Tytuł
Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata
Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN[zasłonięte]978-8350-118-3
Kraków 2012, wydanie 2, format 160 x 230, objętość 412 str., oprawa miękka
Pedagogika specjalna w swoich poszukiwaniach ma szacunek dla dorobku poprzedników. Poczucie ciągłości ważnych zadań przejawia się w uznawaniu roli tradycji w teraźniejszości i docenianiu znaczenia przeszłości dla przyszłości. Ponadczasowe idee w starciu z nowymi myślami, wynikami badań i procesami społecznymi dają nową jakość edukacji, rehabilitacji i terapii.
Autorka, wychodząc naprzeciw tak nakreślonym zadaniom współczesnej pedagogiki specjalnej, podejmuje próbę rozpoznania możliwości i ograniczeń uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną. Buduje tym samym modele diagnostyczne i terapeutyczne, by na podstawie dotychczasowych koncepcji i wyników ba- dań własnych opracować pewien konstrukt łączący wybrane aspekty tego, co stałe i zmienne w pedagogice specjalnej.
[...] W wyniku wzajemnych relacji i działań pomocowych świat dziecięcy i świat dorosłego przenikają się w realnych sytuacjach edukacyjnych. Proces przenikania się tych dwóch światów może być wzmocniony istotnym przekaźnikiem, jakim są treści wyobrażone, nierealne, baśniowe – tak bliskie dziecku, nasycające jego umysł i uczucia oraz dające poczucie bezpiecznego uczestniczenia w wypełnianiu zadań edukacyjnych.
Wychodząc naprzeciw tak nakreślonym zadaniom współczesnej pedagogiki specjalnej, rozpoznanie możliwości i ograniczeń uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną, uczyniłam wyzwaniem do opracowania własnego modelu diagnostycznego i terapeutycznego.
Zaprezentowana autorska metoda baśniowych spotkań jest więc nie tylko próbą wykorzystania naturalnych warunków rozwojowych dziecka, ale także swoistym kostruktem łączącym wybrane aspekty tego, co stałe i zmienne w pedagogice specjalnej.
Wprowadzenie??
Rozdział 1
Reprezentacje umysłowe świata a edukacja dzieci –
koncepcje psychologiczne implikacjami dla pedagogiki??
Dzieci doświadczają świata i nad nim panują
Wybrane poglądy konstruktywistów??
Rozwój dzieci wpisuje się w ekologiczny model rzeczywistości
Rozpoznawanie kontekstów rozwoju człowieka??
Dzieci tworzą skrypty i plany
Schematy poznawcze jako typowa struktura
znanego doświadczenia??
Dzieci spełniają zadania rozwojowe
Warunki i wskaźniki doświadczania przez dziecko otoczenia??
Dzieci skupiają uwagę i przejawiają aktywność
Źródła motywacji dziecka do uczenia się??
Wybrane teorie psychologiczne inspirują
pedagoga specjalnego
Piramida konstruowania przez dziecko
umysłowej reprezentacji świata??
Rozdział 2
Pedagogika i psychologia –
wzajemne relacje, rozpoznawanie stałości i zmienności??
Pedagogika czerpie z psychologicznych koncepcji
rozwoju umysłowego dzieci
W poszukiwaniu implikacji??
Pedagogika odczytuje stałości i zmienności
U źródeł tendencji rozwoju nauk??
Rozdział 3
Stałość i zmienność w pedagogice specjalnej –
edukacja wczesnoszkolna dziecka
z lekką niepełnosprawnością intelektualną??
Budowanie uogólnień w pedagogice specjalnej –
tworzenie społecznego wizerunku osoby
z niepełnosprawnością intelektualną??
Nazywanie, definiowanie, metodologia badań –
niepełnosprawność intelektualna w teorii
i interpretacjach empirycznych??
Niektóre koncepcje rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną – rozwój jako sztuka pokonywania przeszkód??
Konstruowanie umysłowego obrazu siebie i świata
przez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną
w wieku wczesnoszkolnym – ciekawość poznawcza, komunikacja, eksploracja i spełnianie zadań rozwojowych??
Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną
spełnia zadania rozwojowe – uczenie się „na sposób szkolny”??
Kształcenie specjalne uczniów z lekką niepełnosprawnością
intelektualną – rzeczywistość edukacyjna??
Rozdział 4
Umysłowe konstruowanie obrazu świata przez dziecko
z lekką niepełnosprawnością intelektualną –
założenia diagnostyczne??
Nazywanie, definiowanie sytuacji dzieci
z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających
naukę szkolną – dojrzałość szkolna czy wrażliwość edukacyjna??
Rozpoznawanie sytuacji dzieci z lekką niepełnosprawnością
intelektualną rozpoczynających naukę szkolną –
założenia modelowe??
Diagnozowanie osiągnięć ucznia z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w budowaniu umysłowego obrazu świata –
konstrukt diagnostyczny??
Rozdział 5
Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata
przez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną –
diagnoza dziecięcego widzenia siebie i otoczenia??
Wiara we własne siły i ciekawość świata –
potrzeba rozwojowa dziecka??
Potrzeba kontaktu z otoczeniem –
komunikacja na poziomie werbalnym i niewerbalnym??
Kompetencje eksploracyjne – poznawanie i dokonywanie zmian
w otoczeniu??
Kompetencje zadaniowe – pełnienie roli ucznia szkoły specjalnej??
Kompetencje uczniów szkoły specjalnej –
analiza możliwości i dynamiki rozwojowej??
Rozdział 6
Treści wyobrażone w kształtowaniu umysłowej reprezentacji
świata realnego –
zabawa dziecka w świecie baśni, inspiracje pedagogiczne w kolorach??
Świat baśni jako pokarm dla rozwoju dziecka i odpowiedź
na jego potrzeby??
Uczestniczenie dziecka w świecie baśni jako propozycja
metodyczna w edukacji początkowej szkoły specjalnej??
Podstawy teoretyczne i metodyczne zajęć
korekcyjno-usprawniających z wykorzystaniem metody
baśniowych spotkań??
Skuteczność metody baśniowych spotkań
w świetle wyników eksperymentu??
Kompetencje pedagoga specjalnego jako łącznika
między światem realnym a wyobrażonym??
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu. Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!