Opis książki: Aby rozwiązywać pojawiające się w szkole problemy, dyrektor powinien być dobrym negocjatorem i mediatorem. W książce pokazano mechanizmy narastania konfliktów w szkole. Wskazano w niej nie tylko najczęściej pojawiające się rodzaje konfliktów z uczniami i rodzicami, ale także z nauczycielami i Radą Pedagogiczną oraz zawarto wskazówki jak postępować, by druga strona współpracowała na rzecz ich rozwiązania.
Wstęp. Nasze stereotypowe myślenie o konflikcie Rozdział 1. Czy możliwa jest szkoła bez konfliktów? 1.1. Skąd się biorą konflikty? 1.2. Kultura organizacyjna szkoły i jej klimat a konflikty 1.3. "Inność" w szkole budzi konflikty 1.4. Szkoła jest miejscem realizacji ważnych potrzeb pracowników i rodziców 1.5. Samoocena a szacunek innych 1.6. Szkoła jako miejsce konfrontowania się różnych osobowości 1.7. Najważniejsi - czyli uczniowie Rozdział 2. Wzajemne oczekiwania uczniów - nauczycieli - rodziców - dyrekcji - władz - źródło współpracy, ale też źródło konfliktów Rozdział 3. Konflikt z lotu ptaka - dobry dyrektor widzi, rozumie, reaguje 3.1. Konflikty z nauczycielami i pracownikami - co robi dobry dyrektor? 3.2. Zachowanie się ludzi w sytuacji konfliktowej 3.3. Sposoby rozwiązywania konfliktów przez dyrektora szkoły Rozdział 4. Dobry dyrektor - dobry negocjator Rozdział 5. Dobry dyrektor - dobry mediator 5.1. Mediacje w szkole - umocowania prawne Rozdział 6. Dyrektor wobec rady pedagogicznej - typowe sytuacje trudne 6.1. Podziały w radzie pedagogicznej 6.2. Jak nie rozbudzać konfliktów w radzie pedagogicznej - zasady kierowania zespołem 6.3. Podsumowanie Rozdział 7. Nowa sprawa, która dzieli 7.1. Co dla jednych dobre, dla innych 7.2. Nowy nauczyciel - gwiazda zmieniająca istniejące siły Rozdział 8. Konflikty z rodzicami - zrozumieć, szukać rozwiązań 8.1. Nieurazowe (minimalizujące ryzyko konfliktu) przekazywanie rodzicom negatywnych informacji o dziecku 8.2. "Trudni" rodzice - proponowana strategia działań szkoły minimalizująca ryzyko konfliktu Rozdział 9. Kryzys w szkole, co warto o nim wiedzieć? 9.1. Konsekwencje wewnętrzne i zewnętrzne kryzysu dla szkoły jako organizacji 9.2. Jak się zachować w obliczu kryzysu reputacyjnego? 9.3. Szkolny kryzys wychowawczy - walka między uczniami, nauczycielami i rodzicami Rozdział 10. "Władza" dyrektora i sposób rozwiązywania konfliktów 10.1. Jak nauczyciele mogą reagować na władzę dyrektora? Rozdział 11. Gdy konflikt staje się groźny - o osobach niezrównoważonych emocjonalnie 11.1. Wybrane przepisy prawne chroniące nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego Rozdział 12. By uczniowie rozwiązywali konflikty - program szkolnych mediacji uczniowskich Rozdział 13. Co słychać w resorcie o sprawie konfliktów w szkole? Bibliografia O Autorkach
|