| | | e-mail: [zasłonięte]@hirudina.pl tel. stacjonarny: (032)[zasłonięte]352-04 tel. komórkowy: 513-[zasłonięte]-833 komunikator: [zasłonięte]40558 Adres sklepu: ul. Księdza Bednorza 14 (pod apteką) Katowice-Szopienice Godziny pracy: Pon - Pt: 8.30 – 16.30 Lokalizacja sklepu: | | | Przelew na konto mBank: 16 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 406776
| | | Wszystkie zamówienia realizowane są przez Pocztę Polską. Książki wysyłamy zgodnie z wyborem opcji: - po wpłacie na konto - za pobraniem Wysyłamy również za granicę! Koszty przesyłki są u nas zawsze zgodne z aktualnym cennikiem Poczty Polskiej. Odbiór osobisty: Po odbiór książek serdecznie zapraszamy do naszej księgarni w Katowicach-Szopienicach (adres powyżej) | |
| | WYSYŁKA DZISIAJ !!!
CODZIENNIE W DNI ROBOCZE
WYSTARCZY DO GODZ. 13.00 wysłać do nas:
1) deklarację odbioru przesyłki "za pobraniem" lub 2) skan przelewu albo 3) wpłacić za pośrednictwem "PayU"
KOLEJE WĄSKOTOROWE NA GÓRNYM ŚLĄSKU od czasów najdawniejszych do 1990 TOM II - Technika kolei wąskotorowych Część 1 i 2 rysunki Krzysztof Soida Stan książki: NOWA, od wydania minęło 15 lat, etui kartonowe. Wydawnictwo: ApLand 2001 Stron: 368 + 12 + 108 rysunków A4 W NASZEJ OFERCIE RÓWNIEŻ: KOLEJE WĄSKOTOROWE NA GÓRNYM ŚLĄSKU Tom 1
Z okładki: 1. Wstęp................................................. 7 2. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe................................... 9 2.1. Organizacja i technika ruchu pociągów............................. 9 2.1.1. Organizacja ruchu kolejowego.............................. 9 2.1.2. Mierniki eksploatacyjne................................... 14 2.1.3. Zdolność przewozowa kolei................................ 29 2.1.4. Masa brutto składu pociągu................................ 34 2.1.5. Hamowanie pociągu.................................... 37 2.1.6. Zabezpieczenie ruchu pociągów i łączność........................ 45 2.2. Pojazdy szynowe......................................... 47 2.2.1. Lokomotywy i wagony motorowe............................. 51 2.2.1.1. Lokomotywy parowe............................... 51 2.2.1.2. Lokomotywy spalinowe.............................. 68 2.2.1.3. Wagony motorowe hirudina................................ 71 2.2.2. Wagony........................................... 73 2.2.3. Inne pojazdy szynowe.................................. 85 2.3. Drogi kolejowe, budynki i budowle inżynierskie......................... 86 3. Zakładowe koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku.......................... 129 3.1. Organizacja transportu...................................... 129 3.2. Lokomotywy i wagony...................................... 131 3.3. Drogi kolejowe.......................................... 169 4. Górnośląskie tramwaje wąskotorowe................................. 187 5. Tabor kolei parowej Strumień - Chybie................................ 195 Przypisy.................................................. 204 Wykaz tablic............................................... 206 Wykaz rysunków............................................. 208 Bibliografia................................................ 213 Zusammenfassung............................................ 214 Załącznik ( Wykaz taboru będącego na inwentarzu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w latach 1945 - 1985)..................................... 219 INHALTSVERZEICHNIS 1. Vorwort................................................. 7 2. Oberschlesische Schmalspurbahnen.................................. 9 2.1. Organisation und Technik des Zugverkehres........................... 9 2.1.1. Organisation des Eisenbahnbetriebs............................ 9 2.1.2. Betriebsmerkmale...................................... 14 2.1.3. Transportkapazitat der Eisenbahn.............................. 29 2.1.4. Brutto des Zuges...................................... 34 2.1.5. Zugbremsung........................................ 37 2.1.6. Schutz und Fernmeldewesen im Zugverkehr........................ 45 2.2. Schienenfahrzeuge......................................... 47 2.2.1. Lokomotiven und Triebwagen............................... 51 2.2.1.1. Dampflokomotiven................................. 51 2.2.1.2. Diesellokomotiven................................. 68 2.2.1.3. Triebwagen...................................... 71 2.2.2. Waggons.......................................... 73 2.2.3. Andere Schienenfahrzeuge................................. 85 2.3. Schienenwege, Gebaude, Hirudina und Inginieurbauwerke......................... 86 3. Gewerbliche Schmalspurbahnen Oberschlesiens............................ 129 3.1. Transportorganisation....................................... 129 3.2. Lokomotiven und Waggons.................................... 131 3.3. Schienenwege........................................... 169 4. Oberschlesische Schmalspurige StraBenbahnen............................ 187 5. Fahrzeuge der Dampfbahn Schwarzwasser - Chybi.......................... 195 Anmerkungen............................................... 204 Tabellenverzeichnis............................................ 206 Bildverzeichnis.............................................. 208 Literatur. . ................................................ 213 Zusammenfassung in Deutsch....................................... 214 Anhang ( Fahrzeugsliste der Oberschlesischen Schmalspurbahnen Bestandaufnahme 1945 - 1985 ) . . 219 Wykaz rysunków: Rys. 1. Lokomotywa parowa l'Bl'n2t firmy „Wenzel Gunther" z 1854 roku (pierwszy parowóz GKW eksploatowany w latach 1855 - 1862) Rys. 2. Lokomotywa parowa serii pr. T38 (Tx9) firmy „Orenstein & Koppel" (GKW) Rys. 3. Lokomotywa parowa serii pr. T39 (Tw3) z przekładnią Luttermollera firmy „Orenstein & Koppel" (GKW) Rys. 4. Lokomotywa parowa serii pr. T40 firmy „AEG" (GKW) Rys. 5. Lokomotywa parowa serii Tw29 firmy „Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce" (GKW) Rys. 6. Lokomotywa parowa serii Px48 firmy „Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce" (GKW) Rys. 7. Lokomotywa parowa bezpaleniskowa Bt firmy „Orenstein & Koppel" nr fabr.7475/17 (Kopalnia Węgla Brunatnego „Matylda" w Kętach firmy „Georg von Giesches Erben A.G.", 1928 r.) Rys. 8. Lokomotywa parowa bezpaleniskowa Bt firmy „Linke Hofmann" (Kopalnia „Wujek", 1912 r.) Rys. 9. Lokomotywa parowa Bn2t firmy „L.Zobel Hirudina" („Giesche A.G.", 1907 r., później HMN „Szopienice") Rys. 10. Lokomotywa parowa Dn2t firmy „A.Borsig" nr fabr.7245/09 („Giesche A.G.", 1909 r., później HMN „Szopienice") Rys. 11. I Lokomotywa parowa Bn2t firmy „A.Borsig" (HMN „Szopienice", 1947 r.) Rys. 12. Lokomotywa parowa Bn2t firmy „KrauB,, (Huta „1 Maja", 1950 r.) Rys. 13. Lokomotywa parowa Bn2t typu „Hutnik" firmy „Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce" (Huta 1 „Jedność", 1957 r.) Rys. 14. Wagon motorowy firmy „ AEG/Steinfurt" (GKW) Rys. 15. Wagon motorowy firmy „Dessauer Hirudina Waggonfabrik A.G."z 1926 roku (GKW) . Rys. 16. Wagon motorowy firmy „Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne" w Katowicach Zakład w Chorzowie Batorym (Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, 1953 r.) Rys. 17. Lokomotywa spalinowa typu Wis 150, serii Lydl firmy „Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce" (GKW) Rys. 18. Lokomotywa spalinowa typu L45H, serii Lxd2 firmy „Zakłady Metalowe 23 August" (GKW) Rys. 19. Lokomotywa spalinowa typu WLs40 firmy „ZNTK" w Poznaniu (Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie - przykład malowania z lat 1973- 1978) Rys. 20. Lokomotywa elektryczna Bo' Bo' firmy „AEG" (Kopal-nia „Giesche", 1927 r., później Kop. „Wieczorek") Rys. 21. Lokomotywa elektryczna Bo' Bo' firmy „Bergmann Elektricitats - Werke A.G."(Kopalnia „Szombierki", 1931 r.) Rys. 22. Lokomotywa elektryczna Bo firmy „Siemens" („Giesche S.A.", 1934 r., później HMN „Szopienice") Rys. 23. Lokomotywa elektryczna Bo firmy „Siemens & Halske" (Huta „Julia", 1937 r., później Huta „Bobrek") Rys. 24. Lokomotywa elektryczna Bo24 firmy „Heinz Beimler" (Zakłady Górniczo - Hutnicze „Orzeł Biały", 1954 r.) Rys. 25. Lokomotywa kopalniana pneumatyczna firmy „Schwarzkopff" (Kopalnia „Gotthard", 1928 r., później Kop. „Karol") Rys. 26. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa firmy „Maffei - Schwarzkopff - Werke G.m.b.H." (Kopalnia „Gotthard", 1910 r., później Kop. „Karol") Rys. 27. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa firmy „Alsthom" (Kopalnia „Prezydent") Rys. 28. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa firmy „Berliner Maschinenbau A.G." vorm. L.Schwartzkopff(1928r.) Rys. 29. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa firmy „AEG" (Kopalnia „Michał", 1930 r.) Rys. 30. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa firmy „AEG" (Kopalnia „Wujek", 1930 r.) Rys. 31. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa firmy „AEG" (Kopalnia „Prezydent", 1937 r.) Rys. 32. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa firmy „Westinghouse'a" (Kopalnia „Wujek", 1947 r.) Rys. 33. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa firmy „Westinghouse - Whitcomb" (Kopalnia „Bytom", 1948 r.) Rys. 34. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ldl firmy „KONSTAL" Rys. 35. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ld3 firmy „KONSTAL" Rys. 36. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ld2/2 firmy „KONSTAL" Rys. 37. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ld3/1 firmy „KONSTAL" Rys. 38. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ld3/3 firmy „KONSTAL" Rys. 39. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Lep20 firmy „KONSTAL" Rys. 40. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ld30/1M firmy „KONSTAL" Rys. 41. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ld20M firmy „KONSTAL" Rys. 42. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ld21 firmy „KONSTAL" Rys. 43. Lokomotywa kopalniana elektryczna - przewodowa typu Ld22M firmy „KONSTAL" Rys. 44. Lokomotywa kopalniana elektryczna przewodowo- akumulatorowa typu Ldal/1 firmy „KONSTAL" Rys. 45. Lokomotywa kopalniana elektryczna - akumulatorowa typu „Karlik" firmy „KONSTAL" Rys. 46. Lokomotywa kopalniana elektryczna - akumulatorowa (ognioszczelna) typu Ldag05 firmy „KONSTAL" Rys. 47. Lokomotywa kopalniana elektryczna - akumulatorowa (ognioszczelna) typu Lea24 firmy „KONSTAL" Rys. 48. Wagon osobowy typu 1AW, serii Bxhpi (GKW) Rys. 49. Wagon węglarka serii Wh z 1895 roku (GKW) Rys. 50. Wagon węglarka serii Wh firmy „KONSTAL" (GKW) Rys. 51. Wagon węglarka serii Wh z podwyższonym pudłem (GKW) Rys. 52. Wagon węglarka typu 4Ww, serii Wddxhp firmy „ZNTK Stargard" z 1981 roku (GKW) Rys. 53. Wagon samowyładowczy systemu Talbot ze sprzęgiem samoczynnym Scharfenberga i hamulcem pneu-matycznym z 1912 roku (GKW) Rys. 54. Wagon garnkowy do przewozu kwasu solnego własności prywatnej firmy „Udo Augustin Beuthen O/S" (kursujący w ruchu wahadłowym między stacjami Poręba i Bytom Karb Wąsk. w latach dwudziestych) Rys. 55. Wagon węglarka firmy „Ferrum A.G." o metalowej konstrukcji (1898 r.) Rys. 56. Wagon wannowy do przewozu wiórów stalowych (Huta„l Maja", 1979r.) Rys. 57. Wagon kryty do przewozu cegieł (Huta „Kościuszko", 1957 r.) Rys. 58. i Wagon platforma do przewozu koryt wsadowych (Huta „Pokój", 1955 r.) Rys. 59. t Wagon platforma do transportu bloków stalowych (Huta „Florian", 1942r.) Rys. 60. i Wagon platforma do przewozu wlewków i koryt wsadowych (przy zdjętych kłonicach) (Huta „1 Maja", 1963 r.) Rys. 61. Wagon platforma (Huta „Pokój", 1944 r.) Rys. 62. Wagon platforma do przewozu kosza wsadowego (Huta „Baildon", 1973 r.) Rys. 63. Wagon platforma do przewozu wlewków (Huta „1 Maja", 1966r.) i Rys. 64. Wagon platforma do przewozu drewna z Kopalni „Kleofas" (Kopalnia „Wujek", 1954 r.) Rys. 65. Wagon platforma do przewozu wilków (Huta „Florian", 1952 r.) Rys. 66. Wagon platforma do przewozu zimnych wlewków (Huta „Kościuszko, 1972 r.) Rys. 67. Wagon cysterna do przewozu smoły z 1895 roku (Huta„l Maja") Rys. 68. Wagon cysterna do przewozu szlamu (Kopalnia „Szombierki", 1958 r.) Rys. 69. Wagon cysterna do przewozu kwasu siarkowego firmy „Linke Hofmann", zbiornik dostarczyła firma „Bracia Hofmann" („Giesche S.A.", 1939 r., później HMN „Szopienice") Rys. 70. Wagon samowyładowczy do przewozu piasku (Kopalnia „Katowice", 1956 r.) Rys. 71. Wagon samowyładowczy systemu Talbot do przewo-zu piasku firmy „Werkstatten- Verwaltung Kónigs-hiitte", później „KONSTAL" z 1941 roku (Kopalnia „Kleofas") Rys. 72. Wagon samowyładowczy systemu Hopper firmy „Smoschewer & Co." (Kopalnia „Castellengo", 1930 r., później Kop. „Rokitnica") Rys. 73. Wagon samowyładowczy tzw. „szutrówka" firmy „Werkstatten- Verwaltung Kónigshutte", później „KONSTAL" z 1941 roku Rys. 74. Wagon samowyładowczy tzw. „szutrówka" firmy „Orenstein & Koppel" z 1901 roku (Kopalnia „Szombierki", 1922 r.) Rys. 75. Wagon samowyładowczy drewnianej konstrukcji z 1917 roku Rys. 76. Wagon samowyładowczy do przewozu żużla kawałkowego (Huta „Bobrek", 1969 r.) Rys. 77. Wagon specjalny do przewozu blendy flotacyjnej firmy „Linke Hofmann" („Giesche S.A., 1933 r„ później HMN „Szopienice") Rys. 78. Wagon specjalny do przewozu pyłu cynkowego firmy „Oberschlesische Maschinen- und Waggonfabrik A.G. Werk Kónigshutte, później „KONSTAL" z 1927 roku („Gieche A.G.", 1940 r„ później HMN „Szo-pienice") Rys. 79. Wagon specjalny do przewozu pyłu cynkowego firmy „Oberschlesische Maschinen- und Waggonfabrik A.G. Werk Kónigshutte, później „KONSTAL" („Gieche A.G.", 1940 r., później HMN „Szopie-nice") Rys. 80. Wagon specjalny do przewozu kosza wsadowego (Huta „Baildon", 1959 r.) Rys. 81. Wagon kubłowy do przewozu kamienia wapiennego (Cementownia „Groszowice", 1969 r.) Rys. 82. Wóz do przewozu koksu (Huta „Pokój", 1912 r.) Rys. 83. Wagon platforma z kontenerami do przewozu pyłu cynkowego (Zakłady Metalurgiczne „Silesia" Wełno-wiec, 1959 r.) Rys. 84. Wagon specjalny do przewozu cegieł (Huta „Kościuszko", 1957 r.) Rys. 85. Wagon kadź do przewozu płynnego żużla wielkopiecowego (Huta „Florian", 1953 r.) Rys. 86. Wagon kadź do przewozu płynnego żużla marte- nowskiego (Huta „Florian", 1952 r.) Rys. 87. Wagon specjalny do przewozu wlewków krótkich (Huta „Pokój", 1970 r.) Rys. 88. Wagon specjalny do przewozu kontenerów firmy „Vereinigte Oberschlesische Huttenwerke A.G. Gleiwitz Werk Zawadzki" z 1933 roku Rys. 89. Wagon specjalny do transportu piasku przystosowany do przewozu osób (Kopalnia „Huta Laura i Richter", 1929 r., później Kop. „Siemianowice") Rys. 90. Wagon kopalniany do przewozu osób (Kopalnia „Bleischarley", 1943 r., później Zakłady Górniczo -Hutnicze „Orzeł Biały") Rys. 91. Wagon kopalniany do przewozu osób (Kopalnia „Barbara-Wyzwolenie", 1965 r.) Rys. 92. Wagon kopalniany do przewozu osób (Kopalnia „Bytom") Rys. 93. Wagon kopalniany do przewozu osób (Kopalnia „Wujek", 1934 r.) Rys. 94. Wagon kopalniany do przewozu osób (Zakłady Górniczo-Hutnicze „Orzeł Biały", 1955 r.) Rys. 95. Wagon koleba („Giesche S.A.", 1933 r., później HMN „Szopienice") Rys. 96. Wagon koleba do przewozu tlenku spiekanego (Kopalnia „Bleischarley", 1943 r., później Zakłady Górniczo - Hutnicze „Orzeł Biały") Rys. 97. Wagon koleba z hamulcem ręcznym do przewozu cegieł (Kopalnia „Kleofas", 1925 r.) Rys. 98. Wagon koleba (Kopalnia „Wujek", 1920 r.) Rys. 99. Wagon koleba (Zakłady Metalurgiczne „Silesia" Wełnowiec, 1966 r.) Rys. 100. Wagon kopalniany do przewozu materiałów wybuchowych (Kopalnia „Szombierki", 1953 r.) Rys. 101. a Wagon kopalniany do przewozu drewna (Kopalnia „PreuBen", 1943 r., później Kop. „Miechowice") Rys. 102. y Wagon kopalniany systemu Loose do przewozu urobku (Kopalnia „Hehenzollern", 1918 r., później Kop. „Szombierki") . Rys. 103. J Wagon kopalniany do przewozu urobku (Kopalnia „Jankowice", 1924 r.) Rys. 104. 3 Wagon kopalniany do przewozu urobku (Kopalnia y „Konigin Luise - Ostfeld", 1929 r., później Kop. „Zabrze Wschód") Rys. 105. u Wagon kopalniany do przewozu urobku (Kopalnia „Szombierki", 1946 r.) Rys. 106. Wagon kopalniany do przewozu urobku (Kopalnia „Bytom", 1953 r.) Rys. 107. Wagon kopalniany do przewozu urobku (Kopalnia „Wujek") Rys. 108. • Wagon kopalniany do przewozu urobku (Kopalnia „Barbara-Wyzwolenie", 1956 r.)
ZAPRASZAMY NA INNE NASZE AUKCJE !!!
| |