SPIS TREŚCI
Wstęp....................
Rozdział I. Organizacja
Organizacja gimnazjum, w latach pierwszej okupacji austriackie;. — Gimnazjum i szkoła departamentowa w czasach Księstwa Warszawskiego. — .Szkołs wydziałowa, jej stosunek do departamentowej. — Szkolnictwo średnie w cza-czasach Rzeczpospolitej Krakowskiej: Licea i Instytut Techniczny. -— Podstawy materialne szkolnictwa średniegc.........
Rozdział II. Nauczanie i wychowanie
Programy, ich ogólna ewolucje w gimnazjum i liceum oraz w Instytucie Technicznych! — Nauczanie w gimnazjum i liceum.: języków łacińskiego, p-olskleg-e,-greckiego, niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego, historii geografii, maiema-tyki, fizyki, historii naturalnej, chemii, rysunków, kaligrafii, prawa natury,, logiki. — Nauczanie w Instytucie Technicznym: matematyki i mechanik;:, fizyki, chemii, historii naturalnej, budownictwa i architektury, technologii., nauk, handlowych rysunku i malarstwa litografii, myzyki i śpiewu. — Opracowanie podręczników. - Biblioteki, szkolne. - Ocena metod nauczania. — Wychowanie moralne. — Wychowanie fizyczne..........
Rozdział III. Nauczyciele
Kształcenie nauczycieli. — Droga do profesury. — Emerytury. — Pokoleń^ nauczycieli: pokolenie Komisji Edukacji Narodowej, nauczyciele w czasach austriackich, nauczyciele w 1 atach Księstwa Warszawskiego. — Pokolenie Rzeczpospolitej Krakowskiej: nauczyciele przedmitów humanistycznych, oprzeć-miotów ścisłych, rzemiosł duchowni i nauczyciele religii, nauczyciele jąryke^ obcych nowożytnych, zastępcy nauczycieli, artyści. — @g5M^a--#iaTsM?-r;x-st;:ft^ nTniTiryciclj;! Uniformizm wykształcenia, stabjlizacja^fpoziom intelektualny:-pr-wiązania z Uniwersytetem.-stosunek do uczniów.........
Rozdział IV. Uczniowie.
Liczebność. — Odsiew. — Narodowość i wyznanie. — Pochodzenie terytorialne i społeczne. — Uczniowie prywatni. — Klasa jako grupa społeczna. — Korepetytorzy. — Stypendia. — Bursy. — Atmosfera życia młodzieży. — Funkcja społeczna szkół średnich..............
Zakończenie ........
Indeks nazwisk..................