Zobacz filmy prezentujące działanie UKP w samochodzie - kliknij TUTAJ.
Uniwersalny Komputer Pokładowy (UKP) firmy Telwis służy do monitorowania stanu pojazdu. Inną potoczną nazwą urządzenia jest Uniwersalny Komputer Paliwa, gdyż jedną z popularniejszych funkcji prezentowanego urządzenia jest informacja o chwilowym i średnim zużyciu paliwa przez nasz pojazd. Urządzenie pobiera informacje z głównych czujników pojazdu, odpowiednio je przetwarza, a następnie wyświetla w przyjaznej formie użytkownikowi na graficznym wyświetlaczu LCD lub OLED. Urządzenie można zamontować w większości pojazdów wyposażonych w elektroniczny wtrysk paliwa (silniki benzynowe, z LPG, oraz niektóre silniki diesla).
Ogólne funkcje urządzenia - w skrócie:
-
data i godzina,
-
termometr,
-
pomiar prędkości,
-
pomiar zużycia paliwa (chwilowe spalanie i średnie spalanie),
-
licznik dzienny, licznik podróży, przebieg całkowity auta, koszty podróży,
-
pomiar przyspieszeń,
-
inspekcja/serwis,
-
przypominanie o niewłączonych światłach,
-
woltomierz (pomiar napięcia akumulatora),
-
obsługa analogowych czujników w pojeździe (np. sonda lambda, czujniki ciśnienia, sonda szerokopasmowa itd.)
- i wiele więcej - poniżej dokładniejszy spis funkcji.
Podstawowe funkcje będą działać w każdym pojeździe - wystarczy doprowadzić samo zasilanie do UKP. Pomiar spalania będzie działał w pojazdach wyposażonych w elektroniczny wtrysk paliwa (silniki benzynowe, z LPG, jak również niektóre diesle np. z serii TDI, HDi, TDDi i wiele więcej). Dalej w opisie aukcji znajduje się szczegółowa lista funkcji urządzenia z opisem co jest wymagane do realizacji poszczególnych funkcji.
Korzyści wynikające z użytkowania UKP:
- oszczędność paliwa - nauczysz się optymalnie wykorzystywać moc i moment obrotowy swojego samochodu, dzięki czemu będziesz jeździł ekonomiczniej (i wcale nie mniej dynamicznie),
- w UKP jest wiele przydatnych funkcji - czy zdarzyło Ci się kiedyś zapomnieć zapalić świateł? a może dostałeś z tego powodu mandat? Z UKP to już się nigdy więcej nie powtórzy - UKP przypomina o niewłączonych światłach,
- nie zapomnisz również o zbliżającym się przeglądzie czy wymianie oleju,
- montując UKP zwiększysz wyposażenie swojego auta, a co za tym idzie jego wartość (UKP jest uwzględniany nawet w wycenach przez ubezpieczalnie). Jeżeli odpowiednio dobierzesz miejsce montażu, UKP będzie wyglądał jak fabryczne wyposażenie - zobacz przykłady montażu u dołu strony,
- dzięki wielu praktycznym funkcjom, podróżowanie samochodem będzie jeszcze przyjemniejsze,
- nie sposób wymienić wszystkich korzyści wynikających z korzystania z UKP - zapoznaj się ze szczegółową listą funkcji urządzenia, a sam się przekonasz ile ono potrafi!
Nie masz czasu na czytanie zbyt długich opisów? Zobacz materiały video prezentujące wybrane funkcje urządzenia - kliknij tutaj.
Do realizacji podstawowych funkcji wymagane są tylko dwa sygnały z czujników pojazdu
(sygnał prędkości oraz sygnał do pomiaru zużycia paliwa) - szczegóły w instrukcji obsługi.
Lista funkcji urządzenia:
-
prędkość pojazdu (jednostki km/h lub mph),
-
chwilowe spalanie (chwilowe zużycie paliwa, jednostki w l/h i l/100km lub w gph i mpg lub l/h i km/l ),
-
średnie spalanie (średnie zużycie paliwa, jednostki w l/100km lub w mpg lub w km/l),
-
przejechany dystans (od tankowania/resetowania),
-
ilość paliwa w zbiorniku,
-
szacunkowy dystans do tankowania,
-
niezależny licznik dzienny/podróży (czas podróży, prędkość średnia, prędkość maksymalna, dystans, średnie spalanie),
-
funkcja tzw. taksometru w liczniku dziennym (koszty podróży),
-
obsługa aut również z instalacją gazową (sygnalizacja kiedy auto pracuje na gazie, a kiedy na benzynie, ponadto niezależne pomiary spalania, dystansu itd.),
-
data i czas,
-
temperatura wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,
-
temperatura użytkownika - możliwość podłączenia analogowego czujnika temperatury (typowy motoryzacyjny wkręcany w blok silnika, głowicę lub miskę olejową),
-
pomiary przyspieszeń (automatyczne) z możliwością ustawiania własnych przedziałów (np. 0-100 km/h, 60-120 km/h itd.),
-
możliwość podłączenia do dwóch analogowych czujników (max 0-5V) i rysowania ich przebiegu na wyświetlaczu, np. sonda lambda, sonda szerokopasmowa, czujnik ciśnienia, TPS itd.
-
współpraca z kontrolerem sondy szerokopasmowej (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki) – odczyt AFR,
-
obsługa czujnika ciśnienia doładowania vacuum/boost (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki), jednostki BAR lub PSI,
-
pomiar napięcia akumulatora,
-
sygnalizacja stanu pracy wentylatora chłodnicy,
-
przypominanie o niewłączonych światłach,
-
przypominanie o zbliżającej się inspekcji,
-
informacja o gołoledzi,
-
ostrzeganie dźwiękowe po przekroczeniu zadanej temperatury użytkownika (np. temperatury silnika) – możliwość ustawiania własnego progu,
-
dodatkowy ekran użytkownika – dowolnie konfigurowalny,
-
możliwość aktywowania/dezaktywowania poszczególnych ekranów,
-
przebieg całkowity auta,
-
możliwość zmiany jednostek (metryczne/imperialne),
-
trzy języki menu (polski/angielski/niemiecki),
-
możliwość ustawiania indywidualnego powitania,
-
możliwość wyboru czcionki,
-
programowa regulacja podświetlenia wyświetlacza LCD/OLED,
-
komunikacja z komputerem PC przy pomocy interfejsu USB (możliwość ustawiania parametrów komputerka z poziomu komputera PC, jak również możliwość odczytu bieżących parametrów),
-
i wiele więcej.
Funkcje urządzenia zostały szczegółowo opisane w instrukcji obsługi. Dalej w opisie aukcji w/w funkcje są pogrupowane w zależności od wymagań (co musi być w aucie aby działały).
UWAGA: Darmowe aktualizacje firmware (oprogramowania wewnętrznego urządzenia) w przypadku wypuszczenia nowszej wersji z nowymi opcjami.
Oprogramowanie:
Oprogramowanie służy do ustawiania parametrów i kalibracji urządzenia a jego obsługa jest prosta i intuicyjna (najważniejsze parametry można również ustawiać bezpośrednio na wyświetlaczu z menu ustawień - bez podłączania UKP do komputera PC). Aplikacja pracuje pod systemem Windows XP, Vista i 7.
Parametry techniczne:
-
zasilanie: +12V DC (bezpieczny zakres +9… +16V DC),
-
pobór prądu w trakcie pracy z włączonymi wszystkimi peryferiami (wyświetlacz z podświetleniem, czujniki temperatury itd.): max 160mA dla wersji LCD, max 80mA dla wersji OLED,
-
pobór prądu w trybie uśpienia (wyłączony zapłon): max 30mA (typ. 25mA),
-
temperatura pracy urządzenia: -40C…+85C,
-
temperatura pracy wyświetlacza LCD: -20C…+70C (zalecane +10C…+40C),
-
temperatura pracy wyświetlacza OLED: -40C…+85C,
-
zakres pomiarowy czujników temperatury: -40C…+120C, dokładność 0.5C, rozdzielczość 0.1C,
-
dokładność wskazań prędkości: +/- 1 km/h (po kalibracji z GPS),
-
dokładność pomiaru przyspieszeń: +/- 0.1s,
-
dokładność pomiaru zużycia paliwa (po kalibracji): 1% dla silników benzynowych, 2% dla silników benzynowych z sekwencyjną instalacją gazową, 1-3% dla silników diesla,
-
czas pomiaru chwilowego spalania: uśrednione z 1s, 2s lub 3s (możliwość wyboru),
-
częstotliwość próbkowania sygnału z czujników analogowych: 25Hz,
-
dokładność pomiaru z czujników analogowych: +/- 0.1 [V] , reprezentacja graficzna (oscyloskop) z rozdz. 1/32 zakresu [V] ,
-
dokładność pomiaru napięcia akumulatora: +/- 2% zakresu (możliwość programowej kalibracji)
-
komunikacja z komputerem PC przy pomocy transmisji USB 2.0.
Wymiary modułu UKP:
-
szerokość: 6,5 [cm]
-
długość: 9,0 [cm]
-
wysokość: 2,0 [cm]
Wymiary modułu wyświetlacza LCD 2,5":
-
szerokość płytki: 8,0 [cm]
-
wysokość płytki: 3,6 [cm]
-
szerokość ekranu: 6,5 [cm]
-
wysokość ekranu: 1,8 [cm]
Szczegółowe wymiary znajdują się na stronie 9 w instrukcji obsługi (do pobrania TUTAJ)
Montaż i wymagania:
UKP można zamontować w większości pojazdów wyposażonych w elektroniczny wtrysk paliwa (większość aut po 1992 roku). UKP współpracuje z silnikami benzynowymi, zasilanymi gazem oraz z niektórymi silnikami diesla. Montaż urządzenia jest stosunkowo prosty – poziom trudności zbliżony do poziomu trudności montażu alarmu w samochodzie. Montaż można przeprowadzić samemu lub zlecić warsztatowi, który zajmuje się elektroniką samochodową. Przed zakupem można się zapoznać ze szczegółową instrukcją montażu i obsługi, która jest bezpłatnie dostępna TUTAJ.
WSKAZÓWKA: Nie trzeba podłączać wszystkich sygnałów. Jeżeli niektóre sygnały nie zostaną podłączone to niektóre funkcje będą po prostu nieaktywne. Do uruchomienia urządzenia i realizacji podstawowych funkcji wystarczy samo zasilanie (np. z kostki od radia). Jeżeli zależy nam na funkcjach związanych z prędkością, dystansem oraz zużyciem paliwa to dodatkowo wymagane są tylko dwa sygnały z czujników pojazdu (sygnał prędkości oraz sygnał do życia paliwa) - szczegóły w instrukcji obsługi.
Jeżeli nie jesteś pewien, czy twoje auto będzie współpracowało z UKP skontaktuj się z naszym działem pomocy technicznej UKP pod adresem [zasłonięte]@telwis.pl – postaramy się pomóc i chętnie doradzimy.
Lista wybranych funkcji urządzenia w zależności od wymagań:
| Funkcje urządzenia (wybrane) |
Wymagania |
- zegar z czytelną godziną i datą,
- woltomierz (pomiar napięcia akumulatora),
- dowolnie konfigurowalny ekran użytkownika,
- regulacja podświetlenia,
- możliwość włącza/wyłączania poszczególnych ekranów,
- możliwość ustawienia indywidualnego powitania,
- możliwość wyboru czcionki.
|
- samo zasilanie (np. z kostki od radia)
|
- pomiar temperatur wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,
- informacja o gołoledzi
|
- czujniki temperatury (są w zestawie)
|
- prędkość pojazdu,
- przejechany dystans,
- przebieg całkowity auta,
- średnia i maksymalna prędkość,
- pomiar przyspieszeń (automatyczne),
- przypominanie o niewłączonych światłach,
- przypomnienie o zbliżającej się inspekcji (przeglądzie),
|
- sygnał prędkości
(niemal każdy pojazd wyprodukowany po '92 posiada taki sygnał - czy to z czujnika prędkości, zegarów, ze sterownika ABS itd. - szczegóły w instrukcji obsługi)
|
|
|
- sygnał spalania (np. impulsy wtrysku)
Wymagane auto z elektronicznym wtryskiem paliwa (większość aut po '92) - benzynowe, z gazem oraz niektóre diesle - również te starsze z mechaniczną pompą, ale sterowaną już elektroniczne, np. TDI z VP37. W przypadku diesli najlepiej się dopytywać czy wymagany sygnał jest już w aucie.
|
- średnie spalanie,
- ilość paliwa w zbiorniku (lub zbiornikach),
- szacunkowy dystans do tankowania,
- licznik dzienny,
- taksometr w liczniku dziennym (koszty podróży)
|
- wymagana jednoczesna obecność dwóch w/w sygnałów, tj. sygnału prędkości i spalania
|
- niezależny pomiar spalania na LPG
|
- sygnał informujący UKP o aktualnym zasilaniu auta (benzyna/gaz), np. z diody LED (przełącznik LPG) lub z elektrozaworu umieszczonego przy reduktorze (+12V auto pracuje na gazie, 0V na benzynie). Ponadto wcześniej wymienione sygnały spalania i prędkości.
|
- pomiar temperatury silnika lub oleju przy pomocy analogowego czujnika temperatury,
- ostrzeganie dźwiękowe po przekroczeniu zadanej temperatury z w/w czujnika (możliwość ustawienia progu)
|
- dodatkowy analogowy czujnik temperatury wkręcony w blok silnika, głowicę lub miskę olejową (czujnik typu NTC - standardowy motoryzacyjny do pomiaru temperatury cieczy)
|
- odczyt aktualnego stanu mieszanki paliwowej (uboga / bogata)
|
- sygnał z sondy lambda (0-1V lub 0-5V)
|
- pomiar ciśnienia oleju lub ciśnienia doładowania (w BAR lub PSI)
|
- sygnał z czujnika ciśnienia 0-5V
|
- odczyt AFR (air fuel ratio)
|
- sygnał z kontrolera sondy szerokopasmowej 0-5V (trzeba znać charakterystykę - producent kontrolera sondy podaje)
|
- odczyt analogowych sygnałów wejściowych 0-5V z funkcją rysowania przebiegu na ekranie (oscyloskop)
|
- doprowadzony dowolny sygnał o maksymalnym napięciu 5V do jednego z wejść analogowych UKP
|
| Szczegółowy opis konkretnych funkcji znajduje się w instrukcji obsługi - do pobrania TUTAJ. |
Jeżeli nie jesteś pewien, czy twoje auto będzie współpracowało z UKP skontaktuj się z naszym działem pomocy technicznej UKP pod adresem [zasłonięte]@telwis.pl – postaramy się pomóc i chętnie doradzimy.
Wyświetlacz graficzny:
UKP współpracuje z wyświetlaczami graficznymi 122x32pix LCD oraz OLED. Na tej aukcji licytujesz zestaw z wyświetlaczem LCD w kolorze zielonym. Ceny zestawów są różne w zależności od typu i koloru wyświetlacza. W przypadku gdyby aktualnie nie było wystawionego UKP z innym kolorem wyświetlacza proszę pytać - na 99% jest aktualnie dostępny.
Więcej zdjęć LCD tutaj.
Co w zestawie?
W zestawie znajduje się:
-
Uniwersalny Komputer Pokładowy (UKP) v2.0 firmy Telwis,
-
graficzny wyświetlacz LCD 2,5" (na tej aukcji licytujesz wyświetlacz zielony, o inne kolory proszę pytać),
-
taśma do wyświetlacza (~60cm),
-
wtyk do UKP z wyprowadzonymi przewodami do lutowania (10-20cm),
-
2 cyfrowe czujniki temperatury DS18B20 (do pomiaru temp. na zewn. i wewn. pojazdu),
-
klawiatura z trzema przyciskami,
-
buzzer dźwiękowy,
-
bezpiecznik 500mA (z gniazdem na przewodzie),
-
gwarancja producenta 12mc-y (plomba) oraz wsparcie techniczne pod adresem [zasłonięte]@telwis.pl
Do pobrania:
-
instrukcja montażu i obsługi w PDF (bezpłatnie do pobrania TUTAJ),
-
oprogramowanie UKP v2.0.5 (bezpłatnie do pobrania TUTAJ).
Zobacz filmy prezentujące działanie UKP w samochodzie - kliknij TUTAJ.
Przykłady montażu LCD w samochodzie:
1. Mitsubishi Galant (w miejsce fabrycznego zegarka za przyciemnianą szybką):
2. Audi A4 1.9 TDI (w miejsce małego schowka w konsoli środkowej):
3. Citroen ZX (w miejsce fabrycznego zegarka we wnęce przy podszybiu):
4. Hyundai XG30 (w miejsce zegarka w konsoli środkowej):
5. Rover 400 (w miejsce zegarka w konsoli środkowej - istnieje możliwość zamontowania identycznego panelu konsoli również w Rover 200 oraz Hondzie Civic):
6. Toyota Yaris (w miejsce fabrycznego LCD):
Zobacz więcej przykładów montażu i tutoriali - kliknij tutaj (plik spakowany).
Akcesoria:
Istnieje możliwość dokupienia dodatkowych akcesoriów dla UKP, np. obudowy dla wyświetlacza LCD 2,5":
Wybrane komentarze za UKP:
Zobacz inne nasze aukcje:
| GALERIA |
Telwis - W Y B R A N E O F E R T Y |
© 2[zasłonięte]005-20
Net_Studio |
? |
|
|