|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
| KATEGORIE - kliknij i wybierz: |
|
| 47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
|
________P O C Z T A _______ I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 8,50 zł *2 książki - priorytet 9zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - ekonomiczna - 12,50 zł - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł ____K U R I E R (DHL,UPS)____
I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 14 zł *3 - 10 książek - 18 zł *
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1- 3 książek 18,00 zł * 3- 10 książek 22,00 zł * |
|
|
|
| |
| CZAR(NE) ANIOŁY. FANTAZMATY MROCZNEJ KOBIECOŚCI W MŁODOPOLSKIM DRAMACIE
Anna Tytkowska
[pozycja nowa]
oprawa: broszurowa rok: 2007
stron: 268
___________________________________________________________________________
OPIS
Autorka podjęła temat demonizującej mitologizacji kobiety, szczególnie widoczny w młodopolskim dramacie. Wskazała na złożone przyczyny tego zjawiska, zauważyła zarówno te podnoszone dotychczas w naukowej refleksji (wpływ filozofii Schopenhauera, Nietschego, Weiningera…), jak i te do tej pory nieanalizowane. Spośród tych ostatnich najbardziej zostały wyeksponowane zainteresowanie młodopolskich dramaturgów eksploracją podświadomości i nieświadomości indywidualnej i zbiorowej, dążeniami do symbolicznego wyrażania lęków przed Naturą, Śmiercią, Życiem oraz próbami stworzenia nowych obrazów alegorycznych dla wizualizowania sztuki. W części analitycznej autorka na przykładzie najbardziej reprezentatywnej młodopolskiej literatury scenicznej – Stanisława Przybyszewskiego, Jerzego Żuławskiego, Tadeusza Micińskiego, Juliusza Germana – przedstawiła indywidualne strategie demonizującej mitologizacji kobiety.
SPIS TREŚCI
Wstęp..................... 7 O odwiecznej demonizacji płci żeńskiej.......... 13
O modernistycznej dekonstrukcji romantycznych mitów miłości i kobiecości .................. 34
W kulturze.................. 34
Cień filozofii Schopenhauera, Nietzschego i Weiningera ... 37 Inspiracja prac naukowych i paranaukowych....... 43 Wpływ modernistycznej psychologii miłości....... 45 Obecność histeryczek i „pogromczyń mężczyzn"...... 48 Lęk przed feminizmem............. 50 Wzorce obecne w sztukach przedstawieniowych..... 53
W europejskim teatrze.............. 61
Aktualność bohaterek dramatów Feuilleta, Dumasa syna, Sardou.................. 62 Triumfy Heddy Gabler i kobiet z dramaturgii Strindberga . . 69 Salome, Lulu, Gioconda............... 74
Fantazmaty mrocznej miłości i kobiecości w dramaturgii Stanisława Przybyszewskiego.............. 85
Korzenie, powinowactwa, korespondencje......... 88 Autorskie wizje koszmaru miłości........... 97 Wpółrealne i wpółsymboliczne kusicielki, egoistki, mścicielki . . 106 Apologeci i krytycy wyobraźni Przybyszewskiego...... 123
Mit złowrogiej w twórczości scenicznej Jerzego Żuławskiego . 131
Źródła.................... 132 Ambiwalentne niszczycielki: tragediorodne i tragiczne .... 138 Okrutnice, egoistki, komediantki............ 145 Hołd złożony wyobraźni, Złu, Naturze, Życiu........ 157
Kobiecy żywioł w dramatach-snach Tadeusza Micińskiego . . . 162
Autorytety, wzorce, filozoficzny i artystyczny fundament.... 162 Piękne okropnice z młodzieńczych dramatów ........ 169 Czarne anielice z Kniazia Patiomkina.......... 177 Lucyferyczna Bazilissa Teofanu............ 179
Święte i przeklęte kobiety z Termopiłpolskich....... 192
W cieniu Lilith... kobiety z dramatów Juliusza Germana . . . . 201
Próba syntezy................... 213 Bibliografia.......... . . ....... 240 Indeks osobowy.................. 257 Summary.................... 267 Zusammenfassung................. 268
| |