Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

KOŚCIÓŁ - PRAWO - ZBAWIENIE, Remigiusz Sobański

08-05-2014, 22:50
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 23 zł     
Użytkownik jejepa
numer aukcji: 4204067447
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 4   
Koniec: 08-05-2014 22:30:21

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1979
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Remigiusz Sobański
KOŚCIÓŁ - PRAWO - ZBAWIENIE

Księgarnia św. Jacka, Katowice 1979
ss. 397 / format A5 / miękka oprawa
stan książki: UŻYWANA

SPIS TREŚCI

Przedmowa

I ZBIEŻNOŚĆ I ROZBIEŻNOŚĆ ŚWIADOMOŚCI RELIGIJNEJ I PRAWNEJ

Świadomość prawna Kościoła jako źródło jego poznania

Świadomość Kościoła zjawiskiem historycznym

Świadomość tajemnicy w Kościele pierwotnym

Styl społeczny chrześcijaństwa

Świadomość społeczna chrześcijan

Koinonia wyraz świadomości społecznej chrześcijan

Jedność świadomości religijnej i prawnej

Oryginalność kościelnej myśli prawnej

Boża bezpośredniość prawa

Początek przeobrażeń świadomości społecznej: societas

Rozdział między prawem i religijnością

Nurt dychotomiczny

Pogłębienie cech państwopodobnych

„Społeczność doskonała”

Nowe impulsy eklezjologiczne

Ferment wzniecony przez Rudolfa Sohma

Kanonistyka nie dotrzymuje kroku

Rehabilitacja prawnej jakości prawa kościelnego

Potęgujące się tendencje antyjurydyczne

Autorefleksja kanonistyczna

II O POZNAWANIU PRAWA KOŚCIOŁA–TAJEMNICY

I. POZNANIE PRAWA KOŚCIELNEGO PRZEZ TAJEMNICĘ

Znaczenie modeli dla poznania prawa kościelnego

Potrzeba modelu Kościoła-tajemnicy

Próba konstrukcji modelu Kościoła-tajemnicy

Kościół rzeczywistością złożoną

Powiązanie obydwu elementów

Nadrzędny charakter organizmu społecznego

Idea narzędzia zbawienia i idea sakramentalności Kościoła

Złożoność Kościoła sednem tajemnicy

II. DROGA KANONISTY DO TAJEMNICY KOŚCIOŁA

Prawo kościelne wyrazem tajemnicy

Rozeznanie prawnika w tajemnicy

Communio jako założenie kanonistyki

III. U ONTOLOGICZNYCH PODSTAW PRAWA KOŚCIELNEGO

I. O WŁAŚCIWĄ PŁASZCZYZNĘ ROZWAŻAŃ

Centralne zagadnienie kanonistyki

„Ubi societas ibi ius"?

Postulat dobra wspólnego?

Postulat sakramentalności Kościoła?

Niedostatki argumentacji filozoficznej

II. U TRYNITARNYCH PODSTAW PRAWA KOŚCIELNEGO

Kościół tajemnicą Chrystusa

„Ecclesia de Trinitate, in Trinitate, ad Trinitatem"

Udzielanie się Boga – nowa sytuacja społeczna

Genesis prawa kościelnego

Prawo kościelne w perspektywie trynitarnej

IV OSOBA W PRAWIE KOŚCIELNYM

I. UKONSTYTUOWANIE OSOBY W KOŚCIELE

K. 87: ujęcie wydarzenia nadprzyrodzonego

Włączenie we wspólnotę – odrodzeniem człowieka

II. PODMIOT WIARY PODMIOTEM PRAWA

Podmiotem prawa kościelnego człowiek odrodzony

Prawny sens esse in Christo

Struktura osoby w Kościele

Dynamika osobowości kościelnej

Człowiek w Kościele osobą par excellence

Katechumeni podmiotem prawa kościelnego

V SPRAWIEDLIWOŚĆ NIE TEGO ŚWIATA

I. SPECYFIKA SPRAWIEDLIWOŚCI W KOŚCIELE

Pytanie o sprawiedliwość

Łączność zagadnienia ze specyfiką osoby w Kościele

Wiara, nadzieja, miłość obowiązkiem prawnym

Miłość warunkiem sprawiedliwości

II. PRAWO W SŁUŻBIE MIŁOŚCI

Czy można nakazać miłość?

Miłości nie można obejść

Scalanie zadaniem prawnika

Prawnik – mistrz partycypacji

Diakonia

VI ZNACZENIE METOD PRAWNYCH W KOŚCIELE

Prawny wyraz Kościoła

Zależności historyczne

Pozorne wyjaśnienie

I. DZIAŁALNOŚĆ PRAWNA SIĘGA WIARY

Życie Kościoła w służbie wiary

Kościelna postać wiary

Moc wiążąca wiary

Relacja o wierze – jej przekazem

Opis prawny jako ujęcie wiary

II. ZNACZENIE DZIAŁALNOŚCI USTAWODAWCZEJ W KOŚCIELE

Od opisu do przepisu

Przekaz wiary według jej kościelnej praktyki

Prawodawca czerpie z życia wspólnoty

Analogia do innych form przekazu

Wykorzystanie metod prawnych

Rozbudowa struktur – wcielaniem wiary w życie

Historyczne uwarunkowania ustawodawstwa

Ustawodawca i nauczyciel wiary

VII MOC WIĄŻĄCA PRAWA KOŚCIELNEGO

I. TEOLOGICZNE PRZESŁANKI ZAGADNIENIA

Aporie bazy filozoficznej

Wolność aktu wiary

Moc prawa z wiary

Prawo środkiem przekazu

Więzi widzialne i niewidzialne

Akceptacja prawa

II. AUTORYTET WIARY JAKO ŹRÓDŁO WIĄŻĄCEJ PRAWA KOŚCIELNEGO

Koncepcja ustawy kościelnej

Prawo kanoniczne

Różne formy prawa

Wielość kultur prawnych

Nakazy – zakazy

Zobowiązanie pod grzechem

Ustawy karne

Prymat funkcji informacyjnych

Autorytet formalny

Autorytet formalny i wolny akt wiary

Postawa wobec prawa

VIII CEL PRAWA KANONICZNEGO

I. „SALUS ANIMARUM SUPREMA LEX”

Początki zagadnienia

Tomasz: chrystocentryczny porządek Kościoła

Pierwsi dekretaliści: godziwe życie

Zbawienie dusz – celem oczywistym

Zbawienie celem metakanonicznym

Sprawiedliwy ład społeczny

Porządek środków uświęcenia

Organizacja służby dla ludzi

II. WSPÓLNOTA JAKO CEL PRAWA KOŚCIELNEGO

Zbawienie w Kościele

Communio

O wyrazistość wspólnoty

IX WSPÓŁCZESNA POSTAĆ PRAWA KOŚCIELNEGO

I. OBIEKTYWNY PORZĄDEK PRAWNY

Poznanie prawa kościelnego – poznaniem tajemnicy

Nowe prawo już nastało

Prawo Boże jako składnik prawa kościelnego

Kto promulguje prawo Boże?

„Kanonizacja”

Istota prawotwórczego działania Bożego

Artykulacja prawa Bożego

Granica między prawem Bożym i ludzkim

Porządek obiektywny – porządek normatywny

II. NORMATYWNY PORZĄDEK PRAWNY

Kształt zewnętrzny

Pojęcie normy

Norma a kanon

Budowa norm

Autor norm

Hierarchia norm

Co normować?

Związek z życiem

Normy korygujące

Epikia

Dyspensa

Przejrzystość norm

Ciągłość i rozwój

X UDZIAŁ WSZYSTKICH WIERNYCH W KSZTAŁTOWANIU PRAWA

I. PRAWO ZWYCZAJOWE

„Ius legibus et moribus constat"

Przyczyna sprawcza

Zgoda legalna

Racje eklezjalne

II. AKTUALNE MOŻLIWOŚCI INICJATYWY PRAWOTWÓRCZEJ WIERNYCH

„Leges moribus utentium firmantur”

Perspektywy prawa zwyczajowego

Inicjatywy z poparciem przełożonego

Inicjatywa ustawodawcza

Kanały inicjatywy ustawodawczej

Synody

Rady

Stowarzyszenia

XI KANONISTYKA

I. MIĘDZY TEOLOGIĄ I PRAWEM

Pierwsze tysiąclecie

Początki kanonistyki

Nauka prawna

Niewyraźny status

Szkoła włoska

Szkoła hiszpańska

Szkoła monachijska

II. KANONISTYKA JAKO NAUKA TEOLOGICZNA

Przedmiot kanonistyki

Metody kanonistyki

Kanonistyka wśród nauk wiary

Profil własny kanonistyki

UWAGI KOŃCOWE: PRAWO KOŚCIELNE W KULTURZE PRAWNEJ

Kościół w służbie rodzinie ludzkiej

„Analogiczne” prawo kościelne?

Bez kompleksów

Wołanie o jedność

Powołanie do jedności

Communio – inspiracją kultury prawnej

Wykaz stosowanych skrótów

Elementy konstrukcji teorii (tablica)