Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich na przykładzie wybranych branż
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Joanna Bednarz
cena: 39,00 zł
W publikacji autorka koncentruje swą uwagę na analizie zjawiska konkurencyjności międzynarodowej na poziomie branży. W książce kompleksowo ujęto z jednej strony możliwości podmiotów gospodarczych postrzeganych przez pryzmat posiadanych przez nie zasobów i kompetencji, podejmowanych działań o charakterze strategicznym oraz kreowanych instrumentów konkurowania, z drugiej zaś specyfiki określonej branży i danego rynku zagranicznego. Autorka postrzega bowiem konkurencyjność szeroko – jako zdolność wszystkich podmiotów gospodarczych danej branży do sprostania konkurencji. Głównym celem badawczym postawionym w dysertacji jest zbudowanie branżowego modelu konkurencyjności, który pełni rolę wzorca służącego tworzeniu potencjalnie najbardziej skutecznych wariantów działania dla innych podmiotów gospodarczych z branż spożywczej, kosmetycznej i odzieżowej, z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań zewnętrznych (krajowych i zagranicznych).
Spis treści Wstęp ..................................................................................................................... 7 Rozdział 1. Konkurencyjność i internacjonalizacja podmiotów gospodarczych .... 16 1.1. Istota i elementy systemu konkurencyjności przedsiębiorstw.......................... 16 1.2. Ewolucja teorii konkurencyjności .................................................................. 28 1.3. Istota i formy internacjonalizacji przedsiębiorstw ........................................... 40 1.4. Motywy ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw – ustalenia literaturowe i badania eksploracyjne .................................................................................. 49 Rozdział 2. Uwarunkowania konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na wybranych rynkach europejskich ..................................................................... 62 2.1. Istota branży i podejście badawcze w mezoekonomii .................................... 62 2.2. Wpływ otoczenia na międzynarodową konkurencyjność przedsiębiorstw ....... 66 2.3. Mezoekonomiczne uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez polskie podmioty ............................................................. 76 2.4. Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez polskie podmioty w wybranych państwach europejskich ....................... 98 Rozdział 3. Strategie konkurencji polskich przedsiębiorstw jako źródło ich przewagi konkurencyjnej na rynkach europejskich ..................... 140 3.1. Istota przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa ......................................... 140 3.2. Ewolucja podejścia do źródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw ...... 143 3.3. Strategie konkurencji według M.E. Portera .................................................. 163 3.4. Strategie konkurencji stosowane przez polskie przedsiębiorstwa na rynkach europejskich .............................................................................. 167 Rozdział 4. Potencjał konkurencyjny polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych ................................................................................... 175 4.1. Zasoby jako podstawa potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa .......... 175 4.2. Klasyfi kacja zasobów przedsiębiorstwa ......................................................... 178 4.3. Ewolucja koncepcji zasobów i kompetencji tworzących potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa ................................................... 182 4.4. Struktura potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa – koncepcja łańcucha wartości ........................................................................ 191 4.5. Składniki potencjału konkurencyjnego polskich przedsiębiorstw jako źródło ich przewagi konkurencyjnej na wybranych rynkach europejskich ............................................................ 205 6 Spis treści Rozdział 5. Instrumenty konkurowania polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich ....................................................................................................... 219 5.1. Istota instrumentów konkurowania przedsiębiorstwa ................................... 219 5.2. Rodzaje instrumentów konkurowania przedsiębiorstwa ............................... 222 5.3. Struktura wiązki instrumentów konkurowania i wzajemne zależności pomiędzy instrumentami ............................................................................. 230 5.4. Instrumenty konkurowania stosowane przez polskie przedsiębiorstwa na wybranych rynkach europejskich ............................................................ 240 Rozdział 6. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na wybranych rynkach europejskich w przekroju branżowym ............................. 258 6.1. Model konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w branży spożywczej na wybranych rynkach zagranicznych .......................................................... 259 6.2. Model konkurencyjności polskich podmiotów gospodarczych w branży kosmetycznej na rynkach europejskich ........................................................ 267 6.3. Model konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w branży odzieżowej na analizowanych rynkach zagranicznych .................................................... 274 Podsumowanie ................................................................................................... 282 Załącznik 1. Kwestionariusz ankietowy: Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw z branży spożywczej, kosmetycznej i odzieżowej na rynki: niemiecki, czeski, rosyjski i ukraiński ............................................ 288 Załącznik 2. Kwestionariusz do przeprowadzenia wywiadów eksperckich. Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw do Niemiec, Czech, Rosji i na Ukrainę ........................................................ 296 Bibliografi a ......................................................................................................... 298 Wykaz tabel ........................................................................................................ 228 Wykaz rysunków ................................................................................................ 331
ISBN:[zasłonięte]978-8365-076-8
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 332
Format: B5
Na każdą książkę wystawiamy paragon fiskalny lub fakturę VAT.
Książkę można odebrać osobiście w Gdańsku - Ujeścisko
Koszt dostawy każdej dodatkowej sztuki to dodatkowo 1,50 zł przy opcji wysyłki paczką i za pobraniem pocztowym.
|