Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Konstanty Ildefons Gałczyński Poematy

19-01-2012, 14:39
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 25 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 1997727508
Miejscowość giżycko
Wyświetleń: 7   
Koniec: 13-01-2012 14:53:37
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

POEMATY KONSTANTEGO ILDEFONSA GAŁCZYŃSKIEGO
Teresa Wilkoń


Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Ilość stron: 224
Oprawa: twarda
Stan: Nowa


Książka Poematy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego stanowi monografię poświęconą 14 poematom, w tym szczególnie Balowi u Salomona, Kolczykom Izoldy, Niobe i Witowi Stwoszowi, a więc utworom, które odegrały dużą rolę w przedwojennej i powojennej twórczości poety. Do cyklu poematów został też włączony utwór Dzikie wino, mający rozmiar i budowę podobną do innych poematów, a szczególnie do Kroniki olsztyńskiej.
Od Końca świata zaczynają się pogłębiane zainteresowania poety groteską i satyrą, natomiast w Balu u Salomona, który śmiało możemy określić mianem arcydzieła, stanowi manifestację nadrealizmu, fantazji i dramatycznej liryki.

Po wielkie formy poematów sięgał też Gałczyński po wojnie. W latach 1945–1948 powstały trzy ważne poematy: Notatki z nieudanych rekolekcji paryskich, Kolczyki Izoldy i Zaczarowana dorożka. Te dwa ostatnie wprowadzały formy poematu rozpisanego na głosy, stanowiącego stylizację na symfonie i koncerty muzyczne. Nastąpiła zarazem specyficzna teatralizacja poematu.
W latach 1949–1953 rozpoczyna się w Polsce ofensywa realizmu socjalistycznego. W 1950 roku poeta zostaje ostro zaatakowany za „drobnomieszczański estetyzm” i brak ideologicznego zaangażowania. Pociąga to za sobą zakaz publikacji utworów poety. Po ponadrocznym milczeniu Gałczyński, po interwencji Jerzego Putramenta i innych twórców, niejako wraca do łask, ale musi rozpocząć walkę o ocalenie tego, co w jego dotychczasowej poezji było najlepsze. Powraca więc znów do formy poematu – jak w przypadku poematu Niobe – proponując nowatorskie rozwiązania i idee artystyczne. Tuż przed śmiercią pisze liryczny testament – Pieśni, testament stanowiący obronę i manifestację poetyckości opartej na wzorcach klasycznych, motywach muzycznych i liryce miłosnej.

W części drugiej monografii autorka zajmuje się bliżej analizą świata wyobraźni poety, charakterem przedstawionych obrazów i wizji. Omawia dokładnie motywy światła, muzyki, rzeczy, księżyca.
Wyobraźnia Gałczyńskiego nie była zdominowana przez świat drobnomieszczańskiej i podmiejskiej kultury, świat lunaparków, karnawałów, ludowych zabaw, sklepów ze starymi rzeczami i dziwnymi przedmiotami. Te motywy i rekwizyty pojawiają się w poezji Gałczyńskiego dość często, przede wszystkim w poezji przedwojennej, wracają jednak po wojnie, w poemacie Zaczarowana dorożka, przetworzone przez baśniową atmosferę nocnego Krakowa.

Nurt ten ustępuje jednak często na rzecz „odświętnej codzienności”, poezji domowego szczęścia i miłości. Dopiero pod koniec życia poety zaczynają pojawiać się tematy dotąd nieobecne: natura i pejzaż Mazur, zacisze leśniczówki Pranie, jej jezioro, las. Tym motywom towarzyszą bardzo silne akcenty arkadyjskie, ale i stygmaty przeczucia zbliżającej się śmierci. To one odegrały wielką rolę w ocaleniu tego, co było w poezji Gałczyńskiego najważniejsze.

Spis treści:

Zamiast wstępu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Część pierwsza
R o z d z i a ł p i e r w s z y
Przedwojenne poematy Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . 17
W kręgu groteski: Koniec świata i Ludowa zabawa . . . . . . . 17
Arcydzieło liryki nadrealistycznej: Bal u Salomona . . . . . . . . 25
Noctes Aninenses . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
R o z d z i a ł d r u g i
Powojenne poematy Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . . . 39
Poemat o rozpaczy: Notatki z nieudanych rekolekcji paryskich . . 39
Między groteską a liryką: Zaczarowana dorożka . . . . . . . . . 43
„Więcej Osmańczyka, mniej Grottgera”: Kolczyki Izoldy . . . . . . 50
R o z d z i a ł t r z e c i
W stronę socrealizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Śmierć Andersena, czyli poemat o śmierci poezji? . . . . . . . . 61
Klęska poetycka: Poemat dla zdrajcy. . . . . . . . . . . . . . . 66
Poemat czy satyra? Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu 70
R o z d z i a ł c z w a r t y
W poszukiwaniu Arkadii. Mazurskie poematy Gałczyńskiego . . 77
Kronika olsztyńska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Dzikie wino . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
R o z d z i a ł p i ą t y
Poematy o sztuce i poezji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Poemat o artyście rzemieślniku: Wit Stwosz . . . . . . . . . . . 97
Ku nowej poezji: Niobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Testament poetycki Gałczyńskiego: Pieśni . . . . . . . . . . . . 112
Część druga
R o z d z i a ł p i e r w s z y
Genologiczne aspekty poematów Gałczyńskiego . . . . . . . . 127
R o z d z i a ł d r u g i
Maski i kreacje artystyczne poety . . . . . . . . . . . . . . . . 139
R o z d z i a ł t r z e c i
Czy poeta „świętej codzienności”? . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Kategoria wdzięku w poezji Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . 157
R o z d z i a ł c z w a r t y
W kręgu wyobraźni Gałczyńskiego: noc . . . . . . . . . . . . . 161
„Blaskiem w wertep, ciemny i zły”. Motywy orfickie w poematach
Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Czy Gałczyński był nomadem? Wątki podróżnicze w poematach
Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
R o z d z i a ł p i ą t y
Natalia w poezji Gałczyńskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Indeks osobowy (opracowała Aleksandra Gaździcka) . . . . . 211
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Résumé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219