Spis treści:
Zamiast wstępu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Część pierwsza
R o z d z i a ł p i e r w s z y
Przedwojenne poematy Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . 17
W kręgu groteski: Koniec świata i Ludowa zabawa . . . . . . . 17
Arcydzieło liryki nadrealistycznej: Bal u Salomona . . . . . . . . 25
Noctes Aninenses . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
R o z d z i a ł d r u g i
Powojenne poematy Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . . . 39
Poemat o rozpaczy: Notatki z nieudanych rekolekcji paryskich . . 39
Między groteską a liryką: Zaczarowana dorożka . . . . . . . . . 43
„Więcej Osmańczyka, mniej Grottgera”: Kolczyki Izoldy . . . . . . 50
R o z d z i a ł t r z e c i
W stronę socrealizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Śmierć Andersena, czyli poemat o śmierci poezji? . . . . . . . . 61
Klęska poetycka: Poemat dla zdrajcy. . . . . . . . . . . . . . . 66
Poemat czy satyra? Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu 70
R o z d z i a ł c z w a r t y
W poszukiwaniu Arkadii. Mazurskie poematy Gałczyńskiego . . 77
Kronika olsztyńska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Dzikie wino . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
R o z d z i a ł p i ą t y
Poematy o sztuce i poezji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Poemat o artyście rzemieślniku: Wit Stwosz . . . . . . . . . . . 97
Ku nowej poezji: Niobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Testament poetycki Gałczyńskiego: Pieśni . . . . . . . . . . . . 112
Część druga
R o z d z i a ł p i e r w s z y
Genologiczne aspekty poematów Gałczyńskiego . . . . . . . . 127
R o z d z i a ł d r u g i
Maski i kreacje artystyczne poety . . . . . . . . . . . . . . . . 139
R o z d z i a ł t r z e c i
Czy poeta „świętej codzienności”? . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Kategoria wdzięku w poezji Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . 157
R o z d z i a ł c z w a r t y
W kręgu wyobraźni Gałczyńskiego: noc . . . . . . . . . . . . . 161
„Blaskiem w wertep, ciemny i zły”. Motywy orfickie w poematach
Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Czy Gałczyński był nomadem? Wątki podróżnicze w poematach
Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
R o z d z i a ł p i ą t y
Natalia w poezji Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Indeks osobowy (opracowała Aleksandra Gaździcka) . . . . . 211
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Résumé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219