Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

KRZYSZTOF KOMEDA- Film Music -Nóż w wodzie i inne

29-01-2012, 11:42
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 34 zł     
Użytkownik izolda70
numer aukcji: 2071024276
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 9   
Koniec: 28-01-2012 11:04:49

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Liczba płyt w wydaniu: jedna
Opakowanie: w folii
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

KRZYSZTOF KOMEDA

 

Swoją działalność kompozytorską rozpoczął Komeda od kompozycji stricte jazzowych, stąd też pierwsze ilustracje filmowe miały taki właśnie charakter. Komeda uważał, że „ jazz dobrze harmonizuje z atmosferą filmów o współczesnej tematyce i stwarza możliwości uzyskania szczególnej motoryki, zjawiska bardzo cennego dla podbudowy muzycznej pewnych sytuacji w filmie”. Stylem jazzowym najbardziej nadającym się do filmu był według niego jazz nowoczesny.

      Kompozycje napisane do filmu „ Nóż w wodzie” w reż. Romana Polańskiego z 1961 r. to samodzielne utwory mające również swój pozafilmowy żywot. Są to: „Crazy Girl” (dedykowana żonie), „Cherry” . „Ballad for Bernt”, „ Typish Jazz” i „Ballada” ( znana jako „Ballada z filmu „ Nóż w wodzie”).

      Cztery pierwsze kompozycje zostały wykonane po raz pierwszy jako samodzielne utwory na Jazz Jamboree’61 z udziałem saksofonisty tenorowego Bernta Rosengrena, którego instrument pełni wiodącą rolę w oprawie muzycznej filmu- gra Rosengrena na Jazz Jamboree tak się spodobała, Komedzie, że zaproponował mu udział w nagraniach do filmu.

      Jest to chyba jedyny znany w twórczości Komedy przypadek, kiedy muzyka do filmu została wykonana przed nagraniem ścieżki dźwiękowej ( jedynie „ Ballada z filmu „Nóż w

wodzie” została nagrana jako samodzielny utwór dopiero w 1963 r.). Dlatego „chyba” że Komeda w późniejszym okresie zapożyczał sam z siebie i bardzo podobna sytuacja jest z kompozycją poświęconą pamięci Johna Coltrane’a „ Night-time Day-time Requiem” z 1967 r., której druga część tematu brzmi również w filmie „Le Depart” w reż. J. Skolimowskiego z tego samego roku.

      Wróćmy jednak do filmu „Nóż w wodzie”. Muzyka tutaj wypunktowuje pewne sceny np. w momencie wspinaczki chłopca na maszt razem z nim „wspina się” saksofon szybkim pochodem dźwiękowym w górę, a kiedy chłopak trzyma w rękach gorący garnek, saksofon ma stojący dźwięk z coraz większym crescendem, narastającym w miarę jak garnek coraz bardziej parzy mu ręce.

     Nie można tu również pominąć zagadnienia formy, która przejawia się u Komedy w dwojakiej postaci:

    1. Poszczególne odcinki muzyczne stanowią w filmie jakby mini kompozycje

    2. forma opracowania muzycznego skorelowana jest z budową formalną akcji filmowej

    W filmie „ Nóż w wodzie” wygląda to następująco: film rozpoczyna się jazdą samochodem Krystyny i Andrzeja- w opracowaniu muzycznym pojawia się temat przewodni filmu ( „ Ballad for Bernt”), później następuje radiowa gimnastyka i dalsza akcja  filmowa: film kończy się radiową gimnastyką i odjazdem bohaterów z przystani – w opracowaniu muzycznym pojawia się temat przewodni.

    Pięć kompozycji z „ Noża w wodzie” istniej w następujących nagraniach z udziałem Komedy:

    „BALLAD FOR BERNT’

    1. Nagranie z 1961 r. z Jazz Jamboree dokonane w składzie :K.Komeda- fortepian; Bernt Rosengren – saksofon tenorowy; Roman Dyląg- kontrabas; Lech Dudziak- perkusja

     2. Nagranie radiowe z listopada 1967 r. dokonane w składzie: K.Komeda- fortepian; Tomasz Stańko- trąbka; Zbigniew Namysłowski- saksofon altowy; Roman Dyląg- kontrabas; Rune Carlsson- perkusja

    „CHERRY”

     1. Nagranie z 1961 r. z Jazz Jamboree dokonane w składzie j.w.

    „ CRAZY GIRL”

     1. Nagranie z 1961 r. z Jazz Jamboree dokonane w składzie j.w.

     2. Nagranie z maja 1964 r. dokonane w klubie „ Jazzhus Montmartre” w Kopenhadze w składzie: K.Komeda- fortepian; Jan „Ptaszyn” Wróblewski- saksofon tenorowy; Roman Dyląg- kontrabas; Rune Carlsson- perkusja

     3. Nagranie z 1965 r. dokonane w tym samym klubie w składzie: K.Komeda- fortepian; Michał Urbaniak- saksofony; Tomasz Stańko- trąbka; Bo Stief- kontrabas; Simon Kopel- perkusja.

     „TYPISH JAZZ”

     1. Nagranie z 1961 r. dokonane na Jazz Jamboree w składzie j.w.

     BALLADA Z FILMU „NÓŻ W WODZIE”

     1. Nagranie ze stycznia 1963 r. dokonane w składzie: K.Komeda- fortepian; Michał Urbaniak- saksofon tenorowy; Tomasz Stańko- trąbka; Maciej Suzin- kontrabas; Czesław Bartkowski- perkusja.

 

   Nagrania do filmu „Nóż w wodzie” ( 1-8) zamieszczone na tej płycie pochodzą z archiwum Wytwórni Filmów Fabularnych i Dokumentalnych w Warszawie  i jest to prawdopodobnie nagranie robocze do filmu. Kolejność nagranych fragmentów jest niemal zgodna z kolejnością na oryginalnej ścieżce dźwiękowej filmu. Podobny jest również czas trwania. Brak tutaj melodii nuconych, śpiewanych czy gwizdanych przez aktorów oraz solowych improwizacji saksofonu. Jako ostatni odcinek występuje ballada z filmu „Nóż w wodzie” będąca ostatnim w nagraniu roboczym zarejestrowanym fragmentem.

    Nagrania do pozostałych trzech filmów są już zupełną zagadką. prezentowane na płycie fragmenty pochodzą również z archiwum Wytwórni Filmów Fabularnych i Dokumentalnych w Warszawie, ale kto je wykonuje- to już zagadka dla słuchaczy. Wiadomo tylko, że Komeda współpracował również z muzykami filharmonicznymi, np. klarnecistą S. Kruszyńskim, a Józef Gawrych grywał na tomtomie. Jerzy Milian, który jako wibrafonista wykonywał z zespołem Komedy „Memory of Bach” nie przypomina sobie swojego udziału w nagraniach muzyki do filmu „Jutro premiera”, w której to słychać brzmiący wibrafon. Może ktoś gdzieś w Polsce rozpozna siebie w tych nagraniach ? Są one bez wątpienia oryginalne, tyle że zapomniane w chwilę po nagraniu.

                                                                                                       Ewa Bigus

 

 

THE COMPLETE RECORDINGS OF KRZYSZTOF KOMEDA:

 Film Music, vol. 7

 

1-8. Nóż w wodzie (16:40)
9-14. Jutro premiera (13:45)
15-20. Kraksa (14:00)
21-25. Okolice peronów (13:58)
 

 

 

1.-8. Nóż w wodzie          16:40

 

1962 r. reż. Roman Polański

zdjęcia: J. Lipman

występują: Jolanta Umecka, Leon Niemczyk, Zygmunt Malanowicz

produkcja: Zespól Filmowy „Kamera”

 

9.- 14. Jutro premiera       13:45

 

1962 r. reż. Janusz Morgenstern

wg sztuki J. Jurandota „ Trzeci dzwonek”

zdjęcia: K.Weber

producent: Zespól Realizatorów Filmowych „Kadr”

 

15.- 20. Kraksa                 14:00

 

1963 r. reż. E. Etler

producent: WFO

film dokumentalny, krótkometrażowy

 

21.- 25. Okolice peronów     13:58

 

1964 r. reż. E.Etler

film dokumentalny, krótkometrażowy

 

 

 

Edmund Fetting – śpiew
Krzysztof Komeda – śpiew, zespół instrumentalny
 

 

Polonia Records CD 062


 


Przesyłka listem poleconym ekonomicznym 6 zł.
Nie wysyłam za pobraniem.