Zobacz filmy prezentujące działanie UKP w samochodzie - kliknij TUTAJ.
Przedmiotem aukcji jest
Uniwersalny Komputer Pokładowy (UKP) firmy Telwis. Urządzenie
to może posłużyć nam jako zwykły zegarek czy termometr do każdego
samochodu jak również jako zaawansowany komputer pokładowy do pomiaru
zużycia paliwa z bardzo dużą ilością praktycznych funkcji.
Ogólne funkcje urządzenia - w skrócie:
- data i godzina,
- termometr,
- pomiar prędkości,
- pomiar zużycia paliwa (chwilowe spalanie
i średnie spalanie),
- licznik dzienny, licznik podróży,
przebieg całkowity auta,
- pomiar przyspieszeń,
- inspekcja/serwis,
- przypominanie o niewłączonych światłach,
- woltomierz (pomiar napięcia
akumulatora),
- obsługa analogowych czujników w
pojeździe (np. sonda lambda, czujniki ciśnienia, sonda szerokopasmowa
itd.)
- i wiele więcej - poniżej dokładniejszy
spis funkcji.
Podstawowe funkcje będą
działać w każdym pojeździe - wystarczy doprowadzić samo zasilanie do UKP.
Pomiar spalania będzie działał w pojazdach wyposażonych w elektroniczny
wtrysk paliwa (silniki benzynowe, z LPG, jak również niektóre diesle np.
z serii TDI, HDi, TDDi i wiele więcej). Dalej w opisie aukcji
znajduje się szczegółowa lista funkcji urządzenia z opisem co jest
wymagane do realizacji poszczególnych funkcji.
Zobacz filmy prezentujące działanie UKP w samochodzie - kliknij TUTAJ.
Korzyści wynikające z użytkowania UKP
-
oszczędność paliwa - nauczysz się
optymalnie wykorzystywać moc i moment obrotowy swojego samochodu, dzięki
czemu będziesz jeździł ekonomiczniej (i wcale nie mniej dynamicznie),
-
w UKP jest wiele przydatnych funkcji -
czy zdarzyło Ci się kiedyś zapomnieć zapalić świateł? a może dostałeś z
tego powodu mandat? Z UKP to już się nigdy więcej nie powtórzy - UKP
przypomina o niewłączonych światłach,
-
nie zapomnisz również o zbliżającym się
przeglądzie czy wymianie oleju,
-
montując UKP zwiększysz wyposażenie
swojego auta, a co za tym idzie jego wartość (UKP jest uwzględniany nawet
w wycenach przez ubezpieczalnie). Jeżeli odpowiednio dobierzesz miejsce
montażu, UKP będzie wyglądał jak fabryczne wyposażenie - zobacz przykłady
montażu u dołu strony,
-
dzięki wielu praktycznym funkcjom,
podróżowanie samochodem będzie jeszcze przyjemniejsze,
-
nie sposób wymienić wszystkich korzyści
wynikających z korzystania z UKP - zapoznaj się ze szczegółową listą
funkcji urządzenia, a sam się przekonasz ile ono potrafi!
Do realizacji podstawowych
funkcji wymagane są tylko dwa sygnały
z czujników pojazdu (czujnik prędkości oraz impulsy wtrysku) - szczegóły w
instrukcji obsługi.
Lista funkcji urządzenia:
-
prędkość pojazdu (jednostki [km/h] lub [mph]),
-
chwilowe spalanie (chwilowe zużycie paliwa,
jednostki [l/h] i [l/100km] lub [gph] i [mpg]),
-
średnie spalanie (średnie zużycie paliwa,
jednostki w [l/100km] lub w [mpg]),
-
przejechany dystans (od
tankowania/resetowania),
-
przebieg całkowity,
-
ilość paliwa w zbiorniku (lub w zbiornikach -
jeżeli auto posiada instalacje gazową),
-
niezależny licznik dzienny/podróży (czas
podróży, prędkość średnia, prędkość maksymalna, dystans, średnie spalanie),
-
obsługa aut również z instalacją gazową
(sygnalizacja kiedy auto pracuje na gazie, a kiedy na benzynie; ponadto
niezależne pomiary spalania, dystansu itd.),
-
data i czas,
-
temperatura wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,
-
temperatura użytkownika - możliwość
podłączenia analogowego czujnika temperatury (typowy motoryzacyjny wkręcany
w blok silnika, głowicę lub miskę olejową),
-
pomiary przyspieszeń (automatyczne) z
możliwością ustawienia do trzech własnych przedziałów (np 0-100, 60-120,
0-120 itd.),
-
możliwość podłączenia do dwóch analogowych
czujników (max 0-5V) i rysowania ich przebiegu na wyświetlaczu (oscyloskop),
np. sonda lambda, sonda szerokopasmowa (sygnał z kontrolera), czujnik
ciśnienia, tps itd. ,
-
współpraca z dowolnym kontrolerem sondy
szerokopasmowej (0-5V, możliwość skalowania charakterystyki) - odczyt AFR,
-
obsługa czujnika ciśnienia doładowania vacuum/boost
(0-5V, możliwość skalowania charakterystyki), odczyt w jednostkach BAR lub
PSI,
-
sygnalizacja stanu pracy wentylatora
chłodnicy,
-
przypominanie o niewłączonych światłach
(powyżej 10kmh),
-
woltomierz (pomiar napięcia akumulatora),
-
przypominanie o zbliżającej się inspekcji (np.
przegląd, wymiana oleju itd.),
-
informacja o gołoledzi,
-
ostrzeganie dźwiękowe po przekroczeniu zadanej
temperatury użytkownika (np. temperatury silnika) - możliwość ustawiania
własnego progu,
-
dodatkowy ekran użytkownika - dowolnie
konfigurowalny,
-
możliwość aktywowania/dezaktywowania
poszczególnych ekranów,
-
możliwość zmiany jednostek
(metryczne/imperialne),
-
możliwość regulacji podświetlenia z poziomu menu,
-
dwa języki menu (polski/angielski),
-
możliwość ustawiania indywidualnego powitania,
-
możliwość wyboru czcionki,
-
komunikacja z komputerem PC przy pomocy
interfejsu USB (możliwość ustawiania wszystkich parametrów komputerka z
poziomu aplikacji na komputerze PC, jak również możliwość odczytu bieżących
parametrów),
-
i wiele więcej.
-
Dalej w opisie aukcji w/w funkcje są pogrupowane
w zależności od wymagań (co musi być w aucie aby działały).
Zobacz filmy prezentujące działanie UKP w samochodzie - kliknij TUTAJ.
Oprogramowanie
Oprogramowanie służy do ustawiania parametrów i kalibracji urządzenia
a jego obsługa jest prosta i intuicyjna (najważniejsze parametry można
również ustawiać bezpośrednio na wyświetlaczu LCD z menu ustawień - bez
podłączania UKP do komputera PC). Aplikacja pracuje pod systemem Windows XP, Vista i 7.
Parametry techniczne:
-
zasilanie: +12V DC (zakres +9… +16V),
-
pobór prądu w trakcie pracy z włączonymi
wszystkimi peryferiami (LCD z podświetleniem, czujniki temperatury itd.):
max 180mA,
-
pobór prądu w trybie uśpienia (wyłączony
zapłon): max 35mA (typ. 25mA),
-
temperatura pracy urządzenia: -40C…+80C,
-
temperatura pracy wyświetlacza LCD: -20C…+70C
(zalecane +10C…+40C),
-
zakres pomiarowy czujników temperatury:
-40C…+120C, dokładność +/- 0.1C,
-
dokładność wskazań prędkości: +/- 1 km/h (po
kalibracji z GPS),
-
dokładność pomiaru przyspieszeń: +/- 0.1s,
-
dokładność pomiaru zużycia paliwa: 1% (po
kalibracji użytkownika),
-
częstotliwość próbkowania sygnałów
analogowych: 25Hz,
-
dokładność pomiaru z czujników analogowych:
+/- 0.05 [V] , reprezentacja graficzna (oscyloskop) z rozdz. 1/32 zakresu
[V] ,
-
komunikacja z komputerem PC przez USB
Wymiary modułu UKP:
·
szerokość: 6,5 cm,
· długość: 9,0 cm,
· wysokość: 2,0 cm.
Wymiary modułu wyświetlacza:
· szerokość płytki: 8,0 cm,
· wysokość płytki: 3,6 cm,
· szerokość ekranu: 6,5 cm,
· wysokość ekranu: 1,8 cm.
Szczegółowe wymiary znajdują się na stronie 7 instrukcji obsługi (do
pobrania
TUTAJ)
Montaż i wymagania
UKP można zamontować w każdym pojeździe wyposażonym w elektroniczny wtrysk paliwa (większość aut po 1992 roku). UKP współpracuje z silnikami benzynowymi, zasilanymi gazem oraz z niektórymi silnikami diesla. Montaż urządzenia jest stosunkowo prosty – poziom trudności zbliżony do poziomu trudności montażu alarmu w samochodzie. Montaż można przeprowadzić samemu lub zlecić warsztatowi, który zajmuje się elektroniką samochodową. Przed zakupem można się zapoznać ze szczegółową instrukcją montażu i obsługi, która jest bezpłatnie dostępna
TUTAJ.
Nie trzeba podłączać wszystkich
sygnałów. Jeżeli niektóre sygnały nie zostaną podłączone to niektóre funkcje
będą po prostu nieaktywne. Do realizacji podstawowych funkcji wymagane są
tylko dwa sygnały z czujników pojazdu (czujnik prędkości oraz impulsy
wtrysku) - szczegóły w instrukcji obsługi.
Jeżeli nie jesteś pewien, czy twoje auto będzie współpracowało z UKP skontaktuj się z naszym działem pomocy technicznej UKP pod adresem [zasłonięte]@telwis.pl – chętnie doradzimy.
Lista wybranych funkcji urządzenia w
zależności od wymagań
Funkcje urządzenia (wybrane) |
Wymagania |
- zegar z czytelną godziną i datą,
- woltomierz (pomiar napięcia
akumulatora),
- dowolnie konfigurowalny ekran
użytkownika,
- regulacja podświetlenia,
- możliwość włącza/wyłączania
poszczególnych ekranów,
- możliwość ustawienia
indywidualnego powitania,
- możliwość wyboru czcionki.
|
|
- pomiar temperatur wewnątrz i na
zewnątrz pojazdu,
- informacja o gołoledzi
|
- czujniki temperatury (są w
zestawie)
|
- prędkość pojazdu,
- przejechany dystans,
- przebieg całkowity auta,
- średnia i maksymalna prędkość,
- pomiar przyspieszeń
(automatyczne),
- przypominanie o niewłączonych
światłach,
- przypomnienie o zbliżającej się
inspekcji (przeglądzie),
|
- sygnał prędkości
(niemal każdy pojazd wyprodukowany po '92 posiada taki sygnał -
czy to z czujnika prędkości czy to ze sterownika ABS - szczegóły w
instrukcji obsługi)
|
|
- sygnał spalania (np. impulsy
wtrysku)
Wymagane auto z elektronicznym wtryskiem paliwa (większość aut po
'92) - benzynowe, z gazem oraz niektóre diesle - również te
starsze z mechaniczną pompą, ale sterowaną już elektroniczne, np. TDI z VP37. W przypadku diesli najlepiej się dopytywać czy
wymagany sygnał jest już w aucie.
|
- średnie spalanie,
- ilość paliwa w zbiorniku (lub
zbiornikach),
- szacunkowy dystans do
tankowania,
|
- wymagana jednoczesna obecność
dwóch w/w sygnałów, tj. sygnału prędkości i spalania
|
- niezależny pomiar spalania na
LPG
|
- sygnał informujący UKP o
aktualnym zasilaniu auta (benzyna/gaz), np. z diody LED
(przełącznik LPG) lub z elektrozaworu umieszczonego przy
reduktorze (+12V auto pracuje na gazie, 0V na benzynie).
Ponadto oczywiście wcześniej wymienione sygnały spalania i
prędkości.
|
- pomiar temperatury silnika lub
oleju przy pomocy analogowego czujnika temperatury,
- ostrzeganie dźwiękowe po
przekroczeniu zadanej temperatury z w/w czujnika (możliwość
ustawienia progu)
|
- dodatkowy analogowy czujnik
temperatury wkręcony w blok silnika, głowicę lub miskę olejową
(czujnik typu NTC - standardowy motoryzacyjny do pomiaru
temperatury cieczy)
|
- odczyt aktualnego stanu
mieszanki paliwowej (uboga / bogata)
|
- sygnał z sondy lambda (0-1V lub
0-5V)
|
- pomiar ciśnienia oleju lub
ciśnienia doładowania (w BAR lub PSI)
|
- sygnał z czujnika ciśnienia 0-5V
|
- odczyt AFR (air fuel ratio)
|
- sygnał z kontrolera sondy
szerokopasmowej 0-5V (trzeba znać charakterystykę - producent
kontrolera sondy podaje)
|
- odczyt analogowych sygnałów
wejściowych 0-5V z funkcją rysowania przebiegu na ekranie
(oscyloskop)
|
- doprowadzony dowolny sygnał o
maksymalnym napięciu 5V do jednego z wejść analogowych UKP
|
Szczegółowy
opis konkretnych funkcji znajduje się w instrukcji obsługi - do
pobrania
TUTAJ. |
Jeżeli nie jesteś pewien, czy twoje auto będzie współpracowało z UKP skontaktuj się z naszym działem pomocy technicznej UKP pod adresem [zasłonięte]@telwis.pl – chętnie doradzimy.
Wyświetlacz LCD
UKP współpracuje z
wyświetlaczami graficznymi 122x32pix. Na tej aukcji licytujesz zestaw z wyświetlaczem
zielonym. W przypadku gdyby
aktualnie nie było wystawionego UKP z innym kolorem wyświetlacza proszę pytać -
na 99% jest aktualnie dostępny.
Więcej zdjęć LCD
tutaj.
Co w zestawie?
W zestawie znajduje się:
• Uniwersalny Komputer Pokładowy (UKP) v2.0 firmy Telwis,
• graficzny wyświetlacz LCD (na tej aukcji licytujesz wyświetlacz zielony,
o inne kolory proszę pytać),
• taśma do wyświetlacza LCD (60cm),
• wtyk do UKP z wyprowadzonymi przewodami do lutowania (10-20cm),
• 2 cyfrowe czujniki temperatury DS18B20 (do pomiaru temp. na zewn. i wewn.
pojazdu),
• klawiatura z trzema przyciskami,
• buzzer dźwiękowy,
• bezpiecznik 500mA (na przewodzie),
• instrukcja montażu i obsługi w PDF (bezpłatnie do pobrania
TUTAJ),
• oprogramowanie UKP v2.0.2 (bezpłatnie do pobrania
TUTAJ),
• gwarancja producenta 12mc-y (plomba) oraz wsparcie techniczne pod adresem
[zasłonięte]@telwis.pl
Zobacz filmy prezentujące działanie UKP w samochodzie - kliknij TUTAJ.
Przykłady montażu LCD w samochodzie
1. Mitsubishi Galant (w
miejsce fabrycznego zegarka za przyciemnianą szybką):
2. Audi A4 1.9 TDI (w
miejsce małego schowka w konsoli środkowej)
3. Citroen ZX (w miejsce
fabrycznego zegarka we wnęce przy podszybiu)
4. Hyundai XG30 (w miejsce zegarka w konsoli
środkowej)
|