Ewa Gałązka, Elżbieta Mastalerz EWALUACJA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z TECHNIKI INFORMATYKI rok wydania 2002, 72 strony Ewaluacja, która w praktyce oświatowej pojawiła się wraz z reformą szkolną, to przede wszystkim zbieranie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji o wprowadzeniu określonych zmian. Jest w pewnym sensie badaniem w działaniu, złożoną procedurą wartościowania. Możliwość wyboru jednego z licznych nowych programów nauczania, a także konstruowania programów autorskich postawiła przed nauczycielem nowe zadanie - określenie sposobu oceniania i opracowywania i narzędzi pomiaru osiągnięć uczniów.
Ocenianie stanowi integralną część procesu uczenia się i nauczania. W dobie reformy edukacji nowe idee procedur oceniania skłaniają do poszukiwania nowych narzędzi. Aby się rozwijać, uczeń potrzebuje informacji dotyczących zarówno wyniku, jak i procesu uczenia się. W związku z tym nauczyciel jest zobowiązany nie tylko do przekazywania owych informacji, ale i do udzielania uczniowi pomocy w wypracowaniu efektywnego programu poprawy. Inaczej mówiąc, promować powinien rozwój ucznia, wyraźnie podkreślać, co osiągnął, co zrobił dobrze, ile potrafi, do czego niezbędna jest pełna informacja o jego aktywności, postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach. Jeszcze niedawno w polskiej szkole powszechnie występowała klasyfikacyjna funkcja oceniania polegająca na wystawieniu stopni i stwierdzeniu, czego się uczeń nie nauczył. Obecnie sytuacja ta stopniowo ulega zmianie, coraz częściej oceniana jest praca i postępy ucznia, nie stan jego wiedzy. „Ocenianie jest jak róża z kolcami: płatki - mocne strony ucznia, kolce - jego problemy, zielone listki - nadzieja na sukces, akceptację" (Reforma systemu edukacji, 1998). Aby dostarczyć uczniom rzetelnej informacji zwrotnej i wspierać jego rozwój, potrzebne są dobre i sprawdzone narzędzia do pomiaru osiągnięć.
Diagnoza edukacyjna może dotyczyć ucznia, szkoły, systemu edukacji. Nauczyciel stosuje ją przede wszystkim do rozpoznawania własnej pracy z uczniami, jej przebiegu, osiągnięć bądź niepowodzeń uczniów. Na diagnozę składają się obserwacja uczniów, rozmowy z rodzicami, różnorodne metody kontroli i oceny, w tym badania testowe, zebrania nauczycieli i współpraca w ramach wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Działania te implikują wprowadzenie zmiany w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela optymalizujących proces kształcenia.
Niniejsza publikacja, prezentująca wszechstronnie problemy kontroli i oceny pracy uczniów oraz zasady przeprowadzania pomiarów osiągnięć szkolnych, z pewnością okaże się przydatna dla studentów wychowania technicznego, a młodym nauczycielom techniki i informatyki umożliwi doskonalenie warsztatu pracy. SPIS TREŚCI:
Wstęp
1. problemy diagnozowania kontroli i oceny uczniów Rola i funkcje kontroli, pomiaru, oceny Analiza oceniania szkolnego Propozycje przedmiotowego systemu oceniania z techniki i informatyki Narzędzia do pomiaru osiągnięć uczniów Ewaluacja osiągnięć uczniów
2. TEST JAKO NARZĘDZIE POMIARU WIEDZY UCZNIÓW Planowanie testu Typy testów i sposoby ich wykorzystywania Zasady przeprowadzania pomiaru za pomocą testów
Zakończenie
aneks Podstawy programowe dla szkoły podstawowej Podstawy programowe dla gimnazjum Przykłady testów z techniki, informatyki Klucze odpowiedzi Literatura
|