"Kodeksy etyki mają sens i cieszą się społeczną akceptacją tylko wtedy, gdy wyznaczają etyczne standardy zawodów lub funkcji zaufania publicznego, takich jak sędziowie, lekarze, notariusze, adwokaci, prokuratorzy, nauczyciele i nauczyciele akademiccy, dziennikarze, psychologowie, policjanci lub oficerowie wojska. Takie dodatkowe standardy, mające znaczenie moralne, są potrzebne, bowiem autorytet tych zawodów, a zatem i ich społeczne oddziaływanie, zależy od tego, czy osoby je wykonujące, przestrzegając prawa, zachowują się także po ludzku."
|
I. O kodeksach etyki i ich społecznym oddziaływaniu II. Geneza kodeksu z 2004 r. III. Cechy charakterystyczne nowego kodeksu IV. Konstrukcja kodeksu V. Podstawowe zasady kodeksu VI. Konflikty interesów oraz korupcja VII. O tłumaczeniu Kodeks etyki ICOM dla muzeów Preambuła Słownik (glossarium) 1. Muzeum chroni, interpretuje i promuje dziedzictwo naturalne i kultury ludzkości 2. Muzea, które posiadają zbiory, przechowują je w interesie społeczeństwa i jego rozwoju 3. Muzea przechowują pierwotne świadectwa umożliwiające tworzenie i pogłębianie wiedzy 4. Muzea przyczyniają się do poznawania, rozumienia oraz promowania dziedzictwa naturalnego i kultury 5. Zasoby pozostające w dyspozycji muzeów umożliwiają wykonywanie innych zadań oraz osiąganie korzyści publicznych 6. Muzea ściśle współpracują ze społecznościami, z których wywodzą się zbiory, oraz tymi, którym te zbiory służą 7. Muzea działają zgodnie z prawem 8. Muzea działają profesjonalnie |