Witam Państwa,
W ofercie drewniany krzyż z plemienia Lega (Kongo-Zair).
Początki działalności misyjnej na ziemiach byłego Zairu sięgają końca XV wieku. Wtedy to przybyli pierwsi zakonnicy żeby głosić naukę Kościoła. Kongijczycy jednak zasymilowali chrystianizm nie do końca tak, jak pragnęli tego misjonarze. Kanony nowej religii dostosowali do swoich wyobrażeń i reguł plemiennej logiki.
Krucyfiksy i święte figurki stały się „;Pułapkami” na siły dobroczynne, narzędziami sprzyjającymi płodności i żyzności. Kult Chrystusa i Matki Boskiej w wierzeniach plemiennych stopniowo zlewał się z obrzędami ku czci bóstwa ziemi Bunsi. Krzyż zaś łączony był z symbolami oznaczającymi żywioły. Proste krzyże kuluzu stały się elementem praktyk magicznych, używane były przede wszystkim w rytuałach, których celem było zapewnienie bezpieczeństwa myśliwemu oraz wyproszenie u bóstwa daru obfitych łowów.
Krzyże zaczęły pojawiać się również w domach przejmując funkcję fetyszy. W każdym miejscu krzyż zapewniał ochronę przed podstępnymi atakami czarowników i knowaniami błąkających się i mściwych zmarłych. Sztuka kongijska w wyniku przekształceń formy, jakie narzuciła symbolice chrześcijańskiej i zmian znaczeniowych niejednokrotnie wydawała dzieła niezwykłe. Kronikarze zakonni w XVIII w. wspominali „:Dziwaczne krucyfiksy” używane podczas zapomnianych już rytuałów: „ Chrystus przybity do krzyża, z wyciągniętymi ramionami, jest związany sznurem, który owija jego ciało od stóp do głów.”
Wzorem dla rzeźbiarzy kongijskich były krucyfiksy przywożone z Europy, najwcześniejsze mogą pochodzić już z XV i XVI wieku. Zakonnicy portugalscy docierając na te tereny zabierali ze sobą symbole nowej wiary , dzieła znacznej niekiedy wartości: złocone relikwiarze w kształcie podwójnego krzyża, krzyże do zawieszania na piersi, krucyfiksy ołtarzowe i ścienne.
Formuła jaką na terenie Konga określane jest przedstawienie Ukrzyżowanego Jezusa to: Nkangi Kiditu a Ndona Maria, co oznacza: Ukrzyżowany Panny Marii. Krucyfiks jest ważnym symbolem używanym podczas wielkiej ceremonii ku czci przodków, pojawia się tam jako uprzywilejowany mediator pomiędzy społecznością ludzką a „społecznością świętą”, Nkangi łączy członków wspólnoty klanowej z dalekim Bogiem i zbakulu przebywającymi w podziemnych siedzibach. Staje się również atrybutem władzy, spełnia funkcję arbitra i sędziego. Nkangi Kiditu jest dawcą pokoju, szafarzem sprawiedliwości, orędownikiem u strażników „życia, które trwa”. Te funkcje nie wykluczają go z kręgu przedmiotów używanych do praktyk magicznych. W celach leczniczych dotyka się nim ciała chorego wierząc w uzdrowienie i kładzie na brzuchu położnicy, by chronić ją przed krążącymi błędnymi duchami.
Wymiary: 26x14,5cm
- Więcej zdjęć i informacji mailem
- Telefon: 798[zasłonięte]171
- www.galeriakongo.pl
|