Zbiorków pt. Kolorowy świat perkusji nie należy traktować jako podręcznik gry na perkusji. Założeniem pracy jest przede wszystkim umuzykalnienie dzieci i młodzieży, pobudzenie wyobraźni i zainteresowanie muzyką w ogóle poprzez zespołowe granie na instrumentach perkusyjnych.
Całość stanowią cztery zeszyty pt. Kolorowy świat perkusji oraz praca pt. ABC perkusisty, zawierająca metodyczne i techniczne podstawy gry na instrumentach perkusyjnych. W zeszytach zamieszczone zostały kompozycje oryginalne, transkrypcje/znanych, dawnych i współczesnych utworów z literatury muzycznej, opracowania polskich melodii ludowych oraz melodii różnych narodów.
Melodie piosenek utrzymane są w skali głosu dziecięcego. Mogą one być wykonywane również na flecie prostym lub na innym instrumencie melodycznym. W tekstach obcojęzycznych piosenek zachowano język oryginalny, toteż podczas śpiewu należy się tu posługiwać solmizacją. Początkowe ćwiczenia i utworkipowinny być wykonywane w trzech różnych tempach kolejno: andante, moderato, vivo. Celem tych ćwiczeń jest uwrażliwienie ucznia na poczucie tempa oraz kształcenie relatywności wartości rytmicznej.
Prawie wszystkie pozycje repertuarowe są zinstrumentowane w ten sposób, aby różne instrumenty mogły być traktowane wymiennie. O ile zespół nie posiada proponowanego zestawu instrumentów, o wyborze zastępczego instrumentu decyduje nauczyciel, kierując się zasadą pokrewieństwa barwy brzmienia instrumentu, np. instrument drewniany — zastępuje innym drewnianym itp. Wszystkie utwory skomponowane są w pojedynczej obsadzie instrumentalnej. Możliwe są ewentualne zdwojenia czy zwielokrotnienia instrumentów; należy tu jednak zachować wielką ostrożność i umiar, odwołując się do dobrego smaku muzycznego tak, aby artystyczny obraz dźwiękowy utworu nie ulegał zniekształceniu. Nie należy w zasadzie zdwajać takich instrumentów, jak np.: talerze ä 2, gong, terkotka. Na przykład w Arii Purcella nie można zdwoić żadnego instrumentu, natomiast w Forte-Piano dopuszczalne jest swobodne zwielokrotnienie różnych instrumentów. Wszystkie utwory należy wykonywać bezpośrednio z partyturek (nie z rozpisanych głosów) tak, aby każdy wykonawca mógł śledzić muzyczny przebieg całości.
|