- duża drożność systemu umożliwia szybkie odprowadzanie wody deszczowej
- wysoka odporność na nacisk – 375KN/na płytę( 38 ton/płyta)
- skuteczne wzmocnienie nasypów lub zboczy (korzenie przerastają przez komory płyt)
- wypusty w dolnej części płyt dobrze stabilizują płyty w gruncie
- niska waga
- krótki czas układania
- odporność na promieniowanie UV
- czas układania 30-40m2/h
- wydajność 4,7 szt/m2
- waga 0,9 kg/szt
Materiał
Kratka drogowa wykonana jest metodą wtryskową z regeneratu polietylenu
o symbolu HDPE i dużej gęstości, uzyskiwanego z procesu recyklingu odpadów tworzyw sztucznych.
W tym samym systemie może być ponownie przetwarzana.
Wykorzystanie tworzywa HDPE do produkcji tego systemu niesie za sobą wiele zalet, np. w okresie letnim komory płyt wypełnione ziemią nie chłoną wilgoci (materiał nie jest porowaty), jest odporny na działanie wyższych temperatur (odporność na obciążenia).
Montaż
1. Zasady ogólne
Elementy nawierzchni z kratką drogową, którymi są podłoże naturalne, warstwa nośna, podłoże trawnika i krawężnik lub obrzeże wykonuje się na podstawie projektu technicznego. Ogólny szkic układu warstwowego nawierzchni z kratką drogową przedstawiono na rys. 1.
a)
|
Kratka drogowa polietylenowa Podłoże trawnika Warstwa nośna Podłoże naturalne |
b)
|
Kratka drogowa polietylenowa Podłoże Warstwa nośna Podłoże naturalne |
Rysunek 1. Szkic układu warstwowego nawierzchni z kratką drogową
a) wypełnienie trawą,
b) wypełnienie kruszywem.
2. Przygotowanie podłoża kratki drogowej
Przed zakryciem podłoża kratką należy sprawdzić, wg specyfikacji technicznej zawartej w projekcie technicznym:
- przygotowanie oraz zagęszczenie podłoża naturalnego,
- wykonanie warstwy nośnej zgodnie z przyjętą technologią,
- wykonanie podłoża trawnika,
- wbudowanie krawężnika lub obrzeża.
Przydatność gruntu podłoża naturalnego oraz jego zagęszczenie należy określić wg PN-88/B-04481. Kontrola jakości kruszyw i wykonania warstwy nośnej jest prowadzona w zależności od przyjętej technologii dla planowanego przeznaczenia nawierzchni z kratką drogową. W przypadku wykonywania warstwy nośnej jako podbudowy z tłucznia kamiennego należy stosować wymagania wg PN-84/S-96023 lub z kruszyw łamanych wbudowanych w technologii stabilizacji mechanicznej wg PN-S-06102:1997.
Producent zaleca stosowanie geowłóknin filtracyjno - separacyjnych. Trwale zapobiegają one mieszaniu się warstw konstrukcyjnych podłoża i pozwalają na znacznie szybszą konsolidacje gruntów poprzez odfiltrowanie wody. Szczególnie w przypadku dróg tymczasowych, dojazdów, dróg leśnych, dróg stałych, , placów, parkingów, boisk, nasypów i wałów.
W przypadku stosowania krawężnika lub obrzeża należy sprawdzić jego oparcie na warstwie nośnej.
3. Przygotowanie podłoża trawnika
Warstwę podłoża trawnika o grubości od 0,08 m do 0,10 m wykonuje się w przypadku obsiewu trawą z mieszaniny o składzie:
- piasek (od 0,5 mm do 0,6 mm) w ilości od 60 % v/v do 80 % v/v,
- ziemia kompostowa lub gleba rodzima w ilości od 15 % v/v do 35 % v/v,
- torf ogrodniczy w ilości od 4 % v/v do 5 % v/v.
4. Montaż kratki drogowej
Elementy ułożonej kratki mogą być:
- zasypane ziemią ogrodową i obsiane trawą,
- wypełnione wałowaną trawą z rolki.
Na powierzchni warstwy określonej jako podłoże trawnika montuje się kratkę projektowaną zabudową powierzchni określoną w projekcie technicznym.
5. Wypełnienie kratki drogowej
Wypełnienie komór kratki drogowej może być wykonane w dwojaki sposób, tj. przez:
- wypełnienie trawą,
- wypełnienie kruszywem.
5.1 Wypełnienie trawą
Komory ułożonej kratki zasypuje się ziemią ogrodową na taką wysokość, aby po czasie, gdy ziemia ogrodowa ulegnie samoistnej konsolidacji wspomaganej równomiernym zraszaniem, powierzchnia ziemi ogrodowej znajdowała się 5 mm poniżej górnej krawędzi kratki. Zasianie trawy należy przeprowadzić w ilościach zgodnych z instrukcją producenta nasion. Przy lekkiej glebie wypełniającej kratki można nasiona wymieszać wcześniej z glebą i wypełnić nią komory. W okresie intensywnego wzrostu trawy należy glebę utrzymywać w stanie dużej wilgotności i należy też unikać długotrwałego parkowania pojazdów.
Trawa wałowana z rolki powinna mieć czas od 3 do 4 tygodni na zakorzenienie się.
Po całkowitym zarośnięciu kratek trawą należy powstałą powierzchnię traktować podobnie jak zwykły trawnik. Wszystkie prace pielęgnacyjne, nawożenie i podlewanie powinno być takie same jak przy intensywnie eksploatowanych trawnikach.
5.2 Wypełnienie kruszywem
Komory kratki ułożonej na podłożu trawnika (pkt. 4.3) mogą być wypełnione grysem frakcji 4/6,3 mm PN-B-11112:1996 lub innym wypełnieniem zgodnie z projektem technicznym. Wysokość wypełnienia powinna być taka, aby po czasie, gdy grys ulegnie samoistnej konsolidacji, powierzchnia grysu znajdowała się 5 mm poniżej górnej krawędzi kratki.