"Kopie filmowe i ich techniczna eksploatacja"
Andrzej Kotecki
Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
Rok wydania Warszawa 1961
Wydanie V
Nakład tylko 2 250 egz.!!!!
Stron 352
Ilustracja w tekście
Oprawa miękka, podniszczona
Stan DOBRY -
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Podstawy techniki filmowej 1. Powstawanie obrazu fotograficznego 1.1 Powstawanie obrazu w ciemni optycznej 1.2 Materiały światłoczułe 1.3 Zasady procesu fotograficznego czarno-białego 1.4 Światło i barwa 1.5 Zasady procesu fotograficznego barwnego
2. Zjawisko ruchomego obrazu na ekranie 2.1 Projekcja przezrocza 2.2 Zjawisko stroboskopowe 2.3 Rozłożenie ruchu na fazy 2.4 Projekcja obrazu ruchomego
3. Zapisywanie i odtwarzanie dźwięku 3.1 Fale akustyczne 3.2 Zapisywanie dźwięku 3.3 Odtwarzanie dźwięku
Rozdział II. Produkcja filmów i kopii filmowych.
4. Produkcja filmów kinematograficznych 4.1 Określenie film, taśma filmowa i kopia filmowa 4.2 Proces produkcji taśmy filmowej 4.3 Wyrób folii podłożowej 4.4 Wyrób emulsji światłoczułej 4.5 Oblew folii podłożowej emulsją światłoczułą 4.6 Konfekcjonowanie taśmy filmowej 4.7 Wyrób barwnego filmu kinematograficznego 4.8 Rodzaje filmów kinematograficznych 4.9 Szerokość filmów kinematograficznych
5. Produkcja filmów w. wytwórni filmowej 5.1 Przygotowanie produkcji 5.2 Wykonywanie zdjęć 5.3 Montaż filmu 5.4 Produkcja kopii próbnej i wzorcowej
6. Produkcja kopii filmowych czarno-białych 6.1 Materiały wyjściowe do produkcji kopii filmowych ' 6.2 Przygotowanie produkcji kopii 6.3 Proces kopiowania 6.4 Wywoływanie i sprawdzanie kopii 6.5 Produkcja kopii filmowych 16 mm
7. Produkcja kopii filmowych barwnych 7.1 Produkcja kopii barwnych wielowarstwowych 7.2 Produkcja kopii barwnych typu Technicolor
8. Opracowanie filmu produkcji zagranicznej 8.1 Napisy wkopiowane 8.2 Napisy tłoczone 8.3 Opracowanie wersji dialogowej
Rozdział III. Właściwości i budowa kopii filmowych.
9. Rodzaje i właściwości kopii filmowych 9.1 Rodzaje kopii filmowych 9.2 Kopie eksploatacyjne, wzorcowe, pokazowe i próbne 9.3 Kopie długo-, średnio- i krótkometrażowe 9.4 Kopie barwne i czarno-białe 9.5 Palność kopii filmowej 9.6 Rozkład łatwopalnej folii celuloidowej 9.7 Kopie bezpieczne 9.8 Sprawdzanie zapalności folii podłożowej 9.9 Sprawdzanie palności folii podłożowej 9.10 Kopie filmowe na podłożu z innych tworzyw 9.11 Oznaczenie palności na kopiach filmowych 9.12 Kopie filmowe 70 mm, 35 mm, 16 mm, 9,5 mm, 8 mm
10. Kopie pozytywowe czarno-białe 10.1 Budowa i wymiary kopii pozytywowej czarno-białej 10.2 Części aktu kopii pozytywowej 35 mm 10.3 Części aktu kopii pozytywowej 16 mm 10.4 Kopie filmowe 8 mm
11. Kopie pozytywowe barwne 11.1 Budowa obrazu barwnego . 11.2 Budowa kopii filmowej pozytywowej barwnej
12. Kopie pozytywowe szerokoekranowe 12.1 Film szerokoekranowy i kopie szerokoekranowe 12.2 Systemy filmów szerokoekranowych 12.3 Kopie filmowe panoramiczne Cinerama 12.4 Kopie filmowe CinemaScope 12.5 Kopie filmowe kaszetowane 12.6 Kopie filmowe wielko formatowe
13. Zapis dźwięku na kopiach filmowych 13.1 Rodzaje śladów dźwięku przy zapisie optycznym 13.2 Barwnikowy ślad dźwięku 13.3 Barwnikowo-srebrowy ślad dźwięku 13.4 Srebrowy ślad dźwięku 13.5 Magnetyczny ślad dźwięku
14. Opakowanie kopii filmowych 14.1 Rodzaje opakowań 14.2 Opakowanie jednostkowe 14.3 Opakowania zbiorcze 14.4 Materiały pomocnicze 14.5 Oznaczenie zawartości
Rozdział IV. Ocena techniczna kopii filmowych
15. Odbiór techniczny kopii filmowych 15.1 Zasady odbioru kopii filmowej nowej i eksploatowanej 15.2 Czynności związane z przyjęciem kopii filmowej do eksploatacji 15.3 Reklamacja 15.4 Sprawdzenie opakowania 15.5 Kontrola zawartości 15.6 Sprawdzenie obecności wszystkich części aktu 15.7 Sprawdzenie napisów tekstowych 15.8 Sprawdzenie rodzaju folii podłożowej 15.9 Sprawdzenie liczby sklejek 15.10 Sprawdzenie długości aktu 15.11 Pomiar skoku perforacji 15.12 Sprawdzenie położenia i wymiarów ścieżki dźwiękowej 15.13 Sprawdzenie obecności wad kopii filmowych dostrzegalnych na ekranie 15.14 Badania uzupełniające
16. Wady kopii filmowych 16.1 Wady fotograficzne obrazu 16.2 Wady obróbki kopii 16.3 Wady taśmy i folii podłożowej 16.4 Wady warstwy emulsyjnej 16.5 Wady dźwięku 16.6 Wady montażowe
17. Pomiar metrażu kopii filmowych 17.1 Zasady pomiaru metrażu kopii filmowych 17.2 Sprawdzenie metromierza 35 mm 17.3 Sprawdzenie metromierza 16 mm
18. Określanie stanu tematycznego kopii filmowej 18.1 Cel określania stanu tematycznego 18.2 Zasady określania stanu tematycznego
19. Określanie stanu technicznego kopii filmowej 19.1 Zasady określania stanu technicznego 19.2 Rodzaje uszkodzeń powierzchni kopii 19.3 Rodzaje uszkodzeń ścieżek perforacyjnych 19.4 Określanie stanu technicznego według klasyfikacji uszkodzeń
Rozdział V. Eksploatacja techniczna kopii filmowej. 20. Warunki odtwarzania kopii filmowej
20.1 Droga przebiegu kopii filmowej przez aparat projekcyjny 20.2 Filmy testowe do sprawdzania aparatury
21. Wpływ źródła światła IlP jakość projekcji 21.1 Rodzaje źródeł światła . 21.2 Temperatura barwy światła 21.3 Wrażliwość oka ludzkiego na zmiany temperatury barwy światła 21.4 Odtwarzanie barw 21.5 Wpływ lampy na jakość projekcji 22. Wpływ ekranu na jakość projekcji 22.1 Rodzaje ekranów 22.2 Ekrany rozpraszające 22.3 Ekrany kierunkowe 22.4 Ekrany do projekcji na prześwit 22.5 Dobór wymiarów ekranu
23. Warunki odtwarzania dźwięku 23.1 Odtwarzanie dźwięku w kopiach czarno-białych 23.2 Rodzaje optycznego zapisu dźwięku 23.3 Odtwarzanie dźwięku w kopiach barwnych . 23.4 Wpływ fotokomórek na odtwarzanie dźwięku 23.5 Zniekształcenia w odtwarzaniu 23.6 Stereofoniczne odtwarzanie dźwięku
24. Przewijanie i przechowywanie kopii filmowej w kinie 24.1 Przewijanie kopii filmowej 24.2 Przechowywanie kopii w kinie
25. Wpływ eksploatacji na zużywanie się kopii filmowych 25.1 Wpływ tarcia 25.2 Zmęczenie mechaniczne kopii 25.3 Wpływ temperatury i światła 25.4 Powstawanie uszkodzeń mechanicznych 25.5 Trwałość kopii filmowych 25.6 Zmiany fizykochemiczne obrazu 25.7 Zmiany fizykochemiczne warstwy żelatynowej 25.8 Zmiany biochemiczne warstwy żelatynowej . 25.9 Zmiany fizykochemiczne folii podłożowej 25.10 Oddziaływanie fizykochemiczne poszczególnych warstw na siebie 25.11 Wpływ kurzu 25.12 Powstawanie ładunków elektrostatycznych na kopii filmowej 25.13 Wpływ wilgotności powietrza 25.14 Pomiar wilgotności powietrza
26. Skurcz kopii filmowych 26.1 Przyczyny powstawania skurczu 26.2 Pomiar skurczu 26.3 Wpływ skurczu na jakość projekcji i trwałość kopii
Rozdział VI. Konserwacja kopii filmowych
27. Zabiegi zapobiegawcze i konserwacyjne 27.1 Rodzaje zabiegów 27.2 Zabiegi konserwacyjne ręczne
28. Sklejanie kopii filmowych . 28.1 Wymagania stawiane sklejce 28.2 Podstawy procesu sklejania 28.3 Klej do kopii filmowych 28.4 Wykonanie sklejki 28.5 Sklejanie taśmą lepną
29. Zabiegi konserwacyjne maszynowe 29.1 Pokrywanie kopii filmowych warstwami ochronnymi 29.2 Garbowanie warstwy żelatynowej 29.3 Czyszczenie kopii filmowych 29.4 Czyszczenie maszynowe 29.5 Regeneracja kopii filmowych
Zagadnienia związane z budową i obsługą aparatów projekcyjnych omówione są dokładnie w podręcznikach dotyczących techniki projekcyjnej. Niniejsze opracowanie ma na celu zwrócenie uwagi na kopię filmową, która jako ostateczny produkt sztuki i techniki filmowej trafia do rąk kinooperatora, a wyświetlanie jej na ekranie pozwala na przekazanie widzom obrazów i dźwięków, które były zamierzeniem realizatorów danego filmu. Jakość odbieranych wrażeń zależy w dużej mierze od warunków technicznych samej projekcji, a przede wszystkim: od jakości aparatury projekcyjno-dźwiękowej, odpowiednio wykonanego i dobrze konserwowanego ekranu, wyszkolenia i staranności w pracy kinooperatora, wyświetlanej kopii filmowej. Wszystkie te czynniki mogą wpływać i wpływają na jakość odtwarzanego obrazu dźwięku. Zbyt często jednak w codziennej pracy zapomina się, że użytkowanie kopii wpływa na jej trwałość i stan techniczny. Należy zwrócić uwagę na fakt, że każda kopia filmowa posiada ściśle określoną i zaplanowaną ilość seansów, pozwalającą i zwrócić koszty związane z jej wytworzeniem oraz przypadającą na nią częścią kosztów produkcji i wynajmu danego filmu. Wcześniejsze zniszczenie kopii filmowej powoduje straty dwojakiego rodzaju. Z jednej strony straty czysto finansowe, z drugiej zaś strony straty widoczne dla widza, obniżające jakość projekcji obrazu i odtwarzania dźwięku. Niniejsze opracowanie ma dopomóc w uporządkowaniu i pogłębieniu wiadomości o kopii filmowej, a przede wszystkim dopomóc w jej racjonalnym i ekonomicznym wykorzystaniu. Przedstawienie tych wiadomości jest trudne i złożone. Szereg zagadnień trzeba było uprościć lub wręcz pominąć, aby nawet czytelnik bez większego przygotowania teoretycznego mógł sobie przyswoić podstawowe wiadomości z tej dziedziny. Z tej racji celowo zostały pominięte zagadnienia sensytometrii, szczegóły obróbki fotograficznej lub szczegóły zabiegów konserwacji maszynowej kopii filmowych. Podano jednak podstawowe wiadomości związane z produkcją, właściwościami, eksploatacją i konserwacją kopii filmowych. Omówiono wpływ różnych czynników na jakość odtwarzanego obrazu i dźwięku lub trwałość kopii, na które należałoby zwrócić szczególną uwagę kinooperatorów, konserwatorów i innych pracowników związanych z eksploatacją kopii filmowych. Tylko dokładna znajomość zagadnień dotyczących technicznego wykorzystania kopii może pozwolić na racjonalną, świadomą ich eksploatację, podniesienie jakości odtwarzania oraz może uchronić przed błędami.
FOTO-REAL