Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz (red.)
KLASZTOR W KOŚCIELE ŚREDNIOWIECZNYM I NOWOŻYTNYM
Tom 5
Warszawa 2010
wyd. I, ss. 516
il. cz.–b., format B5
oprawa twarda
stan idealny (nowa)
Tom poświęcony miejscu i roli życia klasztornego w średniowiecznym i nowożytnym Kościele. Życie zakonne narodziło się obok, a nawet w opozycji do struktury organizacyjnej Kościoła. Szybko podporządkowane władzy biskupów i włączone w ramy Kościoła, stało się jedną z jego najważniejszych części składowych, mimo że mnisi długo jeszcze w większości pozostali laikami. Pierwszoplanowe znaczenie utrzymali zakonnicy do dziś w Kościołach wschodnich, jednakże na Zachodzie stopniowo, od XI w., musieli oddać palmę pierwszeństwa duchowieństwu diecezjalnemu. Wrogość reformacji sprawiła, że zabrakło ich w Kościołach protestanckich. Ruch zakonny pozostał jednak niesłychanie istotnym i żywotnym składnikiem Kościoła katolickiego.
Treść:
- Klasztor a biskup:
- Klasztor w Kościele — klasztor w diecezji — klasztor a biskup. Zarys problemu;
- Klasztor biskupi a klasztor biskupstwa — zarys problematyki;
- Biskupi zakonnicy i ich rola w chrystianizacji Inflant;
- Biskupi a klasztory — na przykładzie funkcjonowania dominikanów w państwie zakonu krzyżackiego w Prusach;
- Biskupi dominikanie w średniowiecznym Kijowie;
- Wizytacje biskupie w klasztorze Kanoników Regularnych NMP na Piasku we
- Wrocławiu w okresie średniowiecza;
- „Zakony do ścisłego zachowania reguły doprowadził”. Biskup Piotr Tylicki wobec zakonów w diecezji krakowskiej (1607–1616);
- Klasztor Kanoników Regularnych w Czerwińsku w świetle relacji do Rzymu biskupów płockich od końca XVI do końca XVIII w.;
- Biskupi wobec krakowskiej kongregacji kanoników regularnych laterańskich do połowy XVII w.;
- Znaczenie zakonów w strukturach diecezjalnych i parafialnych Kościoła katolickiego w kręgu dworów magnackich na przykładzie dworu Radziwiłłów nieświeskich w XVI–XVIII w.;
- Wykonania muzyczne dzieł pasyjnych realizowane przez wrocławski klasztor Jezuitów pod patronatem biskupów wrocławskich;
- Dokumenty biskupów wrocławskich dla śląskich klasztorów cysterskich (do czasów reformacji);
- Uniccy biskupi przemyscy a męskie klasztory bazyliańskie w latach 1691–1793;
- Polskie mniszki okresu potrydenckiego pod władzą biskupów;
- XVI–wieczne wizytacje klasztorów Klarysek w Krakowie i w Starym Sączu w świetle kościelnego prawa potrydenckiego i posoborowego nurtu reformacyjnego;
- Vztah obnoveného pražského arcibiskupství k ženským klášterům v Horní Lužici v 16. a 17. Století;
- Biskupi eparchii lwowskiej i przemyskiej wobec monasterów żeńskich w XVII–XVIII w.;
- Nuncjusz Juliusz Piazza (1706–1708) wobec problemów wspólnot zakonnych w Rzeczypospolitej.
- Klasztor a parafia:
- Klasztorny patron wobec potrzeb patronackiego kościoła. Wybrane aspekty na przykładzie kościołów średniowiecznej Małopolski;
- Inkorporacja kościołów do czeskich kanoników regularnych św. Augustyna w
- czasach przedhusyckich. Przykład Rudnicy, Lanckorony i Kłodzka;
- Působení řádu německých rytířů ve farní správě předhusitských českých zemí;
- Pleban i „bracia mniejsi” — konfl ikt o wiernych w późnośredniowiecznej Nysie;
- Pielgrzymkowy zespół klasztorny w Łąkach Bratiańskich w świetle badań terenowych;
- Aktywność religijno–duszpasterska zakonników klasztoru;
- Kanoników Regularnych w Czerwińsku w latach 1720–1819.
- Klasztor w diecezji:
- Klasztor jako instrument reformy Kościoła. Przykład diecezji krakowskiej (połowa XII – połowa XIII w.);
- Opactwo tynieckie i Kościół krakowski w średniowieczu;
- Rozbrat Jemielnicy z Rudami. Ze studiów nad wzajemnymi relacjami górnośląskich cystersów;
- Obce” duchowieństwo w klasztorze Dominikanów we Wrocławiu w końcu XV i pierwszych latach XVI w.;
- Wpływ beatyfi kacji na kult liturgiczny bł. Czesława w klasztorze i w diecezji wrocławskiej;
- „Sacra misericordia”. Miejsce klasztorów bonifraterskich w diecezji wileńskiej;
- Bazylianie — historycy Kościoła wschodniego;
- Stosunek duchowieństwa śląskiego do zakonów w czasach nowożytnych;
- Szpital Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP;
- Niepokalanie Poczętej w Strzelcach;
- Mniszki kamedułki w Polsce — droga fundacji złoczewskiej do pełnej samodzielności w Kościele.