KONFLIKTY
Maria Holstein-Beck
Wydawnictwo: CRZZ,1978
Oprawa: miękka
Stron: 224
Stan: bardzo dobry, nieaktualna pieczątki
Książkę tę adresuję do miliona polskich kierowników, którzy dźwigają ciężar odpowiedzialności za zbudowanie w ciągu lat kilkunastu rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego. To oni, już przez sam fakt zajmowania pozycji kierowniczych, wzięli na siebie obowiązek przerzucenia mostu pomiędzy trudnym i mało nieraz atrakcyjnym dniem dzisiejszym a jutrem, które przynieść ma każdemu obywatelowi pełne zaspokojenie szeroko rozumianych potrzeb.
Aby tego dokonać, kierownicy nasi będą musieli nauczyć się między innymi rozumieć lepiej nie tylko siebie samych i swoich najbliższych: członków rodzin, przyjaciół, lecz także będą musieli bliżej poznawać i lepiej rozumieć swoich podwładnych. Statystycznemu kierownikowi polskiemu podlega dziś przeciętnie dziesięciu pracowników. Wyzwolenie posiadanego przez każdego z nich kapitału motywacji, inwencji i energii oraz zainwestowanie tego kapitału w budowę rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego, wymagać będzie od kierowników wysokich umiejętności interpersonalnych, a więc — nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z podwładnymi, budowania klimatu zaufania w zespole, kształtowania motywacji osiągnięć oraz twórczego rozwiązywania problemów organizacyjnych i ludzkich.
SPIS TREŚCI :
Od autorki
Część I
Co mówiq teoretycy?.
Zamiast wstępu rozważania o przydatności teorii dla pratkyki
I. Kim jesteś przede wszystkim?.
1. Czym sq role społeczne?
2. Czy Kowalski jest dobrym aktorem?.
3. Ratujmy Kowalskiego!.
II. Czego potrzeba Ci do szczęścia?
1. Zwierzęta i ludzie
2. Człowiek i ludzie
3. Człowiek i grupa
4. Człowiek i organizacja
III. W obliczu konieczności dokonania wyboru
1. Człowiek w polu sił.
2. Zachwianie równowagi poznawczej.
3. Dysonans poznawczy .
IV. Cena postępu
1. Cechy postępu
2. Modele adaptacji i przystosowania.
3. Kryteria pomiaru
4. Modele nieprzystosowania.
5. Podatność na zmianę - pożqdany model przystosowania.
V. Osia.ganie postępu . , .
1. Zmiana a wydajność pracy.
2. Postawy wobec innowacji
3. Kierowanie zmianq w celu osiqgnięcia postępu
VI. Kierowanie
1. Istota organizowania.
2. Filozofia kierowania.•■ . . ;
3. Siatka Kierownicza.
4. Człowiek w rękach szefa . " .
5. Kierownik — niszczyciel .
Część II
Co mówią praktycy?.
Wprowadzenie .
li Gdzie kryjq się główne źródła konfliktów?
1. Błędy w sztuce organizowania
2. Błędy w sztuce kierowania ludźmi.
3. Zmiany i sposoby ich wprowadzania.
II. Ile nas to wszystko kosztuje? .
Aneks 1: Krótki raport z badań na temat konfliktów ludzkich w organizacji.
Aneks 2: Informacje podstawowe na temat badań i obserwacji przeprowadzonych w latach 1[zasłonięte]967-19
Bibliografia "'. .