Głównym celem książki jest określenie modelowej charakterystyki najważniejszych predyspozycji surdopedagoga z wadą słuchu w percepcji i ocenie dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem oraz pedagogów podejmujących pracę edukacyjno-rehabilitacyjną na ich rzecz.
W prezentowanym tomie opisano zagadnienia dotyczące terminologii odnoszącej się do dziecka z wadą słuchu . W publikacji znajdują się teoretyczne rozważania dotyczące osobowości nauczyciela w aspekcie deontologii, jego funkcji, zadań wychowawczych i kompetencji zawodowych. Autorka przedstawia także metodologiczne podstawy badań oraz badania empiryczne ewaluacji kompetencji zawodowych surdopedagogów z wadą słuchu w opiniach nauczycieli, a także analizę opinii uczniów niesłyszących i słabosłyszących na temat nauczycielskich kompetencji surdopedagoga z wadą słuchu. W ostatnim rozdziale umieszczono wnioski wskazówki dla praktyki pedagogicznej.
Publikacja przeznaczona jest dla studentów pedagogiki specjalnej, pracowników naukowych, nauczycieli pracujących w Specjalnych Ośrodkach Szkolno-Wychowawczych dla Dzieci i Młodzieży
z Wadą Słuchu w Polsce
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Rozdział I
Dziecko z wadą słuchu
- Wyjaśnienia terminologiczne
- Edukacja i rehabilitacja dziecka z wadą słuchu – przegląd historyczny
Rozdział II
Nauczyciel – osobowość i zawód
- Osobowość nauczyciela w ujęciu dentologicznym
- Funkcje i zadania dydaktyczno-wychowawcze nauczyciela
- Kompetencje zawodowe nauczyciela
- Obraz pedagoga specjalnego w aspekcie nowoczesnych paradygmatów pedeutologicznych
4.1. Paradygmat człowieczeństwa
4.2. Paradygmat autorytetu wyzwalającego
4.3. Paradygmat samokształcenia
4.4. Paradygmat poczucia odpowiedzialności
4.5. Paradygmat pomocy pomagającemu
4.6. Paradygmat samoaktualizacji
- Charakterystyka osobowości zawodowej surdopedagoga
5.1. Kompetencja prakseologiczna
5.2. Kompetencja komunikacyjna
5.3. Kompetencja współdziałania
5.4. Kompetencja kreatywna
5.5. Kompetencja informatyczna
5.6. Kompetencja moralna
- Tendencje rozwojowe w kształceniu surdopedagogów
6.1. Przegląd historyczny ksztłacenia surdopedagogów w Polsce
6.2. Zarys problematyki kształcenia surdopedagoga z wadą słuchu
Rozdział III
Metodologia badań własnych
- Cele badań
- Problemy badawcze i hipotezy, układ zmiennych, zależność
- Metody, techniki i narzędzia badań
- Charakterystyka badanych grup
Rozdział IV
Kompetencje zawodowe surdopedagoga – porównianie opinii słyszących surdopedagogów i surdopedagogów z wadą słuchu
- Kompetencja prakseologiczna
- Kompetencja komunikatywna
- Kompetencja kreatywna
- Kompetencja współdziałania
- Kompetencja informatyczna
- Kompetencja moralna
Rozdział V
Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu w opiniach uczniów z uszkodzonym słuchem
- Kompetencja prakseologiczna
- Kompetencja komunikatywna
- Kompetencja kreatywna
- Kompetencja współdziałania
- Kompetencja informatyczna
- Kompetencja moralna
Rozdział VI
Analiza wyników badań empirycznych
- Analiza opinii badanych surdopedagogów i uczniów
- Wnioski z badań
- Wskazówki dla praktyki pedagogicznej
Bibliografia
Summary