W grze Kingsburg gracze wcielają się w lordów oddelegowanych przez króla w celu zarządzania marchiami granicznymi. Akcja toczy się przez pięć lat czasu gry, obejmując w sumie 20 tur. W każdym roku są 3 okresy produkcyjne pozwalające gromadzić zasoby, konstruować budynki oraz szkolić oddziały. Co czwarta tura to zima, podczas której gracze muszą walczyć z armią najeźdźców. Każdy z graczy musi stawić czoła najeźdźcom, więc gra nie polega na współpracy.
Zasoby pozwalające konstruować budynki i szkolić oddziały otrzymuje się poprzez wywieranie wpływu na doradców w Radzie Królewskiej. Gracze umieszczają swe kości wpływów na członkach Rady. Ten, kto uzyskał najniższą sumą na kościach wpływów, jako pierwszy wybiera gdzie ulokuje swoje wpływy – jest to środek pozwalający równoważyć kiepskie wyniki rzutów kośćmi. Nawet jeśli gracz uzyska bardzo nieszczęśliwy wynik, wciąż ma szansę wyjść z Rady z niezłą ilością zasobów i/lub żołnierzy.
Każdy z doradców w Radzie Królewskiej zapewnie inne zasoby, albo też przydziela żołnierzy, punkty zwycięstwa czy też inne korzyści temu graczowi, który zdołał wpłynąć na niego w danej turze.
Gdy pięcioletni okres gry dobiegnie końca, zwycięzcą zostaje ten gracz, który w najlepszy sposób rozbudował przydzielone mu terytorium i najlepiej zadowolił króla za pośrednictwem jego Rady.
Zwycięstwo można uzyskać za pomocą wielu odrębnych strategii: czy zdecydujesz się na metodę militarną, nie zważając na gospodarkę i budynki zapewniające prestiż, czy też postanowisz zbudować wielką katedrę, aby uszczęśliwić króla? Czy wykorzystasz Gildię Kupiecką, aby uzyskać większe wpływy w Radzie, czy też postawisz na zrównoważony rozwój?
Zawartość pudełka:
-
1 plansza;
-
5 kart prowincji;
-
21 kości sześciościennych;
-
17 pionków;
-
1 znacznik „Królewskiego Posłańca”;
-
15 znaczników „+2”;
-
60 znaczników towarów;
-
85 znaczników budynków;
-
25 kartonowych „przeciwników”;
-
1 instrukcja
Kingsburg, zaprojektowany przez Andreę Chiarvesiego oraz Lukę Iennaco, jest dynamiczną grą dla 2-5 uczestników.