Lucyna Kopciewicz
W dniu ich święta
Przemoc symboliczna, media i podmiot kobiecy w świadomości grup pokoleniowych
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2011
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 198
Nasza cena: 32,50 PLN
OPIS:
W prezentowanej książce W dniu ich święta. Przemoc symboliczna, media i podmiot kobiecy w świadomości grup pokoleniowych zaprezentowane zostały analizy, które są rezultatem obszernego fragmentu prac badawczych w projekcie Dyskursywna
konstrukcja podmiotu w wybranych obszarach kultury współczesnej
finansowanym ze środków MNiSW N10[zasłonięte]632/3637, realizowanym w Instytucie
Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.
Przedmiotem
badań były sposoby konstruowania informacji o Dniu Kobiet przez wybrane
media oraz konceptualizacje tego święta przez badane i badanych
należących do różnych grup pokoleniowych. Wyniki badań zrelacjonowane w
niniejszym studium wskazują niezbicie, iż w polskim dyskursie publicznym
współistnieją dwa odrębne zorganizowane sposoby mówienia o kobietach,
odnoszące się lub projektujące dwa typy kobiecego podmiotu.
Pierwszy typ języka
jest zarezerwowany dla Dnia Kobiet, traktowanego jako pretekst do
przywołania kobiecego podmiotu pojmowanego jako podmiot prywatny, bez
historii, „podmiot potrzeb”, relacji i
„uniwersalnych więzi”. Nawet „ideologiczne zawłaszczenie” Dnia Kobiet w
Polsce nie narusza konstrukcji kobiecego podmiotu jako podmiotu
prywatnego i całkowicie niepolitycznego. Chodzi to bowiem o podmiot, który „otarł się” o politykę, ale jej zawiłości jawią się kobietom jako obce. Jedynym
dostępnym słownikiem, który wyznacza sposoby mówienia podmiotu
prywatnego i o podmiocie prywatnym jest „język relacji” – uniwersalnych
potrzeb i oczekiwań kobiet kierowanych w stosunku do mężczyzn, zwłaszcza
potrzeb bycia zauważaną i adorowaną.
Inny typ
podmiotu kobiecego wyłania się z medialnej obróbki „Dnia Manif”. W tym
przypadku daje o sobie znać inny słownik – język praw, wolności,
sprawiedliwości i godności a więc słownik opisujący funkcjonowanie
kobiet w sferze publicznej i prywatnej. Przy czym ta ostatnia nie jest
jałową przestrzenią realizacji potrzeby bycia adorowaną, ale raczej jest
zdefiniowana podobnie jak oikos, stanowiąc swoiste
centrum społecznej struktury władzy. Niemniej jednak całość medialnej
produkcji wskazuje, że mówienie o kobietach w konwencji praw musi być
obowiązkowo „przełamane” żartem, ironią, brakiem powagi, tak aby
pojawiający się podmiot kobiecy jako potencjalny beneficjent praw i
wolności dał się odczytać jako trywialny, rozkapryszony i de facto niezainteresowany owymi prawami i wolnościami.
Wyniki
badań przekonują ponadto, że język mediów (zwłaszcza telewizji) okazuje
się modelowym przykładem działania przemocy symbolicznej, bowiem
dziennikarska produkcja o Dniu Kobiet w dalszym ciągu nie może (i nie
chce) oderwać się od paradygmatu „skażenia święta PRL-em”. Media
konserwują ten język, symbolikę i znaczenia. SPIS TREŚCI:
1. Wstęp
2. Międzynarodowy Dzień Kobiet – status święta na świecie i w Polsce
3. Teoretyczno-metodologiczne podstawy konstrukcji podmiotu kobiecego
Rama teoretyczna
3.1. Media – wprowadzenie
3.2. Media jako pole społeczne. Pierre Bourdieu o panowaniu dziennikarstwa
3.3. Media w badaniach genderowych
3.4. Świadomość społeczna i relacje płci – dworski kontrakt dam i rycerzy
3.5. Przemoc symboliczna, świadomość społeczna, media
Rama metodologiczna
3.6. Metodologiczne założenia medialnej części projektu badawczego
3.7. Badanie znaczeń Dnia Kobiet w świadomości grup pokoleniowych – założenia metodologiczne
4. Manifa i Dzień Kobiet w wieczornych serwisach informacyjnych w latach 2005–2009
4.1. Czym jest Manifa?
4.2. Wieczorne serwisy informacyjne w 2005 roku
4.3. Wieczorne serwisy informacyjne w 2006 roku
4.4. Wieczorne serwisy informacyjne w 2007 roku
4.5. Wieczorne serwisy informacyjne w 2008 roku
4.5. Wieczorne serwisy informacyjne w 2009 roku
4.7. Wnioski
5. Prasa – strategie mediatyzacji 8 marca w latach 2005 - 2009
6. Dzień Kobiet w świadomości grup pokoleniowych
6.1. „Trochę inaczej niż zwykle” – 8 marca w przestrzeni doświadczeń starszych kobiet
6.2. Tulipan i formułka – 8 marca w przestrzeni doświadczeń starszych mężczyzn
6.3. Dzień Kobiet w przestrzeni doświadczeń młodych mężczyzn
6.4. Kłopotliwe przyjemności? 8 marca w przestrzeni doświadczeń młodych kobiet
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia