Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

# KLASZTOR W KOŚCIELE ŚREDNIOWIECZNYM I NOWOŻYTNYM

02-06-2012, 16:49
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 40 zł     
Użytkownik Teodosius
numer aukcji: 2328844429
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 7   
Koniec: 16-05-2012 21:23:22
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
 
Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz (red.)

KLASZTOR W KOŚCIELE ŚREDNIOWIECZNYM I NOWOŻYTNYM
Tom 5

Warszawa 2010

wyd. I, ss. 516
il. cz.–b., format B5
oprawa twarda
stan idealny
(nowa)

Tom poświęcony miejscu i roli życia klasztornego w średniowiecznym i nowożytnym Kościele. Życie zakonne narodziło się obok, a nawet w opozycji do struktury organizacyjnej Kościoła. Szybko podporządkowane władzy biskupów i włączone w ramy Kościoła, stało się jedną z jego najważniejszych części składowych, mimo że mnisi długo jeszcze w większości pozostali laikami. Pierwszoplanowe znaczenie utrzymali zakonnicy do dziś w Kościołach wschodnich, jednakże na Zachodzie stopniowo, od XI w., musieli oddać palmę pierwszeństwa duchowieństwu diecezjalnemu. Wrogość reformacji sprawiła, że zabrakło ich w Kościołach protestanckich. Ruch zakonny pozostał jednak niesłychanie istotnym i żywotnym składnikiem Kościoła katolickiego.

Treść:
  • Klasztor a biskup:
  • Klasztor w Kościele — klasztor w diecezji — klasztor a biskup. Zarys problemu;
  • Klasztor biskupi a klasztor biskupstwa — zarys problematyki;
  • Biskupi zakonnicy i ich rola w chrystianizacji Inflant;
  • Biskupi a klasztory — na przykładzie funkcjonowania dominikanów w państwie zakonu krzyżackiego w Prusach;
  • Biskupi dominikanie w średniowiecznym Kijowie;
  • Wizytacje biskupie w klasztorze Kanoników Regularnych NMP na Piasku we
  • Wrocławiu w okresie średniowiecza;
  • „Zakony do ścisłego zachowania reguły doprowadził”. Biskup Piotr Tylicki wobec zakonów w diecezji krakowskiej (1607–1616);
  • Klasztor Kanoników Regularnych w Czerwińsku w świetle relacji do Rzymu biskupów płockich od końca XVI do końca XVIII w.;
  • Biskupi wobec krakowskiej kongregacji kanoników regularnych laterańskich do połowy XVII w.;
  • Znaczenie zakonów w strukturach diecezjalnych i parafialnych Kościoła katolickiego w kręgu dworów magnackich na przykładzie dworu Radziwiłłów nieświeskich w XVI–XVIII w.;
  • Wykonania muzyczne dzieł pasyjnych realizowane przez wrocławski klasztor Jezuitów pod patronatem biskupów wrocławskich;
  • Dokumenty biskupów wrocławskich dla śląskich klasztorów cysterskich (do czasów reformacji);
  • Uniccy biskupi przemyscy a męskie klasztory bazyliańskie w latach 1691–1793;
  • Polskie mniszki okresu potrydenckiego pod władzą biskupów;
  • XVI–wieczne wizytacje klasztorów Klarysek w Krakowie i w Starym Sączu w świetle kościelnego prawa potrydenckiego i posoborowego nurtu reformacyjnego;
  • Vztah obnoveného pražského arcibiskupství k ženským klášterům v Horní Lužici v 16. a 17. Století;
  • Biskupi eparchii lwowskiej i przemyskiej wobec monasterów żeńskich w XVII–XVIII w.;
  • Nuncjusz Juliusz Piazza (1706–1708) wobec problemów wspólnot zakonnych w Rzeczypospolitej.
  • Klasztor a parafia:
  • Klasztorny patron wobec potrzeb patronackiego kościoła. Wybrane aspekty na przykładzie kościołów średniowiecznej Małopolski;
  • Inkorporacja kościołów do czeskich kanoników regularnych św. Augustyna w
  • czasach przedhusyckich. Przykład Rudnicy, Lanckorony i Kłodzka;
  • Působení řádu německých rytířů ve farní správě předhusitských českých zemí;
  • Pleban i „bracia mniejsi” — konfl ikt o wiernych w późnośredniowiecznej Nysie;
  • Pielgrzymkowy zespół klasztorny w Łąkach Bratiańskich w świetle badań terenowych;
  • Aktywność religijno–duszpasterska zakonników klasztoru;
  • Kanoników Regularnych w Czerwińsku w latach 1720–1819.
  • Klasztor w diecezji:
  • Klasztor jako instrument reformy Kościoła. Przykład diecezji krakowskiej (połowa XII – połowa XIII w.);
  • Opactwo tynieckie i Kościół krakowski w średniowieczu;
  • Rozbrat Jemielnicy z Rudami. Ze studiów nad wzajemnymi relacjami górnośląskich cystersów;
  • Obce” duchowieństwo w klasztorze Dominikanów we Wrocławiu w końcu XV i pierwszych latach XVI w.;
  • Wpływ beatyfi kacji na kult liturgiczny bł. Czesława w klasztorze i w diecezji wrocławskiej;
  • „Sacra misericordia”. Miejsce klasztorów bonifraterskich w diecezji wileńskiej;
  • Bazylianie — historycy Kościoła wschodniego;
  • Stosunek duchowieństwa śląskiego do zakonów w czasach nowożytnych;
  • Szpital Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP;
  • Niepokalanie Poczętej w Strzelcach;
  • Mniszki kamedułki w Polsce — droga fundacji złoczewskiej do pełnej samodzielności w Kościele.

• • • •

Zapraszam do licytacji.
# KLASZTOR W KOŚCIELE ŚREDNIOWIECZNYM I NOWOŻYTNYM