Opis budowy kotłów
Korpus wodny kotłów wykonany jest z blachy stalowej o grubości od 5mm do 8mm. Blachy korpusu spawane są metodą Mig-Mag, a ściany płaskie wzmocnione zespórkami. Większość elementów w kotle jest zaginana zaginarkami numerycznymi.
Komora paleniskowa w kształcie prostopadłościanu, w której umieszczone są samo oczyszczające się palenisko retortowe, nad którym zawieszona jest płyta promiennikowa. Kontrolę procesu spalania umożliwia wziernik paleniska usytuowany w przedniej części kotła.
Kanały spalinowe wykonane w części z rur umożliwiających w maksymalny sposób odbiór ciepła spalania oraz dwóch pionowych kanałów spalinowych znajdujących się w tylnej części kotła bezpośrednio przed czopuchem.
Komora popielnikowa zamykana szczelnymi drzwiczkami wyposażona jest w skrzynię na popiół i znajdująca się bezpośrednio pod paleniskiem retortowym.
Ruszt kotła wykonany jest z rur stalowych chłodzonych wodą. Dla zapewnienia właściwych proporcji powierzchni podkładu rusztowego i szczelin powietrza do rur tych przyspawano pręty. Wykonujemy także kotły z rusztem żeliwnym (za dopłatą).
Zespół podajnika z palnikiem napędzany jest motoreduktorem i zamontowany jest z boku kotła. Jego zadaniem jest pobranie paliwa z zasobnika i dostarczenie go do części palnikowej oraz przeprowadzenie procesu spalania. Konstrukcja zespołu umożliwia jego szybki montaż jak i demontaż.
Zasobnik paliwa ze szczelnie zamykaną pokrywą zamontowany jest na zespole podajnika z palnikiem.
Sterownik mikroprocesorowy zamontowany w górnej przedniej części kotła, który umożliwia zaprogramowanie temperatury pracy kotła, a także zaprogramowanie zmiany temperatury jego pracy w dowolnym czasie oraz tzw. przedmuchiwania komory paleniskowej. Sterownik dodatkowo wyposażony jest w czujnik kontroli pracy i awaryjnego wyłączenia kotła po przekroczeniu temperatury 95ºC.
Wentylator nadmuchowy przeznaczony do cyklicznego dostarczenia odpowiedniej ilości powietrza do paleniska retortowego. Ilość dostarczonego powietrza jest zmienna, regulowana mikroprocesorowym regulatorem ścisle w funkcji temperatury pracy kotła.
Czopuch z przepustnicą spalin wykonany jest z blach stalowych, zamontowany jest na tylnej ścianie kotła.
Drzwiczki popielnikowe wyposażone w zawiasy poziome oraz łańcuch. W górnej części czołowej ściany kotłów znajduje się zaczep łańcucha, co pozwala na podwieszenie otwartych drzwiczek w czasie usuwania popiołu.
Drzwiczki zasypowe wykonane z blachy stalowej wyposażone w ekran ogniskowy znajdują się w górnej części przedniej ściany kotłów. Służą do zasypu paliwa do kotła.
Drzwiczki paleniskowe usytuowane nad rusztem wykonane są z blachy stalowej i posiadają ekran ogniskowy. Służą do odżużlowania i odpopielania rusztu.
Wyczystka górna czołowa przeznaczona jest do czyszczenia poziomych kanałów spalin. Zamykana jest szczelna pokrywą mocowana na zawiasach.
Króciec wylotowy i dopływowy wody znajdują się odpowiednio w dolnej części tylnej ściany kotłów i na stropie kotłów. Instalację wodna z kotłem należy łączyć kołnierzowo lub złączami gwintowanymi.
Króciec spustowy wody służy do opróżniania kotłów i instalacji z wody.
Izolacja cieplna kotłów wykonana jest z wełny mineralnej i osłonięta jest płaszczem z blachy lakierowanej.
Wymiary kotła:
wysokość kotła – 138cm
wysokość zbiornika – 129cm
szerokość całego zestawu – 130cm
szerokość kotła – 53cm
długość kotła – 62cm
długość kotła z drzwiczkami i czopuchem – 100cm
Transport opału ze zbiornika do palnika retortowego odbywa się tutaj za pomocą podajnika ślimakowego. Opał zostaje wypchnięty na ruszt paleniska poprzez umieszczony na środku rusztu tygiel. Paliwo przesuwane przez ślimak rozsypuje się równomiernie w tyglu, następnie na ruszcie dopalającym, tworząc kopiec opału podzielony na strefy spalania. Powietrze potrzebne do procesu spalania dostarczane jest poprzez wentylator podmuchowy. Ilość obrotów ślimaka może być zmieniana poprzez sterownik mikroprocesorowy w zależności od zmian wydajności cieplnej kotła. Do ilości obrotów ślimaka potrzebna jest odpowiednia ilość powietrza. Opał, który wolnym ruchem wydostaje się z tygla przechodzi przez wszystkie fazy spalania tj. suszenie i podgrzewanie opału, wydzielanie części lotnych, palenie koksu, redukcja tlenu, wypalanie się węgla z żużlu.