Konflikty w szkole. Niezbędnik Aktywnego Rodzica
Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]60189liczba stron: 164Okładka: miękkaWydawnictwo: wolters kluwer polskaSeria: PRAWO OŚWIATOWEWymiary: 145 x 205 mmRok wydania: 2009 Opis
W książce ukazano rolę rodziców w identyfikowaniu i rozwiązywaniu typowych konfliktów, jakie mają miejsce w związku z nauką ich dzieci w szkole. Wskazano też sytuacje i miejsca, gdzie można szukać pomocy, gdy porozumienie staje się coraz bardziej odległe. Dzięki temu strony konfliktu sprawniej będą prowadzić dialog i łatwiej dochodzić do porozumienia w sytuacji różnicy zdań i rozbieżności poglądów. Korzyści odniosą wszyscy, a w najwyższym stopniu dzieci.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Wzajemne oczekiwania i potrzeby rodziców i szkoły - źródło współpracy, ale też źródło konfliktów
Rozdział 2. Konflikt z lotu ptaka
2.1. Jak rozwija się konflikt?
2.2. Strony konfliktu
2.3. Przedmiot konfliktu
2.4. Rodzaje konfliktów
Rozdział 3. Konflikty w szkole - rozwiązywanie
3.1. Przygotowanie się do trudnej rozmowy
3.2. Kilka "dobrych rad" - co sprzyja rozładowywaniu napięcia i rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami
3.3. Negocjacje jako sposób rozwiązywania konfliktów
3.3.1. Sposoby prowadzenia negocjacji - rodzaje negocjacji
3.3.2. Negocjacje pozycyjne - nastawione na obronę stanowiska
3.3.3. Negocjacje problemowe - nastawione na współpracę
3.4. Ważne pojęcia
3.5. Podstawowe założenia negocjacji nastawionych na współpracę
3.6. Jak negocjować - etapy prowadzenia negocjacji nastawionych na współpracę
Rozdział 4. Mediacje
4.1. Procedura mediacji
4.2. Dlaczego warto stosować mediacje w rozwiązywaniu konfliktów?
Rozdział 5. Jak komunikować się by spór nie przerodził się w konflikt?
5.1. Skutki braku wystarczającej komunikacji między rodzicami i nauczycielami
5.2. Błędy w komunikowaniu się między rodzicami i nauczycielami
5.3. Stosowanie destrukcyjnych stoperów i blokad w komunikacji
Rozdział 6. Jak mówić wprost o trudnych sprawach, nie stosować blokad komunikacyjnych i rozwiązać sprawę?
6.1. Manipulacja jako forma komunikacji
Rozdział 7. Jak ludzie reagują na konflikty?
7.1. Indywidualne preferencje zachowania się człowieka w sytuacjach konfliktowych
Rozdział 8. Dylemat rodzica - siedzieć cicho, omijać przeszkody, czy konfrontować się z nauczycielem?
8.1. Wpływ osobistych doświadczeń rodzica na spostrzeganie konfliktów i sytuacji trudnych w szkole
Rozdział 9. Jak radzić sobie z emocjami i stereotypami funkcjonującymi w relacjach szkoły i rodziców?
Rozdział 10. Rola przedstawicielstw rodziców w identyfikowaniu problemów i rozwiązywaniu konfliktów
Rozdział 11. Praktyka szkolna - typowe sytuacje konfliktowe z udziałem rodziców
11.1. Konflikt w sprawie oceny i traktowania dziecka
11.2. Problem: jak się zachować, gdy dziecko mówi: "Pani w szkole mnie nie lubi?"
11.3. Konflikt w związku z trudnymi zachowaniami dzieci
11.4. Nieporozumienia między rodzicami w sprawie dzieci
11.5. "My się na to nie zgadzamy" - czyli zwarta grupa rodziców przeciw decyzjom szkoły
11.6. Problem obciążania uczniów nauką w domu
11.7. Co może zapobiegać powstawaniu i eskalowaniu konfliktów pomiędzy nauczycielami i rodzicami?
Rozdział 12. Poważny konflikt jako kryzys
12.1. Kryzys sytuacyjny - traumatyczne wydarzenie w szkole
12.2. Kryzys reputacyjny - wydarzenia obniżające wiarygodność działań edukacyjnych i wychowawczych szkoły
12.3. Jak rodzice mogą pomóc dziecku w przeżywaniu kryzysu (wynikającego między innymi z poważnego konfliktu)?
12.4. Szkolny kryzys wychowawczy - walka między uczniami, nauczycielami i rodzicami
Rozdział 13. Zapobieganie konfliktom i kryzysom
13.1. Gdzie szukać pomocy, kto może udzielić wsparcia w rozwiązywaniu konfliktów i wychodzeniu z sytuacji kryzysu?
Rozdział 14. Załączniki
14.1. Niektóre sposoby nieinwazyjnego komunikowania się
14.2. Co rodzic powinien wiedzieć o procedurach współpracy szkoły z policją?
14.3. Co rodzice powinni wiedzieć o zapobieganiu kryzysom w szkole?
14.4. Co rodzice powinni wiedzieć na temat tajemnicy zawodowej i poufności kontaktu z psychologiem i psychiatrą - wybrane przepisy prawne
14.5. Podstawy prawne działania poradni psychologiczno-pedagogicznych w obszarze wspierania w rozwiązywaniu konfliktów i kryzysów
Bibliografia
O Autorkach