|
"KOMUNIKACJA i TEKST w PERSPEKTYWIE ROZWOJOWEJ i DYDAKTYCZNEJ" , J.PORAYSKI-POMSTA ; ELIPSA 2005; seria : "STUDIA PRAGMALINGWISTYCZNE" 4 ; stan : bdb; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
Od redaktora...................................... 9
I. Zagadnienia metodologiczne .......................... 11
Józef Porayski-Pomsta - Opis rozwoju mowy dziecka z perspektywy komunikacyjnej . . 13
Aldona Skudrzyk, Jacek Warcholą - Czy dwie kompetencje? Tekst mówiony i pisany w szkole .... 22
Piotr Tomaszewski - Polski język migowy w wychowaniu dwujęzykowym dzieci głuchych................................. 33
II. Problemy tekstu.................................. 59
Joanna Jagodzińska - Funkcja cytowania w dyskusji internetowej.............. 61
Krzysztof Kaszewski - Jak dzieci próbują stwarzać w opowiadaniu nastrój grozy .... 78
Renata Makarewicz - Tworzenie tekstu przez ucznia dyslektycznego............ 88
Jerzy Podracki, Katarzyna Koziowska - Sposoby rozpoczynania i kończenia wypowiedzi przez maturzystów (na przykładzie ustnego egzaminu dojrzałości) . . 100
III. Problemy rozumienia. Konceptualizacja i profilowanie pojęć ... 111
Iwona Artowicz - Prototyp, stereotyp oraz profile pojęcia 'dom' w wypowiedziach młodzieży na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród uczniów klas I i II gimnazjum .... 113
Barbara Boniecka - Kto, do kogo, o czym, jak... Rozumienie przez dzieci przedszkolne pojęcia osoby i jej rangi społecznej..........129
Małgorzata Karwatowska, Jolanta Szpyra-Kozłowska - „Baba z wozu, koniom lżej" - recepcja seksistowskich związków frazeologicznych przez licealistów..149
Justyna Nicpoń - Rozpoznawanie i rozumienie przez dzieci i młodzież intencji nagany w wypowiedziach w sytuacjach dydaktycznych przedszkola i szkoły .............................164
Monika Pepłińska, Małgorzata Swięcicka - Sposoby konceptualizacji pojęcia „miłość" w języku dzieci i młodzieży ...................................182
Grzegorz Ptaszek - Rozumienie wzorca gatunkowego baśni - na przykładzie wypowiedzi pisemnych uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej ..................................197
IV. Zagadnienia tworzenia i rozumienia tekstu w szkole. Metody nauczania................................211
Daniel Bartosiewicz - Scalanie wiedzy w dyskursie - modele rozumienia tekstu i ich dydaktyczna przydatność ......................213
Anna Granat - Uczniowska świadomość przełączania kodów ............226
Wilga Herman - Problematyka i język najnowszych polskich powieści dla młodzieży..................................240
Henryka Kaczorowska - Konstrukcja zadań do tekstów w podręcznikach dla szkoły podstawowej a kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem (próba diagnozy) ...................248
Andrzej Kominek - Jak skutecznie przekazywać prawdę o miłosierdziu Bożym? Orędzie św. Faustyny Kowalskiej w praktyce katechetycznej .................................261
Małgorzata Latoch-Zielinska - Czytanie i odbiór tekstów kultury (na przykładzie programu nauczania języka polskiego w klasach I-III gimnazjum To lubię !).....................................274
Alina Maciejewska Rozumienie zagadek przez osoby z uszkodzonym słuchem.....290
Świetlana Martynowa - Kształcenie rozumienia tekstu w szkole rosyjskiej........ . 306
Jolanta Nocoń - Kompetencje tekstowe uczniów a rozumienie czytanego tekstu.......................................313
Zofia Pomirska - Porównanie sprawności czytania uczniów klas szóstych szkół podstawowych z dysleksją i bez specjalnych zaburzeń w czytaniu....................................324
Aldona Rogowska - Studium przypadku z przebiegu terapii bliźniąt z opóźnionym rozwojem mowy................................334
Anna Tabisz - Uczenie tworzenia tekstu w gimnazjum - fakt czy mit? .....339 |
|
|