KRAKOWSKI TEATR MIĘDZYSZKOLNY
Nie będaie to rozprawka naukoiwa czy bardzo „mózgowe M rozważania na temat roli i zinaczenia teatru szkolnego w pracy dydaktycz-no-wychoiwawczej szkoły — choć od tego w paru słowach trzeba rozpocząć poniższe wyznania i refleksje — ale wrażenia, nastroje, wzruszenia, jakie towarzyszyły nam w cudownych podróżach po zaczarowanym królestwie Melpomeny. Teatr jest prawdą życia ludzkiego, wyrażaną obrazami scenicznymi, wysnutymi z wyobraźni, fantazji, wzruszeń i najgłębszej miłości piękna. Ale oczarowanie teatrem, to nie kultywowanie smutków czy radości błahych, wiotkich i kruchych, to nie zamykanie życia w zaklętym kręgu złud poetyckich. Teatr jest także konkretną siłą przekształcającą świat na miarę najwyższych wartości, podtrzymującą w człowieku bogactwo kultury i szacunek dla nieśmiertelnych twórców świata piękniejszego i doskonalszego.
Szczególne oddziaływanie teatru uwidacznia się w kręgu młodości, na ławie szkolnej, we wzlotach młodzieńczych poszukiwań i propozycji nowych form i treści. Teatr bowiem rewolucjonizuje, porywa, ukazuje perspektywy postępu, wiecznie żywych i nowych możliwości człowieka w dziedzinie poznawczej i estetycznej. Stąd wypływa olbrzymia siła wychowawcza teatru, rozwijająca i kształtująca wszystkie sfery osobowości ludzkiej. Niezwykłą metodą wychowawczą staje się teatr w szkole jako znakomity środek realizowania postulatów wychowania estetycznego. Zagadnienie wychowania estetycznego, czy wyrażając się inaczej, przez sztukę, zaczyna obecnie nabierać bardzo poważnego znaczenia w całokształcie pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły i nauczyciela. Teatr szkolny jest przecież wspaniałą, żywą pomocą w nauczaniu literatury ojczystej i powszechnej, znakomitym środkiem wychowania estetycznego, moralnego i politycznego, źródłem najgłębszych wzruszeń młodych serc, platformą, na której instynkt dramatyzacji dziecka odnajduje najszlachetniejsze formy wyrazu. Wiadomo, że przeżycia estetyczne kształtują sferę emocjonalną, fanatazję, i wyobraźnię, rozbudowują wartości kulturowe w zamdłowaniach i czynnościach