Andrzej Wilk Problemat kompetencji muzyczno-pedagogicznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej w świetle przeprowadzonych badań w latach 1992–1999 rok wydania 2004, format B5, 364 strony Praca przedstawia w sposób systemowy i komplementarny problem kompetencji muzyczno-pedagogicznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i nauczycieli klas początkowych. Autor, dostarczając dowodów występowania różnych zjawisk pozytywnych i negatywnych, wynikających z funkcjonowania w polskich uczelniach akademickich odmiennych strategii kształcenia nauczycieli, proponuje w zamian konkretne rozwiązania formalno-prawne i strukturalno-programowe.
Praca niezwykle ważna i potrzebna, może szczególnie w obecnej chwili, gdy uprawnienia do pracy w szkole zdobywa się poza standardowymi studiami, często „na skróty", a „chory" pomysł wprowadzenia sztuki jako przedmiotu sprawił, że pojawiło się w szkole zjawisko dyłetantyzmu dydaktycznego.
Przedstawione badania z jednej strony dają wyobrażenie ogromu strat, jakie powoduje brak kompetencji muzyczno-pedagogicznych nauczycieli, ale z drugiej wskazują konkretne drogi naprawy tej sytuacji. SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie
Rozdział pierwszy Podmiotowość i przedmiotowość w muzyce i muzycznej edukacji szkolnej na gruncie pedagogiki, psychologii, estetyki muzycznej oraz teorii i historii muzyki 1.1. Muzyka jako ważny element dziedzictwa kulturowego. 1.2. Kształtowanie wrażliwości estetycznej i emocjonalnej dzieci i młodzieży przez nauczycieli wychowania muzycznego.............. 1.3. Edukacja muzyczna uczniów szkół ogólnokształcących na podstawie badań krakowskiego ośrodka naukowego 1.4. Edukacja nauczycieli muzyki-wychowania muzycznego.........
Rozdział drugi Problematyka i metodologia badań kompetencji muzyczno-pedagogicznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej w uczelniach akademickich i jakości pracy muzyczno--pedagogicznej nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej........ 2.1. Przedmiot i cel badań. 2.2. Problematyka badawcza, hipotezy, zmienne. 2.3. Metoda, techniki, narzędzia i wskaźniki empiryczne. 2.4. Opis procedury badawczej. 2.5. Zebrany materiał empiryczny i sposób jego opracowania.
Rozdział trzeci Poziom edukacji muzycznej uczniów jako rezultat pracy muzyczno-pedagogicznej nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej - skuteczność zewnętrzna 3.1. Wyniki nauczania i poziom edukacji muzycznej uczniów klas trzecich szkół podstawowych z terenu byłych województw: bydgoskiego, katowickiego, krakowskiego, lubelskiego, warszawskiego i zielonogórskiego . . 3.2. Zainteresowania i preferencje muzyczne uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. 3.3. Przygotowanie zawodowe nauczycieli prowadzących zajęcia muzyczne w klasach początkowych szkoły podstawowej oraz uwarunkowania środowiskowe ich pracy dydaktyczno-wychowawczej..........
Rozdział czwarty Kompetencje muzyczno-pedagogiczne studentów pedagogiki wczesnoszkolnej uczelni akademickich - skuteczność wewnętrzna jakości kształcenia 4.1. Umiejętności dydaktyczne studentów do prowadzenia zajęć muzycznych w klasach I-III szkoły podstawowej. Wyniki sprawdzianu l osiągnięć muzycznych 4.2. Opanowanie przez studentów literatury muzycznej dla dzieci. Wyniki sprawdzianu 2 osiągnięć muzycznych. 4.3. Wiedza i umiejętności metodyczne studentów. Wyniki sprawdzianu 3 . 4.4. Umiejętności dydaktyczne studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej (Akademii Pedagogicznej) w Krakowie wiatach 1[zasłonięte]996-19. Wyniki sprawdzianów l, 2,3
Rozdział piąty Uwarunkowania skuteczności kształcenia muzycznego studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i jakości pracy nauczycieli nauczania początkowego 5.1. Poziomy sprawności muzycznych kandydatów i studentów pedagogiki wczesnoszkolnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej (Akademii Pedagogicznej) w Krakowie. Wyniki badań testem Horbulewicza-Janczewskiego w latach 1[zasłonięte]992-19 5.2. Poziomy zdolności muzycznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej czterech uczelni akademickich. Wyniki badań testem H. Winga w roku akademickim 1996/1997 5.3. Dobór i sposoby selekcji przydatności muzycznej kandydatów na specjalność pedagogika wczesnoszkolna w uczelniach akademickich w latach 1[zasłonięte]996-19 5.4. Planowanie, organizacja oraz przebieg procesu kształcenia i wychowania muzycznego studentów pedagogiki wczesnoszkolnej 5.5. Charakterystyka krakowskiej koncepcji kształcenia muzycznego studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej 5.6. Kwalifikacje zawodowe nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia muzyczne na specjalności pedagogika wczesnoszkolna
Rozdział szósty Strategie kształcenia muzyczno-pedagogicznego studentów pedagogiki wczesnoszkolnej na przykładzie Akademii Bydgoskiej w Bydgoszczy, Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach oraz Uniwersytetu Śląskiego, Filii w Cieszynie i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 6.1. Synteza wyników badań kompetencji muzyczno-pedagogicznych studentów i nauczycieli pedagogiki wczesnoszkolnej 6.2. Strategie kształcenia muzycznego studentów pedagogiki wczesnoszkolnej 6.3. Wnioski i uogólnienia stosowanych strategii kształcenia muzyczno--pedagogicznego przyszłych nauczycieli nauczania zintegrowanego
Zakończenie Summary Zusammenfassung. PesłOMe Bibliografia Aneks Indeks nazwisk Indeks tematyczno-zagadnieniowy Spis tabel, rycin, ilustracji
|