Opis książki: W książce ukazano rolę rodziców w identyfikowaniu i rozwiązywaniu typowych konfliktów, jakie mają miejsce w związku z nauką ich dzieci w szkole. Wskazano też sytuacje i miejsca, gdzie można szukać pomocy, gdy porozumienie staje się coraz bardziej odległe. Dzięki temu strony konfliktu sprawniej będą prowadzić dialog i łatwiej dochodzić do porozumienia w sytuacji różnicy zdań i rozbieżności poglądów. Korzyści odniosą wszyscy, a w najwyższym stopniu dzieci.
Wstęp Rozdział 1. Wzajemne oczekiwania i potrzeby rodziców i szkoły - źródło współpracy, ale też źródło konfliktów Rozdział 2. Konflikt z lotu ptaka 2.1. Jak rozwija się konflikt? 2.2. Strony konfliktu 2.3. Przedmiot konfliktu 2.4. Rodzaje konfliktów Rozdział 3. Konflikty w szkole - rozwiązywanie 3.1. Przygotowanie się do trudnej rozmowy 3.2. Kilka "dobrych rad" - co sprzyja rozładowywaniu napięcia i rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami 3.3. Negocjacje jako sposób rozwiązywania konfliktów 3.3.1. Sposoby prowadzenia negocjacji - rodzaje negocjacji 3.3.2. Negocjacje pozycyjne - nastawione na obronę stanowiska 3.3.3. Negocjacje problemowe - nastawione na współpracę 3.4. Ważne pojęcia 3.5. Podstawowe założenia negocjacji nastawionych na współpracę 3.6. Jak negocjować - etapy prowadzenia negocjacji nastawionych na współpracę Rozdział 4. Mediacje 4.1. Procedura mediacji 4.2. Dlaczego warto stosować mediacje w rozwiązywaniu konfliktów? Rozdział 5. Jak komunikować się by spór nie przerodził się w konflikt? 5.1. Skutki braku wystarczającej komunikacji między rodzicami i nauczycielami 5.2. Błędy w komunikowaniu się między rodzicami i nauczycielami 5.3. Stosowanie destrukcyjnych stoperów i blokad w komunikacji Rozdział 6. Jak mówić wprost o trudnych sprawach, nie stosować blokad komunikacyjnych i rozwiązać sprawę? 6.1. Manipulacja jako forma komunikacji Rozdział 7. Jak ludzie reagują na konflikty? 7.1. Indywidualne preferencje zachowania się człowieka w sytuacjach konfliktowych Rozdział 8. Dylemat rodzica - siedzieć cicho, omijać przeszkody, czy konfrontować się z nauczycielem? 8.1. Wpływ osobistych doświadczeń rodzica na spostrzeganie konfliktów i sytuacji trudnych w szkole Rozdział 9. Jak radzić sobie z emocjami i stereotypami funkcjonującymi w relacjach szkoły i rodziców? Rozdział 10. Rola przedstawicielstw rodziców w identyfikowaniu problemów i rozwiązywaniu konfliktów Rozdział 11. Praktyka szkolna - typowe sytuacje konfliktowe z udziałem rodziców 11.1. Konflikt w sprawie oceny i traktowania dziecka 11.2. Problem: jak się zachować, gdy dziecko mówi: "Pani w szkole mnie nie lubi?" 11.3. Konflikt w związku z trudnymi zachowaniami dzieci 11.4. Nieporozumienia między rodzicami w sprawie dzieci 11.5. "My się na to nie zgadzamy" - czyli zwarta grupa rodziców przeciw decyzjom szkoły 11.6. Problem obciążania uczniów nauką w domu 11.7. Co może zapobiegać powstawaniu i eskalowaniu konfliktów pomiędzy nauczycielami i rodzicami? Rozdział 12. Poważny konflikt jako kryzys 12.1. Kryzys sytuacyjny - traumatyczne wydarzenie w szkole 12.2. Kryzys reputacyjny - wydarzenia obniżające wiarygodność działań edukacyjnych i wychowawczych szkoły 12.3. Jak rodzice mogą pomóc dziecku w przeżywaniu kryzysu (wynikającego między innymi z poważnego konfliktu)? 12.4. Szkolny kryzys wychowawczy - walka między uczniami, nauczycielami i rodzicami Rozdział 13. Zapobieganie konfliktom i kryzysom 13.1. Gdzie szukać pomocy, kto może udzielić wsparcia w rozwiązywaniu konfliktów i wychodzeniu z sytuacji kryzysu? Rozdział 14. Załączniki 14.1. Niektóre sposoby nieinwazyjnego komunikowania się 14.2. Co rodzic powinien wiedzieć o procedurach współpracy szkoły z policją? 14.3. Co rodzice powinni wiedzieć o zapobieganiu kryzysom w szkole? 14.4. Co rodzice powinni wiedzieć na temat tajemnicy zawodowej i poufności kontaktu z psychologiem i psychiatrą - wybrane przepisy prawne 14.5. Podstawy prawne działania poradni psychologiczno-pedagogicznych w obszarze wspierania w rozwiązywaniu konfliktów i kryzysów Bibliografia O Autorkach
|