Wstęp. Część I. Prawo do nauki i system oświaty w zarysie historycznym 1. Rozwój systemu oświaty w perspektywie historycznej 1.1. Oświata w średniowieczu 1.2. Nowożytne koncepcje oświatowe 1.2. l. Luterańska koncepcja oświatowa 1.2.2. Oświeceniowa koncepcja szkoły przymusowej, świeckiej, bezpłatnej i państwowej (etatyzm oświatowy) 1.3. Totalitarne koncepcje oświatowe 1.3.1. Jakobińska wizja oświaty 1.3.2. Oświata świecka 1.4. Krytyki etatystycznej koncepcji oświatowej 2. Oświata polska w rozwoju dziejowym 2.1. Oświata polska do 1795 r. 2.2. Oświata II Rzeczypospolitej Polskiej 2.3. Oświata Polski Ludowej i demontaż dziedzictwa ustroju totalitarnego Część II. Prawo do nauki i system oświaty w polskim prawie ustrojowym 1. Prawne standardy prawa do nauki i organizacji systemu oświaty. 2. Prawo do nauki w systemie praw i wolności Konstytucji RP z 1997 r. 2.1.Istotaprawiwolnościczłowiekaiobywatela 2.2. Specyfika socjalnych, kulturowych i ekonomicznych praw, i wolności, człowieka i obywatela 2.3. Charakter prawa do nauki 2.4. Konstytucyjny model systemu oświaty 3. Gwarancje prawa do nauki w Konstytucji RP z 1997 r. 3.1. Kwestia odpłatności nauki 3.2. Zasada powszechności i równości w dostępie do wykształcenia, i zasada pomocy władz publicznych dla osób uczących się 3.3. Wolność wyboru typu szkoły i wolność zakładania szkół 3.4. Autonomia szkolnictwa wyższego 4. Koncepcja bonu edukacyjnego 5. Przymus edukacyjny 5.1. Zakres przymusu edukacyjnego w Konstytucji RP i ustawie o systemie oświaty 5.2. Krytyki przymusu edukacyjnego 6. Prawo do nauki a wybrane zasady ustrojowe Konstytucji RP 6.1. Kwestia nauczania religii w szkołach publicznych w związku z zasadą bezstronności władz publicznych w sprawach religijnych 6.2. Prawo do nauki a kwestia osób niepełnosprawnych i mniejszości narodowych, i etnicznych, w Konstytucji RP z 1997 r. Zakończenie Wykaz źródeł i literatury Skorowidz
Paweł Bała (ur. 1982 r.), doktor nauk prawnych, konstytucjona¬lista, adiunkt w Instytucie Nauk Społecznych Akademii Podlaskiej.
|