Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]64105liczba stron: 152Okładka: miękkaWydawnictwo: DifinWymiary: 160 x 230 mmRok wydania: 2009 Opis
W publikacji podjęto ocenę klastra jako perspektywy dla przedsiębiorstw działających na rynku turystycznym Wybór rynku turystycznego został podyktowany tym, że turystyka zajmuje coraz ważniejsze miejsce w rozwoju Polski. Fakt zniesienia wiz, barier celnych, możliwość swobodnego przemieszczania się między krajami UE wyraźnie zwiększa skłonność do podróżowania. Z tego powodu zwiększa się zapotrzebowanie na ofertę turystyczną, która potrafi zaspokoić ujawniające się oczekiwania turystów. Wskazane jest też tworzenie nowych ofert i kreowanie nowych kierunków popytu. Temu zadaniu mogą sprostać klastry turystyczne, które tworząc wspólny produkt, są w stanie zaoferować pakiety usług, jakich dotychczas nie oferowano.
Poprzez rozwiniętą w prezentowanej książce problematyką autorka realizuje:
- systematyzację i analizę zagadnienia klastrów w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem turystyki;
- analizę porównawczą klastrów turystycznych w Polsce w kontekście pozostałych klastrów działających na polskim rynku;
- propozycję modelu klastra polskiego w turystyce, porównanego do proponowanego modelu klastra w przemyśle;
- wskazanie uwarunkowań sukcesu klastra turystycznego i kierunków jego strategii ze szczególnym uwzględnieniem roli przedsiębiorstwa turystycznego.
Opracowanie jest przeznaczone dla praktyków i teoretyków zarządzania turystyką poszukujących nowych sposobów funkcjonowania na rynku w celu osiągnięcia sukcesu oraz studentów studiów ekonomicznych ze specjalizacją zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym.
Spis treści:
Wprowadzenie
Metodyka badawcza
Rozdział 1. Rola sieci klastrowej na rynku
1.1. Sytuacja na polskim rynku turystycznym a sieciowe powiązania przedsiębiorstw
1.1.1. Kategorie rynku turystycznego
1.1.2. Ruch turystyczny w Polsce na początku XXI wieku
1.1.3. Koncepcje sieciowych powiązań wewnątrz i międzyorganizacyjnych
1.2. Koncepcja klastra, jego identyfikacja, typologia i fazy
1.2.1. Definiowanie koncepcji klastrowej
1.2.2. Identyfikacja klastrów
1.2.3. Fazy rozwoju klastra
1.2.4. Typologia klastrów
1.3. Uwarunkowania i efekty klasteringu
1.3.1. Stymulatory i destymulatory klastrów
1.3.2. Efekty klasteringu
1.3.3. Polityka wspierania klastrów
1.4. Znaczenie klastrów dla rozwoju turystyki
1.4.1. Rozwój turystyki polskiej z wykorzystaniem klastrów
1.4.2. Aktywizowanie przedsiębiorstw turystycznych poprzez klastry
1.4.3. Komunikacja czynnikiem sukcesu klastra
Rozdział 2. Działania klastrowe w świecie
2.1. Najważniejsze klastry w świecie
2.1.1. Identyfikacja klastrów światowych
2.1.2. Model realizacji inicjatyw klastrowych
2.1.3. Przykłady klastrów światowych - studia przypadków
2.2. Działania klastrowe w UE
2.2.1. Modele klastrów europejskich
2.2.2. Doświadczenie w tworzeniu klastrów europejskich
2.2.3. Przykłady klastrów europejskich - studia przypadków
2.3. Koncepcje klastrów turystycznych
2.3.1. Specyfika klastrów turystycznych i przemysłowych
2.3.2. Przykłady klastrów turystycznych w świecie - studia przypadków
2.3.3. Przykłady klastrów turystycznych Europy
Rozdział 3. Budowanie klastrów w Polsce
3.1. Specyfika uwarunkowań i przebieg klastrowania na polskim rynku
3.1.1. Przesłanki wzrostu zainteresowania klastrami w Polsce
3.1.2. Poziom zainteresowania klasteringiem wśród polskich przedsiębiorców
3.1.3. Przebieg klastrowania w Polsce - próba podejścia procesowego
3.2. Rodzaje klastrów w Polsce i skutki klasteringu dla polskich przedsiębiorców
3.2.1. Przypadki klastrów w Polsce
3.2.2. Modelowanie polskiego klastra
3.2.3. Skutki klasteringu dla polskich przedsiębiorstw
3.3. Budowanie klastrów na rynku turystycznym Polski
3.3.1. Przypadki klastrów turystycznych na polskim rynku
3.3.2. Proces klasteringu na polskim rynku turystycznym
3.3.3. Stymulanty i destymulanty klasteringu w turystyce polskiej
Rozdział 4. Klaster turystyczny Beskidzka 5
4.1. Charakterystyka klastra Beskidzka 5
4.1.1. Powstawanie klastra
4.1.2. Struktura klastra Beskidzka 5
4.1.3. Szanse i zagrożenia, słabe i mocne strony klastra Beskidzkiej 5
4.2. Kształtowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw uczestniczących w klastrze Beskidzka 5
4.2.1. Ocena możliwości osiągnięcia przewagi konkurencyjnej
4.2.2. Analiza SWOT/TOWS klastra Beskidzka 5
4.2.3. Określenie strategii dla klastra Beskidzkiej 5
4.3. Możliwości sukcesu klastra turystycznego
4.3.1. Ocena możliwości sukcesu klastra turystycznego Beskidzkiej 5
4.3.2. Algorytm rozwoju klastra turystycznego na podstawie Beskidzkiej 5
4.3.3. Wpływ klastra na sukces przedsiębiorstw turystycznych
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Załącznik - Kwestionariusz wywiadu ustrukturyzowanego