Kościół prawosławny na ziemiach zachodnich i północnych Polski po II wojnie światowej
Autor: Stefan Dudra
Wydawca: UW
Ilość stron: 346
Książka jest nowa, nieużywana, stan bardzo dobry
Kościół prawosławny w Polsce po stratach odniesionych w czasie II wojny światowej rozpoczął egzystencję w szczególnie skomplikowanej sytuacji zewnętrznej. Poza obszarem Białostocczyzny przybrał charakter wybitnie diasporalny. W wyniku przesiedleń z lat 1[zasłonięte]944-19 przestała funkcjonować większość parafii na terenie południowo-wschodniej Polski. Na ziemiach zachodnich i północnych rodziło się prawosławie w nowym, nieprzychylnym, a często wręcz wrogim środowisku społecznym i politycznym. Cerkiew w dalszym ciągu utożsamiana była z czymś obcym, niezrozumiałym. Po I wojnie światowej w polskiej świadomości społecznej była symbolem caratu, rozbiorów, niewoli, ucisku religijnego i narodowościowego1. Po 1945 roku utożsamiano ją z radzieckim okupantem, stawała się symbolem częściowej utraty suwerenności. Potęgowane to było faktem przynależności do niej części ludności deportowanej w ramach akcji „Wisła”, która zbiorowo obciążona została wszelkimi negatywnymi stereotypami. Z powyższych powodów istotnym elementem dla przesiedlonej ludności były pierwsze wspólne nabożeństwa. Liturgia, według określenia Sergiusza Bułgakowa „będąca sercem prawosławia”, poza dostarczaniem przeżyć duchowych spełniała również ważną funkcję integrującą społeczność prawosławną.
ze wstęu