Danuta Wosik-Kawala, Teresa Zubrzycka-Maciąg
Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2011
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 248
Nasza cena: 34,50 PLN
OPIS:
Niniejsze opracowanie ma służyć pomocą nauczycielom w ich pracy diagnostycznej i terapeutycznej.
Część I zatytułowana Diagnoza i terapia uczniów – wybrane zagadnienia ma na celu przybliżenie nauczycielom treści związanych z najczęściej występującymi w praktyce szkolnej trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi związanymi z pracą z dzieckiem: dyslektycznym, z ADHD, zdolnym, agresywnym, zagrożonym uzależnieniami czy ofiarą przemocy domowej.
Część II Rozwijanie wybranych cech i umiejętności psychospołecznych uczniów przedstawia podstawy teoretyczne i wskazania praktyczne dotyczące wspomagania wychowanków w rozwoju w zakresie inteligencji emocjonalnej, rozwijania u nich gotowości do zachowań asertywnych i empatii.
Część III Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą ukazuje obszar działalności pedagogicznej z zakresu arteterapii. Przedstawiono tu możliwości zastosowania w pracy pedagogicznej elementów teatroterapii i technik parateatralnych, muzykoterapii oraz biblioterapii, które jednocześnie stanowić mają inspirację dla nauczycieli do kreatywnego wypełniania zadań dydaktyczno-wychowawczych.
Inspiracją do przygotowania publikacji było odczucie, że dostępna na rynku wydawniczym literatura, dotycząca wykorzystywania kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych przez nauczyciela w pracy z dziećmi i młodzieżą, najczęściej poświęcona jest oddzielnie poszczególnym przedstawionym w książce zagadnieniom. Mamy nadzieję, że niniejsze opracowanie, dzięki kompleksowemu omówieniu najczęściej występujących problemów w pracy z uczniami, będzie stanowić pomoc dla pedagogów w rozumieniu pojawiających się trudności i ich przezwyciężaniu.
Książka jest adresowana do wszystkich nauczycieli pragnących doskonalić swój warsztat zawodowy, a także do pedagogów, psychologów szkolnych i wychowawców w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, którzy z jednej strony chcą wykonywać swoją pracę odpowiedzialnie i efektywnie, z drugiej zaś czerpać z niej satysfakcję.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Część I
Diagnoza i terapia uczniów – wybrane zagadnienia
Barbara Kalinowska-Witek
Diagnoza i terapia ucznia dyslektycznego
Magdalena Barabas
Diagnoza i praca z uczniem zdolnym
Aneta Rita Borkowska
Diagnoza i terapia ucznia z ADHD
Jolanta M. Wolińska
Diagnoza i terapia ucznia agresywnego
Anna Marzec-Tarasińska
Diagnoza i praca z uczniem zagrożonym uzależnieniami
Anna Grabowiec
Diagnoza i praca z uczniem – ofiarą przemocy domowej
Część II
Rozwijanie wybranych umiejętności psychospołecznych uczniów
Danuta Wosik-Kawala
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej uczniów
Teresa Zubrzycka-Maciąg
Rozwijanie asertywności u uczniów
Agnieszka Lewicka, Ewelina Tymoszuk
Rozwijanie empatii uczniów
Część III
Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą
Danuta Wosik-Kawala
Teatroterapia i techniki parateatralne w pracy z dziećmi i młodzieżą
Teresa Lewandowska-Kidoń
Muzykoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Marzena Okrasa
Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy