„Kruzenshtern” jest szóstą i ostatnią monetą z serii „Żaglowce”, wyemitowaną przez Naro-dowy Bank Republiki Białorusi. Ta piękna seria monet okolicznościowych poświęcona została najokazalszym i najbardziej rozpoznawalnym statkom żeglugi morskiej. Ich unikatowe piękno oraz siła i potęga zostały ujęte w dynamiczny sposób. Monety są wybijane stemplem lustrza-nym, z użyciem po raz pierwszy na świecie technologii HOLOGRAMU integralnego, który przedstawia wizerunek róży wiatrów. Poprzednio ukazały się: „Sedov” (2008), „Dar Pomorza” (2009), „Amerigo Vespucci” (2010), „USS Constitution” (2010) oraz "Cutty Sark" (2011).
Dostępna od 12.10.2011
Awers:
W górnej części monety – herb Republiki Białoruś i napis: РЭСПУБЛIКА БЕЛАРУСЬ (Re-publika Białoruś). Pośrodku, na tle mapy nawigacyjnej – stylizowany wizerunek róży wiatru z wybitym hologramem, wykonanym metodą laserową. Wzdłuż krawędzi – rok emisji: 2011 oraz nominał: 20 РУБЛЁЎ (20 rubli).
Rewers:
W centralnej części monety, na tle krajobrazu morskiego – stylizowany wizerunek słynnego żaglowca. Na dole – pomniejszony wizerunek statku (z profilu). W dolnej części monety – napis w języku białoruskim: KRUZENSHTERN.
Projektant: Dobrochna Surajewska
Nominał | 20 Rubli Prawny środek płatniczy w Republice Białoruś |
Metal | Ag 925 |
Stempel | zwykły |
Wymiary | 38,61 mm |
Masa | 28,28 g |
Nakład | do 7000 szt. |
Emitent | Narodowy Bank Republiki Białoruś |
Zdobienie | hologram |
Data emisji | wrzesień 2011 |
Żaglowiec Kruzenshtern to czteromasztowy bark, jeden z największych (obok Siedowa i Royal Clippera) żaglowców i ostatnich windjammerów na świecie. Zbudowano go w 1926 w stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermunde dla Ferdynanda Laeisza. Powierzchnia jego ożaglowania to 3400 m2, a wysokość maksymalna 4 masztów osiąga ponad 51 metrów. Przez lata pływał jako żaglowiec handlowy pod nazwą Padua (Padwa) przywożąc do Europy saletrę z Chile, Południowej Ameryki. Po II wojnie światowej pływał pod banderą radziecką jako Kruzensh-tern, na cześć dowódcy pierwszej rosyjskiej wyprawy dookoła świata podjętej w latach 1803-06. Dziś pływa jako statek szkolny rybołów.