Remigiusz Sobański KOŚCIÓŁ - PRAWO - ZBAWIENIE
Księgarnia św. Jacka, Katowice 1979 ss. 397 / format A5 / miękka oprawa stan książki: UŻYWANA
SPIS TREŚCI
Przedmowa
I ZBIEŻNOŚĆ I ROZBIEŻNOŚĆ ŚWIADOMOŚCI RELIGIJNEJ I PRAWNEJ
Świadomość prawna Kościoła jako źródło jego poznania
Świadomość Kościoła zjawiskiem historycznym
Świadomość tajemnicy w Kościele pierwotnym
Styl społeczny chrześcijaństwa
Świadomość społeczna chrześcijan
Koinonia – wyraz świadomości społecznej chrześcijan
Jedność świadomości religijnej i prawnej
Oryginalność kościelnej myśli prawnej
Boża bezpośredniość prawa
Początek przeobrażeń świadomości społecznej: societas
Rozdział między prawem i religijnością
Nurt dychotomiczny
Pogłębienie cech państwopodobnych
„Społeczność doskonała”
Nowe impulsy eklezjologiczne
Ferment wzniecony przez Rudolfa Sohma
Kanonistyka nie dotrzymuje kroku
Rehabilitacja prawnej jakości prawa kościelnego
Potęgujące się tendencje antyjurydyczne
Autorefleksja kanonistyczna
II O POZNAWANIU PRAWA KOŚCIOŁA–TAJEMNICY
I. POZNANIE PRAWA KOŚCIELNEGO PRZEZ TAJEMNICĘ
Znaczenie modeli dla poznania prawa kościelnego
Potrzeba modelu Kościoła-tajemnicy
Próba konstrukcji modelu Kościoła-tajemnicy
Kościół rzeczywistością złożoną
Powiązanie obydwu elementów
Nadrzędny charakter organizmu społecznego
Idea narzędzia zbawienia i idea sakramentalności Kościoła
Złożoność Kościoła sednem tajemnicy
II. DROGA KANONISTY DO TAJEMNICY KOŚCIOŁA
Prawo kościelne wyrazem tajemnicy
Rozeznanie prawnika w tajemnicy
Communio jako założenie kanonistyki
III. U ONTOLOGICZNYCH PODSTAW PRAWA KOŚCIELNEGO
I. O WŁAŚCIWĄ PŁASZCZYZNĘ ROZWAŻAŃ
Centralne zagadnienie kanonistyki
„Ubi societas ibi ius"?
Postulat dobra wspólnego?
Postulat sakramentalności Kościoła?
Niedostatki argumentacji filozoficznej
II. U TRYNITARNYCH PODSTAW PRAWA KOŚCIELNEGO
Kościół tajemnicą Chrystusa
„Ecclesia de Trinitate, in Trinitate, ad Trinitatem"
Udzielanie się Boga – nowa sytuacja społeczna
Genesis prawa kościelnego
Prawo kościelne w perspektywie trynitarnej
IV OSOBA W PRAWIE KOŚCIELNYM
I. UKONSTYTUOWANIE OSOBY W KOŚCIELE
K. 87: ujęcie wydarzenia nadprzyrodzonego
Włączenie we wspólnotę – odrodzeniem człowieka
II. PODMIOT WIARY PODMIOTEM PRAWA
Podmiotem prawa kościelnego człowiek odrodzony
Prawny sens esse in Christo
Struktura osoby w Kościele
Dynamika osobowości kościelnej
Człowiek w Kościele osobą par excellence
Katechumeni podmiotem prawa kościelnego
V SPRAWIEDLIWOŚĆ NIE TEGO ŚWIATA
I. SPECYFIKA SPRAWIEDLIWOŚCI W KOŚCIELE
Pytanie o sprawiedliwość
Łączność zagadnienia ze specyfiką osoby w Kościele
Wiara, nadzieja, miłość obowiązkiem prawnym
Miłość warunkiem sprawiedliwości
II. PRAWO W SŁUŻBIE MIŁOŚCI
Czy można nakazać miłość?
Miłości nie można obejść
Scalanie zadaniem prawnika
Prawnik – mistrz partycypacji
Diakonia
VI ZNACZENIE METOD PRAWNYCH W KOŚCIELE
Prawny wyraz Kościoła
Zależności historyczne
Pozorne wyjaśnienie
I. DZIAŁALNOŚĆ PRAWNA SIĘGA WIARY
Życie Kościoła w służbie wiary
Kościelna postać wiary
Moc wiążąca wiary
Relacja o wierze – jej przekazem
Opis prawny jako ujęcie wiary
II. ZNACZENIE DZIAŁALNOŚCI USTAWODAWCZEJ W KOŚCIELE
Od opisu do przepisu
Przekaz wiary według jej kościelnej praktyki
Prawodawca czerpie z życia wspólnoty
Analogia do innych form przekazu
Wykorzystanie metod prawnych
Rozbudowa struktur – wcielaniem wiary w życie
Historyczne uwarunkowania ustawodawstwa
Ustawodawca i nauczyciel wiary
VII MOC WIĄŻĄCA PRAWA KOŚCIELNEGO
I. TEOLOGICZNE PRZESŁANKI ZAGADNIENIA
Aporie bazy filozoficznej
Wolność aktu wiary
Moc prawa z wiary
Prawo środkiem przekazu
Więzi widzialne i niewidzialne
Akceptacja prawa
II. AUTORYTET WIARY JAKO ŹRÓDŁO WIĄŻĄCEJ PRAWA KOŚCIELNEGO
Koncepcja ustawy kościelnej
Prawo kanoniczne
Różne formy prawa
Wielość kultur prawnych
Nakazy – zakazy
Zobowiązanie pod grzechem
Ustawy karne
Prymat funkcji informacyjnych
Autorytet formalny
Autorytet formalny i wolny akt wiary
Postawa wobec prawa
VIII CEL PRAWA KANONICZNEGO
I. „SALUS ANIMARUM SUPREMA LEX”
Początki zagadnienia
Tomasz: chrystocentryczny porządek Kościoła
Pierwsi dekretaliści: godziwe życie
Zbawienie dusz – celem oczywistym
Zbawienie celem metakanonicznym
Sprawiedliwy ład społeczny
Porządek środków uświęcenia
Organizacja służby dla ludzi
II. WSPÓLNOTA JAKO CEL PRAWA KOŚCIELNEGO
Zbawienie w Kościele
Communio
O wyrazistość wspólnoty
IX WSPÓŁCZESNA POSTAĆ PRAWA KOŚCIELNEGO
I. OBIEKTYWNY PORZĄDEK PRAWNY
Poznanie prawa kościelnego – poznaniem tajemnicy
Nowe prawo już nastało
Prawo Boże jako składnik prawa kościelnego
Kto promulguje prawo Boże?
„Kanonizacja”
Istota prawotwórczego działania Bożego
Artykulacja prawa Bożego
Granica między prawem Bożym i ludzkim
Porządek obiektywny – porządek normatywny
II. NORMATYWNY PORZĄDEK PRAWNY
Kształt zewnętrzny
Pojęcie normy
Norma a kanon
Budowa norm
Autor norm
Hierarchia norm
Co normować?
Związek z życiem
Normy korygujące
Epikia
Dyspensa
Przejrzystość norm
Ciągłość i rozwój
X UDZIAŁ WSZYSTKICH WIERNYCH W KSZTAŁTOWANIU PRAWA
I. PRAWO ZWYCZAJOWE
„Ius legibus et moribus constat"
Przyczyna sprawcza
Zgoda legalna
Racje eklezjalne
II. AKTUALNE MOŻLIWOŚCI INICJATYWY PRAWOTWÓRCZEJ WIERNYCH
„Leges moribus utentium firmantur”
Perspektywy prawa zwyczajowego
Inicjatywy z poparciem przełożonego
Inicjatywa ustawodawcza
Kanały inicjatywy ustawodawczej
Synody
Rady
Stowarzyszenia
XI KANONISTYKA
I. MIĘDZY TEOLOGIĄ I PRAWEM
Pierwsze tysiąclecie
Początki kanonistyki
Nauka prawna
Niewyraźny status
Szkoła włoska
Szkoła hiszpańska
Szkoła monachijska
II. KANONISTYKA JAKO NAUKA TEOLOGICZNA
Przedmiot kanonistyki
Metody kanonistyki
Kanonistyka wśród nauk wiary
Profil własny kanonistyki
UWAGI KOŃCOWE: PRAWO KOŚCIELNE W KULTURZE PRAWNEJ
Kościół w służbie rodzinie ludzkiej
„Analogiczne” prawo kościelne?
Bez kompleksów
Wołanie o jedność
Powołanie do jedności
Communio – inspiracją kultury prawnej
Wykaz stosowanych skrótów
Elementy konstrukcji teorii (tablica)
|