Kobiecość i męskość Komunikacja. Relacje. Społeczeństwo
autor: Bogna Bartosz wydawca: Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury rok wydania: 2011 numer wydania: 1 ilość stron: 436 Isbn:[zasłonięte]978-83538-29-5 format: 165x242 mm oprawa: twarda cena katalogowa: 57,00 zł nasza cena: 48,50 zł
|
|
Drugi z tomów, stanowiących interdyscyplinarny opis bycia kobietą i mężczyzną we współczesnym świecie. Składa się z artykułów psychologów a także socjologów, pedagogów i ekonomistów, podejmujących aktualne problemy związane min. z funkcjonowaniem kobiet i mężczyzn na rynku pracy, w polityce, w relacjach społecznych, w przestrzeni wirtualnej. Autorzy omawiają zagadnienia różnic międzykulturowych wpływających na podejmowane przez kobiety i mężczyzn role. Książka stanowi zapis współczesnych problemów społecznych i ekonomicznych, analizowanych przez pryzmat fenomenu jakim jest kobiecość i męskość. Książki są próbą opisania wielu współczesnych zjawisk z perspektywy przemian zachodzących w stylu życia współczesnych kobiet i mężczyzn, stanowią interesujący opis kobiecości i męskości w kontekstach (nie)codziennych.
Spis treści:
Słowo wstępne − Bogna Bartosz Część pierwsza. Kobiety, mężczyźni w przestrzeniach społecznych Czy kobiety są gorsze? Obrazy społeczne kobiet i innych kategorii społecznych − Jolanta Miluska Role społeczne kobiet i mężczyzn dawniej i współcześnie − Ewelina Kaczorowska Kobiecość i męskość − współczesna rewizja stereotypu rodzaju − Monika Kozłowska Równość szans zaprzepaszczona: nowi obywatele i „starzy” nauczyciele −Grzegorz Mazurkiewicz Przekonania i preferencje polityczne kobiet i mężczyzn. Przegląd zagadnień − Jarosław Klebaniuk Seksizm tradycyjny i współczesny a postrzeganie kobiet w polityce −Eugenia Mandal, Tomasz Kurzeja Czy „geje są jak kobiety”? Kobiecość i męskość w świetle definicji oraz autodefinicji lesbijek i gejów − Katarzyna Perdzyńska Społeczne i akceptowane kanony kobiecego piękna? − Anna Zamiar Część druga. Kobiety i mężczyźni w relacjach Różnice w strategiach autoprezentacji między kobietami i mężczyznami na portalu sympatia.onet.pl −Anna Chabior, Magdalena Łucka, Katarzyna Małkowska, Dorota Chmielewska-Łuczak Męskość i kobiecość w wymiarze komunikowania − Michał Cebula Czy wygląd mężczyzny ma znaczenie? Twarz jako wyznacznik sądów o osobie płci przeciwnej − Andrzej Szmajke, Monika Kołodyńska, Anna Guzik Dotyk, płeć i uległość − Dariusz Doliński Jak kłamią kobiety − Bożena Janda-Dębek Sytuacyjne i podmiotowe uwarunkowania oceny sytuacji potencjalnego kontaktu z osobą tej samej płci i płci przeciwnej − Alicja Kuczyńska, Sylwia Maśko, Aleksandra Kuźnierska Płeć kierowcy i policjanta a taktyki wywierania wpływu w sytuacjach wykroczenia drogowego − Eugenia Mandal Część trzecia. Kobiety, mężczyźni na rynku pracy Praca zawodowa w umyśle kobiet i mężczyzn. Zróżnicowanie zainteresowań zawodowych − Beata Bajcar, Anna Borkowska, Agnieszka Czerw, Agata Gąsiorowska Kobiecość i męskość jako niespecyficzne kompetencje zawodowe − Henryk Jarosiewicz Postrzeganie kobiecości i męskości w badaniach sondażowych studentów zarządzania − Ewa Tracz Płeć i aktywność zawodowa jako determinanty postrzeganej jakości życia u osób pracujących w Polsce lub za granicą − Radosław Walczak Jak to jest być naukowczynią? − Anna Tylikowska Nadmierna aktywność zawodowa współczesnej kobiety w ujęciu psychologii egzystencji − Monika Majewska Kobiecość na emeryturze. Konteksty negatywne − Joanna K. Wawrzyniak Kobiecość i męskość w teorii ekonomii − Anna Zachorowska-Mazurkiewicz Problemy równego traktowania kobiet i mężczyzn w miejscu pracy. Koncepcja pomiaru − Ireneusz Kuropka, Zdzisław Pisz Zróżnicowanie sytuacji kobiet i mężczyzn na dolnośląskim rynku pracy − Zofia Hasińska Sytuacja i perspektywy rozwoju zawodowego kobiet na rynku pracy województwa dolnośląskiego w świetle badań 2006−2007 − Jolanta Kowal, Dorota Kwiatkowska-Ciotucha, Joanna Krupowicz, Urszula Załuska, Mariola Stanisławczyk Noty o autorach
|