Książka przedstawia dzieje rzadko opisywanej, ale interesującej pod wieloma względami linii kolejowej z Jasła do Rzeszowa. Inwestycja została zrealizowana w latach 1[zasłonięte]889-18, mierzy niewiele ponad 70 kilometrów, a do swojego przebiegu wykorzystuje doliny Wisłoka i Jasiołki. Dzięki jej powstaniu pod koniec XIX wieku Jasło i Rzeszów stały się węzłami kolejowymi, a takie miejscowości jak Boguchwała, Czudec, Frysztak czy Strzyżów uzyskały przysłowiowe okno na świat. W publikacji przedstawione zostały kulisy powstania linii oraz historia jej eksploatacji, od symbolicznego wbicia pierwszej łopaty po czasy współczesne i gruntowną modernizację, przeprowadzoną w latach 2[zasłonięte]010-20. Książka obfituje w zaskakujące informacje i ciekawostki historyczne, zaczerpnięte między innymi z dawnych artykułów prasowych i dokumentów odnalezionych podczas kwerend w archiwach Krakowa, Warszawy i Lwowa. Tekst uzupełniają fotografie - zarówno te archiwalne, dokumentujące dzieje linii w okresie galicyjskim, międzywojennym oraz PRL, jak i współczesne, ukazujące piękno trasy harmonijnie wkomponowanej w łagodne wzniesienia Pogórzy: Strzyżowskiego i Dynowskiego. Zdjęć jest blisko 600, a zdecydowana większość z nich publikowana jest po raz pierwszy. Nie zabrakło także planów stacji i zabudowań kolejowych zlokalizowanych przy linii. Interesującym dodatkiem jest jeden z rozdziałów poświęcony niezrealizowanym projektom linii kolejowych, które miały powstać w oparciu o linię z Jasła do Rzeszowa (np. połączenie Dębica-Jasło). Z kolei każdy, kogo zainteresuje historia burzliwych losów ziemi jasielskiej i rzeszowskiej, będzie mógł ją nieco zgłębić dzięki dołączonemu na końcu przewodnikowi turystycznemu. Zaprezentowano w nim najciekawsze pod względem krajoznawczym miejsca i obiekty, położone w sąsiedztwie opisywanej linii. Pomimo swojej niepozorności, potęgowanej przez położenie pomiędzy dwoma sztandarowymi inwestycjami transportowymi Austro-Węgier: Kolei Karola Ludwika i kolei transwersalnej, linia z Jasła do Rzeszowa może się pochwalić bogatą historią. Warto ją poznać.