Kolej Skwierzyna - Stare Bielice
Kolejowy modernizm w Polsce
oszczędzasz
20%
Cena dla Ciebie 63,92 zł
oszczędzasz
15,98 zł
Książka Kolej Skwierzyna – Stare Bielice (Krzyż) jest interesującym rysem historycznym oraz oryginalną próbą analizy konserwatorskiej jedynego w Polsce szlaku żelaznego zbudowanego w latach 30. XX w. jako pokłosie niemieckiej koncepcji Kolei Pogranicza (Grenzlandbahn). Nadgraniczne położenie linii zdeterminowało strategiczne i unikatowe pod względem militarnym rozwiązania techniczne szlaku spinającego Wał Pomorski oraz Międzyrzecki Rejon Umocniony. Natomiast okres budowy i uwarunkowania polityczne przyczyniły się do powstania jedynego w swoim rodzaju modernistycznego krajobrazu kolejowego wpisanego w tradycyjny Landschaft dolin Noteci i Warty. W efekcie powstała unikatowa na skalę Europy kolej, charakteryzująca się architekturą spod znaku Bauhausu.
Pierwsza część książki to rys historyczny stworzony na bazie informacji zebranych w polskich i niemieckich archiwach. W drugiej części autor przedstawia metodykę i efekty badań charakterystyczne dla archeologii przemysłowej.
Całość wzbogacają liczne fotografie (archiwalne i współczesne), a także dziesiątki inwentaryzacji technicznych. Jest to pierwsza w kraju tak wnikliwa pod względem konserwatorskim monografia szlaku żelaznego z terenu województwa lubuskiego.
Spis treści
Słowo wstępne Lubuskiej Wojewódzkiej Konserwator Zabytków
Słowo wstępne Burmistrzów Drezdenka i Skwierzyny
Część I
Dzieje kolei Skwierzyna - Stare Bielice
Wstęp
Marchia Graniczna Poznańskie - Prusy Zachodnie i jej uwarunkowania komunikacyjne
Koncepcja budowy Kolei Pogranicza (Grenz/andbahn)
Budowa kolei Skwierzyna - Stare Bielice (Krzyż)
Eksploatacja i powojenna odbudowa kolei Stare Bielice - Skwierzyna
Część II
Zabytkowe dziedzictwo kolei Skwierzyna - Stare Bielice
Szlak kolejowy i drogowe obiekty inżynieryjne
Trasa i przebieg linii
Mosty kolejowe
Przepusty wodne
Wiadukty kolejowe i drogowe
Stacje i przystanki kolejowe
Stacja Stare Bielice (PL km 0,00-1, 184/DE km 50,0 + 48-50,9 + 84)
Stacja Drezdenko (PL km 5,824-7,088/DE 43,8 + 93-44,6 + 33)
Stacja Trzebicz Krajeński (PL km 11,625-12,932/DE km 38,2 + 48-38,6 + 58)
Stacja Gościm (PL km 18,006-19,248/DE km 31,7 + 77-32,5 + 63)
Przystanek osobowy z ładownią Goszczanowiec (PL km ?-?/DE 27,4 + 60-27,6 + 11)
Stacja Goszczanowo (PL km 26,426-27,706/DE km 23,5 + 70-23,8 + 68)
Stacja Lipki Wielkie (PL km 32,116-33,386/DE km 17,6 + 17-18,4 + 42)
Przystanek osobowy z ładownią Stare Polichno (PL km ?- ?/DE km 13,1 + 09-13,2 + 70)
Stacja Murzynowo (PL km 42,663-43,965/DE km 7,6 + 78-8,0 + 77)
Stacja Skwierzyna Gaj (PL km 47,414-48,526/DE 2,5 + 42-2,8 + 69)
Waloryzacja zabytkowego szlaku i jego rewitalizacja
Zakończenie
Wykaz skrótów stosowanych w pracy
Wykaz tabel zamieszczonych w pracy