Danuta Wosik-Kawala, Teresa Zubrzycka-Maciąg
Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2011
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 248
Nasza cena: 34,50 PLN
OPIS:
Niniejsze opracowanie ma służyć pomocą nauczycielom w ich pracy diagnostycznej i terapeutycznej.
Część I zatytułowana Diagnoza i terapia uczniów – wybrane zagadnienia
ma na celu przybliżenie nauczycielom treści związanych z najczęściej
występującymi w praktyce szkolnej trudnościami dydaktycznymi i
wychowawczymi związanymi z pracą z dzieckiem: dyslektycznym, z ADHD,
zdolnym, agresywnym, zagrożonym uzależnieniami czy ofiarą przemocy
domowej.
Część II Rozwijanie wybranych cech i umiejętności psychospołecznych uczniów przedstawia podstawy teoretyczne i
wskazania praktyczne dotyczące wspomagania wychowanków w rozwoju w
zakresie inteligencji emocjonalnej, rozwijania u nich gotowości do
zachowań asertywnych i empatii.
Część III Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą
ukazuje obszar działalności pedagogicznej z zakresu arteterapii.
Przedstawiono tu możliwości zastosowania w pracy pedagogicznej elementów
teatroterapii i technik parateatralnych, muzykoterapii oraz
biblioterapii, które jednocześnie stanowić mają inspirację dla
nauczycieli do kreatywnego wypełniania zadań dydaktyczno-wychowawczych.
Inspiracją
do przygotowania publikacji było odczucie, że dostępna na rynku
wydawniczym literatura, dotycząca wykorzystywania kompetencji
diagnostycznych i terapeutycznych przez nauczyciela w pracy z dziećmi i
młodzieżą, najczęściej poświęcona jest oddzielnie poszczególnym
przedstawionym w książce zagadnieniom. Mamy nadzieję, że niniejsze
opracowanie, dzięki kompleksowemu omówieniu najczęściej występujących
problemów w pracy z uczniami, będzie stanowić pomoc dla pedagogów w
rozumieniu pojawiających się trudności i ich przezwyciężaniu.
Książka
jest adresowana do wszystkich nauczycieli pragnących doskonalić swój
warsztat zawodowy, a także do pedagogów, psychologów szkolnych i
wychowawców w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, którzy z jednej
strony chcą wykonywać swoją pracę odpowiedzialnie i efektywnie, z
drugiej zaś czerpać z niej satysfakcję.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Część I
Diagnoza i terapia uczniów – wybrane zagadnienia
Barbara Kalinowska-Witek
Diagnoza i terapia ucznia dyslektycznego
Magdalena Barabas
Diagnoza i praca z uczniem zdolnym
Aneta Rita Borkowska
Diagnoza i terapia ucznia z ADHD
Jolanta M. Wolińska
Diagnoza i terapia ucznia agresywnego
Anna Marzec-Tarasińska
Diagnoza i praca z uczniem zagrożonym uzależnieniami
Anna Grabowiec
Diagnoza i praca z uczniem – ofiarą przemocy domowej
Część II
Rozwijanie wybranych umiejętności psychospołecznych uczniów
Danuta Wosik-Kawala
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej uczniów
Teresa Zubrzycka-Maciąg
Rozwijanie asertywności u uczniów
Agnieszka Lewicka, Ewelina Tymoszuk
Rozwijanie empatii uczniów
Część III
Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą
Danuta Wosik-Kawala
Teatroterapia i techniki parateatralne w pracy z dziećmi i młodzieżą
Teresa Lewandowska-Kidoń
Muzykoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Marzena Okrasa
Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy