Urszula Kierczak, Janusz Janota
Koncepcja edukacji fizycznej. Zdrowie-Sport-Rekreacja
GIMNAZJUM. Program nauczania i propozycje zajęć fakultatywnych. Poradnik metodyczny.
- Wydawnictwo: Impuls![](http://www.impulsoficyna.com.pl/okladki/small/<span class=hidden_cl>[zasłonięte]</span>978-8387-195-1.jpg)
- Rok wydania: 2009
- Format: A5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 210
Nasza cena: 29,00 PLN
OPIS:
Zmiana podstawy programowej, wprowadzona do gimnazjum 1 września 2009 roku, uszczegóławia treści nauczania przedstawione jako wymagania szczegółowe w zakresie wychowania fizycznego.
Podstawa programowa określa siedem głównych działów kształcenia:
1. Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego.
2. Trening zdrowotny.
3. Sporty całego życia i wypoczynek.
4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista.
5. Sport.
6. Taniec.
7. Edukacja zdrowotna.
Tak posegregowane treści nauczania pozwalają nauczycielowi na precyzyjne zaplanowanie swojej pracy i jednocześnie są czytelną prognozą podejmowanych działań w zakresie edukacji fizycznej.
Wprowadzone zmiany wymuszają dostosowanie obowiązujących programów nauczania do aktualnych treści podstawy programowej. Z kolei zmiany w ustawie o systemie oświaty – ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458 z dnia 7 kwietnia 2009 r.) – nakładają na dyrektorów szkół obowiązek dopuszczenia programów zgodnych z nową podstawą programową do użytku szkolnego. Już nie minister edukacji, a dyrektor szkoły decyduje o dopuszczeniu programu do realizacji. Nauczyciel może stać się autorem programu lub skorzystać z programów opracowanych przez innych. Zdając sobie sprawę z tego, iż wielu nauczycieli, szczególnie z małym stażem pracy, nie jest przygotowanych do tworzenia programów autorskich, proponujemy program „Zdrowie. Sport. Rekreacja”. Jest on częścią kompleksowej koncepcji kształcenia w zakresie wychowania fizycznego dla wszystkich etapów edukacyjnych. Obligatoryjne treści tego programu, zgodne z podstawą programową, zostały uzupełnione o treści fakultatywne, możliwe do realizacji w zależności od warunków środowiskowych i bazy materialnej. W celu ułatwienia pracy nauczycielom stworzona została jednocześnie obudowa dydaktyczna, która zawiera plany pracy, przedmiotowy system oceniania, jak również przykłady form diagnozy i ewaluacji działań w zakresie wychowania fizycznego.
Każdy nauczyciel powinien w swej pracy wykazać się innowacyjnością, zaangażowaniem, samodzielnością i twórczym podejściem do założeń programowych. Praktyczne wykorzystanie umiejętności i wiadomości dydaktyczno-wychowawczych powinno zaowocować samodzielnie opracowanymi materiałami, w tym także własnymi programami nauczania. Dlatego proponowany materiał należy traktować jako wskazówki i propozycje ułatwiające tworzenie własnych dokumentów pracy, a nie gotowe przepisy działania.
Prezentowane w poradniku materiały to rezultat własnej pracy autorów nad doskonaleniem warsztatu pedagogicznego. W końcowej części zamieszczono wykaz aktualnych dokumentów prawnych, których znajomość dla nauczyciela wychowania fizycznego wydaje się niezbędna.
Mamy nadzieję, że pozycja ta, chociaż w niewielkim stopniu, ułatwi nauczycielom wychowania fizycznego realizowanie zadań dydaktyczno-wychowawczych i organizacyjnych w zakresie prowadzenia podstawowej dokumentacji pracy.
Autorzy