Marcin K. Nowakowski Magdalena L. Rzemieniak
W końcowej części publikacji sporo miejsca poświecono marketingowym koncepcjom i strategiom przetrwania. Realizacja strategii przetrwania jest trudna, na ich drodze piętrzą się rozmaite przeszkody, ale jest odpowiednia na zagrożenia, z którymi przedsiębiorstwo w jego normalnym rozwoju zmierza się wielokrotnie. Dla kondycji zarządzania ważne jest, w jaki sposób przedsiębiorstwa przetrwały kryzysy i jak wpłynęło to na ukształtowanie postaw proprzedsiębiorczych.
W książce między innymi:
Spis treści
Wstęp
1.
Pojęcia kryzysu, przetrwania i rynków schyłkowych w marketingu
Charakterystyka problemu
1.1. Branża jako obszar badawczy
1.1.1. Geneza pojęcia branża
1.1.2. Branża w ekonomii i zarządzaniu
1.2. Pojęcie i kontekst konkurencji na rynkach schyłkowych
1.2.1. Poziom analizy strukturalnej konkurencji na rynkach schyłkowych
1.2.2. Gałęziowy wymiar konkurencji na rynkach schyłkowych
1.2.3. Typy strukturalne konkurencji na rynkach schyłkowych
1.3. Charakterystyka kryzysu w zarządzaniu marketingowym
1.3.1. Pojęcie i symptomy kryzysów
1.3.2. Źródła i rodzaje kryzysów
1.3.3. Zarządzanie kryzysem w marketingu
1.4. Formuła strategii przetrwania
1.4.1. Idea strategii jako sposobu funkcjonowania na rynku
1.4.2. Dynamiczne własności strategii rynkowych i ich związek
z ewolucją sektorów
1.4.3. Marketingowe strategie globalne a strategie międzynarodowe
1.4.4. Marketingowa strategia przetrwania
1.4.5. Przetrwanie w międzynarodowych układach konkurencyjnych Podsumowanie
2.Strategie przetrwania jako opcje efektywnego funkcjonowania na rynkach schyłkowych
Charakterystyka problemu
2.1. Faza schyłkowa jako efekt ewolucji sektora
2.1.1. Koncepcja ewolucji sektora
2.1.2. Procesy ewolucyjne generujące zmiany rynku
2.2. Specyfika konkurencji na rynkach schyłkowych
2.2.1. Determinanty konkurencji na rynkach schyłkowych
2.2.2. Czynniki determinujące trwanie na rynkach schyłkowych
2.3. Klasyczna koncepcja konkurowania na rynkach schyłkowych
2.4. Strategie przetrwania w międzynarodowych układach konkurencyjnych
2.5. Osiąganie przewagi konkurencyjnej za pomocą strategii przetrwania Podsumowanie
3. Metodologia strategii przetrwania w międzynarodowym zarządzaniu marketingowym
Charakterystyka problemu
3.1. Charakterystyka działań strategicznych i taktycznych w ramach
strategii przetrwania
3.1.1. Wpływ koncepcji cyklu życia produktu na marketingowe
strategie przetrwania
3.1.2. Marketingowe strategie przetrwania o charakterze defensywnym
3.1.3. Taktyczne sposoby przetrwania na rynkach schyłkowych
3.2. Model strategii przetrwania na okres schyłku
3.3. Sposoby podwyższania efektywności strategii przetrwania
3.4. Wykorzystanie marketingowych koncepcji przetrwania firmy w warunkach silnej konkurencji
3.4.1. Istota marketingu odpowiedzialnego społecznie
3.4.2. Antymarketing
3.4.3. Megamarketing wewnętrzny
3.4.4. Customer Relationship Management
3.4.5. Lobbying jako promocyjna opcja strategii przetrwania .
3.5. Przeszkody na drodze do realizacji strategii przetrwania na rynkach
schyłkowych
Podsumowanie
4.Przykłady realizacji marketingowych strategii przetrwania.
Charakterystyka problemu
4.1. Klasyfikacja produktowych i komunikacyjnych strategii przetrwania w odniesieniu do branży tytoniowej oraz innych branż
4.1.1. Przegląd marketingowych strategii przetrwania producentów wyrobów tytoniowych
4. 1.2. Komunikacyjne strategie przetrwania
4.2. Dystrybucyjne strategie przetrwania na przykładzie sektora odzieżowego
4.3. Cenowe strategie przetrwania w branży zbożowo-młynarskiej Podsumowanie
Wnioski i uwagi końcowe
Literatura i źródła informacji