Szerokie wykorzystywanie kapitału i umiejętności podmiotów rynkowych determinują poprawę poziomu i jakości świadczenia usług publicznych. Ostre uwarunkowania budżetowe oraz wyższą efektywność partnerstwa publiczno-prywatnego skłaniają do korzystania z tej formuły realizacji inwestycji. Niniejsza publikacja przybliża nowe rozwiązania prawne z zakresu szeroko pojmowanego partnerstwa publiczno-prywatnego. Mam nadzieje, ze klarownie przedstawiając problemy i sposoby ich rozwiązywania, przyczyni się do upowszechnienia tej właśnie metody realizacji zadań publicznych.Dr Irena Herbst, Prezes Centrum PPPW ciągu 15 lat funkcjonowania ustawy o autostradach płatnych w systemie koncesyjnym powstało zaledwie ok. 200 km autostrad. Dlaczego tak się stało? Dlaczego PPP było tak rzadka forma realizacji dużych przedsięwzięć budowlanych w Polsce? Na te i inne pytania czytelnik znajdzie odpowiedz w niniejszej publikacji. Ta książka nie jest podrecznikiem napisanym przez prawników dla prawników, ale zainteresuje także ekonomistów, inżynierów, urzędników administracji państwowej i samorządowej oraz wszystkich zajmujących się realizacja dużych inwestycji infrastrukturalnych.Prof. zw. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego
|
Wykaz skrótów Wprowadzenie Rozdział I (Agata Kozłowska, Tomasz Korczyński) Możliwe formuły realizacji inwestycji publiczno-prywatnych 1. Realizacja inwestycji z udziałem partnerów zewnętrznych - stan obecny 2. Możliwości angażowania partnerów prywatnych na podstawie ustaw innych niż ustawa o PPP i ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi 2.1. Prawo zamówień publicznych 2.2. Ustawa o gospodarce komunalnej 2.3. Ustawa o gospodarce nieruchomościami 3. Wybór formuły realizacji inwestycji 4. Partnerstwo Publiczno-Prywatne jako forma realizacji inwestycji publiczno-prywatnych 5. Nowa ustawa o PPP z dnia 19 grudnia 2008 r. - praktyczne aspekty; szanse i zagrożenia 6. Rozwój infrastruktury autostradowej w Polsce jako przykład wdrażania inwestycji publiczno-prywatnych 6.1. Program budowy autostrad w Polsce i jego realizacja 6.2 Koncesja na roboty budowlane - ogólna charakterystyka nowej regulacji Rozdział II (Arwid Mednis) Postępowanie o zawarcie umowy koncesji - aspekty prawne 1. Zagadnienia ogólne związane z koncesją na roboty budowlane lub usługi 1.1. Zastosowanie ustawy o koncesji na roboty budowlane i usługi 1.2. Koncesjonariusz ponosi ryzyko 1.3. Koncesjodawca 1.4. Koncesjonariusz 1.5. Wyłączenie stosowania ustawy o koncesji 1.6. Zastosowanie kodeksu cywilnego 2. Postępowanie o zawarcie umowy koncesji 2.1. Zasady prowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji 2.2. Przebieg postępowania 2.3. Zawarcie umowy koncesji 2.4. Okres obowiązywania umowy koncesji 3. Środek odwoławczy Rozdział III (Andrzej Nowaczek) Zasady finansowania przedsięwzięć koncesyjnych 1. Definicja koncesji, wynagrodzenie partnera prywatnego w koncesji 1.1. Niejasne sformułowania 1.2. Ryzyko ekonomiczne 2. Opłaty 2.1. Opłaty rzeczywiste.(realne) 2.2. Opłaty za dostępność 2.3. Opłaty ukryte 2.4. System mieszany 3. Wynagrodzenie partnera prywatnego w ustawie o PPP 4. Aspekty podatkowe koncesji na roboty budowlane lub usługi 5. Formuły prawno-organizacyjne przedsięwzięć koncesyjnych Rozdział IV (Kacper Kozłowski) Praktyczne aspekty pozyskiwania partnerów prywatnych do projektów typu PPP 1. Bez partnera ani rusz 2. Koncesja i PPP w oczach partnerów publicznych i prywatnych 3. Doświadczenia związane z koncesją na roboty budowlane w Polsce na tle doświadczeń Europy 4. Partnerzy prywatni i przyszli koncesjonariusze a przygotowanie projektu 5. Jak skutecznie wciągnąć partnerów do projektu 6. Zainteresowanie koncesją w Polsce Bibliografia Załączniki Informacja o autorach |