Komunikacja marketingowa w architekturze
Rafał Janowicz
rok wydania: 2013
stron: 190
format: 16.5 x 23.5 cm
oprawa: twarda z obwolutą
wydawnictwo: Narodowe Centrum Kultury
Książka wydana w ramach serii "Kurs na kulturę" stanowi ważny głos w dyskusji dotyczącej wpływu reklam i komunikatów medialnych na architekturę oraz kreowanie przestrzeni miast.
Opinia o książce prof. dr bab. Anna Zeidler-Janiszewska - przewodniczącej Komisji Konkursowej:
"Książkę Rafała Janowicza Komunikacja marketingowa w architekturze przeczytają z pewnością specjaliści (urbaniści, architekci, teoretycy i praktycy komunikacji marketingowej). Przeczytają ją jednak także z uwagą miejscy aktywiści, którzy walczą z "zaśmieceniem" licznymi reklamami codziennie przemierzanej przez nas przestrzeni, a także ci z mieszkańców miast, którzy ich w tej walce wspierają. Reklam i innych komunikatów marketingowych jest dziś tak wiele, że stały się one elementem przekształcającym architekturę (zarówno jej tworzenie, jak i percepcję). Znajdziemy w książce przykłady rozwiązań zdecydowanie złych, tworzących "efekt choinki", ale i dobrych, starannie przemyślanych. Rafała Janowicza interesuje jednak nie tylko stan faktyczny, ale i jego poprawa. Od wizualnej komunikacji marketingowej w miastach raczej w najbliższym czasie nie uciekniemy, konieczna jest więc zmiana podejścia do niej architektów. Janowicz przekonuje, że tylko czynny udział architektów w jej tworzeniu przy jednoczesnej zmianie obowiązujących dzisiaj regulacji prawnych pozwoli na poprawę jakości przestrzeni, na której "zaśmiecenie" słusznie narzekamy. Przeprowadzona przez Autora argumentacja jest starannie uporządkowana i przejrzysta, a fakt, iż analizom towarzyszy bogata dokumentacja fotograficzna dodatkowo wzmacnia atrakcyjność książki."