Uwagi wstępne ...,....,.,.,........,...,.,. 3
I. TECHNIKA BUCHÜ .........,....-.,.;.... . , , 7
1 „ Zasady bezpieczeństwa ruchu ,,,,,,, . . . . , , , , . , . 7
2. Linie kolejowe i ich podział ......,,. ,.,...,, 9
3. Posterunki ruchu .,.,,, „ ......... , , , . , . , . 12
4. Sygnały i urządzenia bezpieczeństwa ............. 20
a. Sygnały na semaforach i tarczach ostrzegawczych ...... 22
b. Sygnały pociągowe ......,........,,.,,. 27
c. Sygnały zamknięcia toru i sygnały drogowe ........ „ 2?
d. Sygnały dla pracy manewrowej i na górkach rozrządowych , , 29
e. Sygnały ręczne dawane na stacjach i liniach ........ 29
f. Wskaźniki na liniach i posterunkach ruchu ........ 30
5. Tory i urządzenia techniczne na stacjach ..,.,....., 31
a. Tory i ich układ ..................... 33
b„ Urządzenia do ruchu pasażerskiego .... ,....!.... 39
c. Urządzenia ładunkowe ..... . ............. 4l
d. Urządzenia trakcyjne ................... 51
6. Such pociągów na szlakach i odstępach .......... . , 63
a. System zdecentralizowany ................. 63
b. System zcentralizowany ............. , . , . 70
c. System zdecentralizowany 2 kontrolą dyspozytora ruchu . . . 72
d. Stosowanie innych metod prowadzenia ruchu ......... 73
e. Urządzenia łączności .................... 74
7. Buch pociągów w obrębie stacji ............t.. 76
8. Zależność szybkości dopuszczalnej od urządzeń technicssirych . , 80
a. Zależność szybkości od stanik technicznego toru, jego profilu i planu .eaa.t....o...i.....o... 82
b. Zależność szybkości od konstrukcji i stanu technicznego lokomotyw . . . .......... .....,.,,.. t . 86
c. Zależność szybkości od konstrukcji i stanu technicznego wagonów ,,..............a'.4....o'. o9
d. Zależność szybkości od urządzeń zabezpieczenia ruchu pocią-
gOW ...... ..........o.ioii.fl.'... .?,-
str,
e. Zależność szybkości od rodzaju hamulców i ciężaru hamującego pociągu t . . t . . . . . . . - . . . . . ł o . ...... 94
f, Zależność szybkości od rodzaju pociągu i jego zestawienia . 97
II, ROZKŁAD JAZDY . , , . . . . . , . . . . . . . . . . . . .... 100
1. Cechy i charakter przewozów ,, ................ 100
Z, Ruch po torze szynowym .................... 102
1. Opory ruchu . . , , .................... . 103
Opór tarcia czopów osi w łożyskach . , ...... . . ...... 104
Opor tarcia przy toczeniu się kół po szynach ......... 106
Opór tarcia przy ślizganiu się kół aa szynach .......... 107
Opory wskutek uderzeń i wahań taboru ............. 109
Opór powietrza ....... t .............. . . 110
Opór podstawowy na torze prostym i poziomym ......... 114
Opór wzniesienia ....... ................ 11Ö
Opór w łukach , „ ,,,,,,. „ .............. 119
Opór bezwładności , „ „,, ... ............... 121
Opory przy ruszaniu pociągu .................. 122
Opory wywołane przez prądnice wagonowe ............ 124
Opory ruchu lokomotyw ...........'.. ....... 124
Opory ruchu pociągu ..................... 123
Uwagi ogólne dotyczące oporów pociągu ............ 130
k. Siła pociągowa lokomotyw ................... 130
ą. Ciężar napędny i zasada przyczepności ........... 132
b. Siła pociągowa parowozów ................. 133
1) Siła pociągowa Tkotłowa ................. 133
2) Siła pociągowa indykowana ............... 14-0
3) Siła pociągowa napedna ................. 142
c. Siła pociągowa elektrowozów ................ 146
1) Grzanie się silników elektrycznych ........... 146
2) Siła pociągowa elektrowozu w zależności od silnika . a 149
3) legulowanie szybkości elektrowozu ........... 153
h) Siła pociągowa napedna ................. 157
5) Porównanie systemu prądu stałego i zmiennego ...... 160
d. Siła pociągowa lokomotyw spalinowych ........... 161
1) Siła pociągowa motowozu zależna od silnika ....... 162
2) Siła pociągowa w zależności od przekładni ....... 163
3) Siła pociągowa napedna ........~........ 166
5. Hamowanie pociągów . . . . „ ... .-.....,.,.... 166
Siła nacisku klocków hamulcowych .............. '. . 167
str.
Nacisk li 1 o i: ków i wielkość opóźnienia przy hamowaniu , , . , . 170
Procent i droga, ha.ffi.owan i a pociągu . . . . , , . „ . . . . . 174
Wielkość ciężaru hamującego pociąg ............. 177
Ustrój i działanie hamulców . . , . . ........ , . . 179
6. Ciężar pociągu .......... '. . . , , , , ...... 183
7. Obliczanie czasów jazdy ........,.,.,....,. 192
Charakterystyki lokomotyw , , , . , . . „ , , , . . , , , , , 193
Równanie ruchu pociągu ......,...,.,.,.... 196
Przybliżona metoda obliczania czasów jazdy ......... 204
Metoda wykreślna ...................... 206
Stosowanie maszyn matematycznych do obliczeń czasów jazdy „ , 214
Obliczanie czasów jazdy za pomocą maszyny analogowej . , . 215
Obliczanie czasów jazdy za pomocą maszyny cyfrowej , . . 216
8. Wykres ruchu pociągu .................... 219
Rodzaje pociągów ....................... 221
Elementy wykresu ...................... 222
Czas jazdy pociągów ..........aa , . . . . . . . . 222
Stacyjne odstępy czasu ...... . ...... . . . . . . 223
Czas postoju pociągów na stacjach ........ . . . . . . 227
Szlak krytyczny ...................... 228
Rodzaje wykresów , , , ., , . . . . . . , . ..... . ..... 228
Stosowanie maszyn cyfrowych do opracowania wykresów . . . . . 233
9. Zdolność przepustowa i przewozowa linii ........... 234
10. Analiza rozkładu jazdy ................... 24,2
III. ORGANIZACJA PRZEWOZÓW TOWAROWYCH ................ 247
1. Praca przewozowa rejonu sieci ................ 248
2. Mierniki techniczno-eksploatacyjne ............. 250
3. Gospodarka wagonami towarowymi .......... . . m. . . 260
4. Praca manewrowa ...................... 267
Rodzaje rozrządu wagonów .................. 268
Wydajność górek rozrządowych ................ 277
5. Obróbka pociągów i wagonów na stacjach ........... 283
Obróbka pociągów tranzytowych ................ 285
Obróbka wagonów tranzytujących ..... . .......... 286
Obróbka wagonów miejscowych ................ 289
Czas akumulacji wagonów .................. 289
6. Techniczny plan pracy stacji ................ 290
7. Zdolność przetwórcza stacji . ................ 297
8. Marszrutyzacja pociągów towarowych ............. 300
Potoki wagonów ładownych , , . . „ ,, , r . . , . , . . . . . t 302
Marszrutyzacja na wydzielonym kierunku ...... ....... 303
9. Planowanie przewozów kolejowych , , , , . .,, .,.,..,., 306
Planowanie globalne . , . . ., ......... ....... 307
Planowanie szczegółowe ..................ta - 308
Określenie norm wykonawczych . . . ,,.,.,,.,.,. . . . ., 309
1.0. Regulowanie przewozów towarowych ............... 310
Regulowanie potoków .. ..,-..... ........... 311
Begulowanie iłostarsów . ,, . . ...... . .... . . , . , 312
Sytuacja pociągowa , . . . . ,,.,....,,.....,, 314
Analiza pracy ładunkowej ................... 315
IV. ORGANIZACJA PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH ............... 31?
1. Rodzaje ruchu pasażerskiego ................. 317
2. Charakterystyka wagonów pasażerskich i współużywanie w ruchu międzynarodowym ....................... 319
Wymagania techniczne . . . . . . , . . . „ „ , . , , . , . . . 319
Współużywanie wagonów w ruchu miedzy narodowym, ....,,,, 321
3. Potoki pasażerów .,.......,.,.,.,,, „ , , . , . 322
k. Współczynnik wykorzystania pojemności wagonów ...-,,,,, 324
5. Obliczanie pojemności składu pociągu .,,.,,,.,,,.. 326
6^ Planowanie przewozów pasażerskich . , , . . .,.,.,4.. 326
Planowanie globalne ......,...,.,,. ., „ 326
Planowanie szczegółowe .........,,..,,,... 328
7. Praca stacji w ruchu pasażerskim ............,„ 333
Stacja osobowa ........ . . , .
Stacje _postojowe ....,...,,.,. „
Dworzec pasażerski ......