Od Autorów
Przedmiotem tej książki jest prostytucja jako zjawisko patologii społecznej. Według A. Podgóreckiego przez to pojęcie rozumie się taki typ zachowania, instytucji lub funkcjonowania jakiegoś systemu społecznego, który pozostaje w sprzeczności ze światopoglądowymi wartościami danej społeczności.1 Określenie to, zbyt ogólne, nie akcentuje należycie ujemnej treści i następstw zjawisk patologii społecznej,2 a ponadto zakłada istnienie jednolitego wzorca światopoglądowego, co wydaje się wysoce dyskusyjne.3
Odzwierciedleniem zmienności kryteriów uznawania zachowań ludzkich za patologiczne jest ewolucja ocen prostytucji w perspektywie historycznej. Prostytucja - zjawisko stare jak historia ludzkości -nie zawsze była potępiana we wszystkich jej formach. Tak np. w starożytności akceptowano w pełni prostytucję sakralną (Babilon, Grecja, Fenicja, Indiej, rozpowszechniony był u wielu ludów zvjyczaj tzw. prostytucji gościnnej, a w Grecji i Rzymie poważną rolę w życiu artystycznym i politycznym odgrywały hetery, prostytutki związane z elitą społeczną.4 Wyrazem zmienności ocen były różne systemy prawne traktowania prostytucji: prohibicyjny, reglamentacyjny, neo-reglamentacyjny i abolicyjny.
Przedstawienie rozwoju tego zjawiska i jego prawnej normalizacji wydaje się więc niezbędne dla właściwej oceny prostytucji w aspekcie współczesności (zob. rozdział II pracyj.
Prostytucja była przedmiotem badań i refleksji przedstawicieli różnych nauk: moralności, medycyny, prawa, psychologii, socjologii, seksuologii, antropologii kulturowej itd. Jest zrozumiałe, że w badaniach tych wydobywano aspekty właściwe danej dziedzinie wiedzy.
Stosunkowo niedawno, bo dopiero od końca XIX w. prostytucja stała się przedmiotem badań kryminologicznych, których celem jest wyjaśnienie etiologii tego zjawiska i jego społecznych następstw, a zwłaszcza jego funkcji kryminogennej. Między innymi temu celowi właśnie ma służyć ta praca (nie pretenduje ona, rzecz jasna, do wyjaśnienia problemu z punktu widzenia innych niż kryminologia nauk, np. medycznych czy o moralnościj.