Od 1 stycznia 2012 r. wchodzą w życieprzepisy ustawy z 1 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zmieniają one całkowicie dotychczasowy system gospodarki odpadami komunalnymi. Właścicielem odpadów komunalnych na swoim terenie staje się gmina, która zarządza ich odpowiednią gospodarką na zasadach opisanych w nowelizacji ustawy.
Pierwsze obowiązki, do wprowadzenia których należy się przygotować to:
1 stycznia 2012 r. – zacznie działać rejestr działalności regulowanej
31 kwietnia 2012 r. - przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości będą zobowiązani złożyć pierwsze sprawozdania.
1 lipca 2012 r. - sejmik województwa uchwali aktualizację wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
1 stycznia 2013 r. - zaczną obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Problematyka nowych obowiązków, wynikających z wejścia w życie przepisów została w naszej publikacji zaprezentowana zarówno z punktu widzenia jednostek administracji samorządowej jak i firm wywozowych.