. ZASADY ESTETYKI, DZIEJE ARTYSTYCZNEJ FANTAZJI /LISTY Z KRAKOWA/. T.1-2,współoprawne, stron 420 + 320, oprawa z epoki - półskórek, dzieło J. Kremera, wyd. 1877 w Warszawie, stan dobry, pieczęć własnosciowa. Pierwszy w Polsce systematyczny wykład estetyki filozoficznej, ujęty w literacką formę, zawiera w cz. 1 wykład ogólnych zasad estetyki, w cz. 2 dzieje fantazji artyst. (planowana cz. 3 miała być rozbiorem poszczególnych sztuk). Głównym źródłem poglądów autora był heglizm, uzup. niekiedy elementami romant.; w cz. 2 Kremer korzystał z dzieła heglisty F. T. Vischera Aesthetik oder die Wissenschaft des Schonen. W ślad za Heglem określał sztukę jako przejaw ducha w formach zmysłowych; będąc odbiciem wiecznych idei, nie materialnej rzeczywistości, musi ona tę rzeczywistość „idealizować", i zwykłe kopiowanie natury jest w niej niemożliwe. Z myśli Hegla wywodziło się też uznanie sztuki za odrębną, nieredukowalną sferę ducha absolutnego i odrzucenie w rezultacie wszelkich jej pozaestet. celów oraz hierarchia sztuk, w której pierwsze miejsce zajmowała poezja, i rodzajów lit. - z prymatem dramatu, scalającego „plastyczność zewn." epiki z „grą wewn. ducha" liryki. Odstępstwa od heglizmu (widoczne zwł. w cz. 2) polegały na psychologizacji Heglowskiego pojęcia ducha oraz na przełamywaniu spekulatywnego schematyzmu ujęć Heglowskich.