Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych Rafał Zimny
Rafał Zimny jest językoznawcą, adiunktem w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesują go problemy skutecznej komunikacji językowej, związki języka i kultury (przede wszystkim zagadnienia językowego obrazu świata) oraz zróżnicowanie społeczne i środowiskowe polszczyzny. Szczególnie chętnie zajmuje się perswazją i manipulacją językową, przemianami dyskursu publicznego, językiem młodzieży, a zwłaszcza językiem reklamy, któremu poświęcił około 20 artykułów naukowych. Prywatne pasje to brydż sportowy, podróże koleją oraz niekomercyjna twórczość filmowa i muzyczna. Rafał Zimny dokonuje niejako rehabilitacji zjawiska reklamy, wielokrotnie posądzanej o podchwytliwą i nieuczciwą perswazję lub wręcz manipulację odbiorcą. Kreacyjne pojmowanie tekstów reklamowych w znacznym stopniu zdejmuje z nich to odium i zwraca uwagę na kształtowanie tego, co w literaturoznawstwie nazywa się odbiorca wirtualnym. Prof. dr hab. Halina Zgółkowa Przyjęta perspektywa badawcza zapewnia widzenie reklamy w sposób w miarę całościowy jako skomplikowanego zjawiska semiotycznego uwikłanego w procesy natury językowej i pozaję-zykowej (kulturowej, społecznej, psychologicznej itd.). Pozwala ona także na wskazanie ogólniejszych tendencji w zakresie kreowania świata w dyskursie reklamowym. Dr hab. Małgorzata Święcicka Stron 360, Trio
|