Email: [zasłonięte]@arik.pl kom: 0510 [zasłonięte] 753
Stron: 594 Format: 19.0x23.0cm Rok wydania: 2000 Oprawa: Miękka
| Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich Mark Knapp; Judith Hall Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich - Pragniemy ją polecić wykładowcom i studentom wielu kierunków, chcącym znaleźć w niej cenne informacje pomocne w efektywnym nauczaniu i poznawaniu teorii komunikacji niewerbalnej, oraz wszystkim tym, którzy na co dzień, z racji zawodu czy zainteresowań, stykają się z problemem komunikowania. Czym jest komunikacja?
Jakie są relacje między zachowaniem niewerbalnym a werbalnym?
W jaki sposób komunikacja niewerbalna wpływa na kształt naszego życia codziennego? Czy jeżyk ciała jest umiejętnością nabytą, czy też cechą wrodzoną , instynktowną?
Czy prawdą jest że niektórzy z nas potrafią skuteczniej niż inni komunikować swoje myśli twarzą, tonem głosu i innymi sygnałami płynącymi z ciała?
Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w książce pt. Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich - podstawowym podręczniku z zakresu komunikacji niewerbalnej. Niniejsza publikacja zawiera materiał teoretyczny i badawczy opracowany przez naukowców pochodzących z różnych środowisk akademickich i reprezentujących wielorakie dyscypliny wiedzy - teorię komunikacji, doradztwo, psychologię, psychiatrię, językoznawstwo, socjologię, zarządzanie i wiele innych. Studia w zakresie komunikacji niewerbalnej są bowiem w istocie przedsięwzięciem wielodyscyplinarnym. Uwzględniono przy tym najnowsze wnioski teoretyczne i badawcze dotyczące komunikacji niewerbalnej. Książka pt. Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich może służyć zarówno jako podręcznik, jak i publikacja o charakterze encyklopedycznym.
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I WPROWADZENIE DO TEORII BADAŃ NAD KOMUNIKACJĄ NIEWERBALNĄ Rozdział 1 Podstawy komunikacji niewerbalnej Idea i definicja komunikacji niewerbalnej Kodowanie Dekodowanie Metody klasyfikacji zachowań niewerbalnych I Warunki środowiskowe komunikacji II Fizyczna charakterystyka uczestników komunikacji III Ruchy ciała i postawa Rola komunikacji niewerbalnej w całokształcie procesu komunikacji Powtarzanie Sprzeczność Uzupełnianie Zastępowanie Akcentowanie/moderowanie Regulacja Rys historyczny Praktyczne zastosowanie teorii komunikacji: komunikacja niewerbalna w życiu codziennym Zbrodnia i kara Polityka w telewizji Zachowanie w klasie Zaloty Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia Lektury uzupełniające
Środowisko naturalne Inni ludzie w środowisku Architektura i obiekty ruchome Kolor Dźwięk Oświetlenie Obiekty ruchome Struktura i projekt wnętrz Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia Rozdział 2: Korzenie zachowań niewerbalnych Ewolucyjny rozwój zachowań niewerbalnych: filiogeneza Materiał z badań nad deprywacją sensoryczną Materiał z badań neonatalnych Materiał z badań nad bliźniętami Materiał z badań nad naczelnymi Materiał z międzykulturowych badań porównawczych Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia
Rozdział 3: Zdolności odbierania i wysyłania sygnałów niewerbalnych Metody rozwijania zdolności niewerbalnych Trafność kodowania i dekodowania sygnałów niewerbalnych Charakterystyka dobrego odbiorcy sygnałów niewerbalnych Inne czynniki wpływające na trafność odbierania sygnałów niewerbalnych Charakterystyka dobrego nadawcy sygnałów niewerbalnych Zależności między zdolnością odbierania a zdolnością wysyłania sygnałów niewerbalnych Kilka uwag na temat komunikacji niewerbalnej O niedoskonałości ludzkiej percepcji Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia
CZĘŚĆ III; ŚRODOWISKO KOMUNIKACJI Rozdział 4: Wpływ otoczenia na komunikacje niewerbalną Percepcja otoczenia Percepcja relacji formalnych Percepcja ciepła Percepcja prywatności Percepcja znajomości otoczenia osób Percepcja ograniczenia Percepcja dystansu Percepcja czasu Czas jako umiejscowienie Czas jako trwanie Czas jako zbiór podziałów czasowych Czas jako wzorzec przedziałów czasowych Środowisko naturalne Inni ludzie w środowisku Architektura i obiekty ruchome Kolor Dźwięk Oświetlenie Obiekty ruchome Struktura i projekt wnętrz Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia
Rozdział 5: Rola terytorium i przestrzeni osobistej w komunikacji międzyludzkiej Pojęcie terytorium Terytorium: inwazja i obrona Zagęszczenie i zatłoczenie Efekty zagęszczenia Radzenie sobie w warunkach zagęszczenia Dystans konwersacyjny Płeć Wiek Tło kultowe i etniczne Temat rozmowy Otoczenie interakcji Cechy fizyczne Orientacja postaw i emocji Charakterystyka relacji międzyludzkich Charakterystyka osobowości Usadowienie i relacje przestrzenne w małych grupach Przywództwo Dominacja Zadanie Płeć i znajomość Motywacja Introwersja — ekstrawersja Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia Część III: UCZESTNICY KOMUNIKACJI Rozdział 6: Rola wygląda i cech fizycznych w komunikacji międzyludzkiej Nasze ciało: uroda a atrakcyjność Związek emocjonalny i małżeństwo W pracy Perswazja Samoocena Zachowania aspołeczne Nasze ciało: cechy osobiste Twarz Sylwetka Wzrost Obraz własnego ciała Kolor skóry Zapach ciała Włosy Nasze ciało: ubiór i inne rekwizyty Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia Część IV: ZACHOWANIE UCZESTNIKÓW KOMUNIKACJI Rozdział 7: Rola gestów i postawy w komunikacji międzyludzkiej Gesty niezależne od mowy Gesty zależne od mowy Gesty odnoszące się do przedmiotu przekazu Gesty oddające relacje między nadawcą a przedmiotem przekazu Gesty przestankowe Gesty interakcyjne Koordynacja gestów, postawy i mowy Autosynchronizacja Synchronizacja interaktywna Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia Rozdział 8: Rola dotyka w komunikacji międzyludzkiej Dotyk a rozwój osobowy Dotyk: kto? kogo? kiedy? gdzie? Różne formy zachowań dotykowych Znaczenie dotyku w interakcji Dotyk jako afekt pozytywny Dotyk jako afekt negatywny Dotyk jako zabawa Dotyk jako oddziaływanie Dotyk jako element kontroli interakcji Dotyk jako miernik zaangażowania Dotyk jako przypadek Dotyk jako element realizacji zadań Dotyk jako kuracja Dotyk jako symbol Podsumowanie znaczenia dotyku w interakcji Różnice kulturowe w zachowaniach dotykowych Zachowania samodotykowe Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia Rozdział 9: Rola mimiki w komunikacji międzyludzkiej Twarz a ocena cech osobowości Twarz a regulacja toku interakcji Kontrola kanałów komunikacyjnych Dopełnienie i jakościowanie zachowań innych osób Zastępowanie komunikatów werbalnych Twarz a ekspresja emocjonalna Twarz — złożony kompleks bodźców Pomiar cech twarzy Interpretowanie znaczeń mimicznej ekspresji emocjonalnej Związki mimiki z fizjologią Wyraz twarzy a reakcje behawioralne Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia Rozdział: 10 Rola kontaktu wzrokowego Spojrzenie i kontakt wzrokowy Funkcje spojrzenia Regulacja przebiegu interakcji Monitorowanie informacji zwrotnych Odzwierciedlanie procesów poznawczych Wyrażanie emocji Komunikowanie natury relacji międzyludzkich Warunki oddziałujące na wzorce spojrzenia Dystans Cechy fizyczne Cechy indywidualne i osobowość Temat i zadanie Tło kulturowe Rozszerzanie i zwężanie źrenic Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia Rozdział: 11 Rola sygnałów wokalnych towarzyszących przekazowi werbalnemu Składowe parajęzyka Sygnały wokalne a rozpoznawanie nadawcy Sygnały wokalne a osobowość Sygnały wokalne a ocena cech jednostkowych Reakcje odbiorcy Sygnały wokalne a emocje Sygnały wokalne, zrozumienie i perswazja Sygnały wokalne, zrozumienie i zapamiętywanie Sygnały wokalne w perswazji Sygnały wokalne a przejmowanie głosu w trakcie rozmowy Oddawanie głosu Prośba o głos Utrzymywanie się przy głosie Odmowa zabrania głosu Wahania, pauzy, cisza i mowa Lokalizacja pauz Rodzaje pauz Przyczyny występowania pauz Opóźnienie i długość reakcji Cisza Podsumowanie Problemy do dyskusji Bibliografia CZĘŚĆ V KOMUNIKOWANIE WAŻNYCH PRZESŁAŃ Rozdział 12 Wielokanałowa komunikacja niewerbalna Komunikowanie intymności Komunikowanie dominacji i statusu Kontrola przebiegu interakcji Zachowania przy powitaniu Zachowania przy zmianie inicjatywy w rozmowie Zachowania przy pożegnaniu Komunikowanie tożsamości Komunikowanie fałszu Kilka uwag dla obserwatorów komunikacji Problemy do dyskusji Bibliografia Słowniczek pojęć Indeks autorów |