Kingdoms of Amalur: Reckoning to RPG akcji przeznaczony dla pojedynczego gracza. Debiutancki projekt 38 Studios łączy rozległy, różnorodny świat oraz dynamiczną walkę. Za powstanie gry odpowiadają ludzie znani nie tylko w branży komputerowej: szefem projektu jest Ken Rolston (projektant The Elder Scrolls III: Morrowind i TES IV: Oblivion), oprawę artystyczną wykreował Todd McFarlane (artysta, twórca postaci Spawna), a całość rozgrywa się w świecie stworzonym w wyobraźni pisarza R. A. Salvatore.
Akcja gry toczy się w krainie nazwanej Amalur. Wcielamy się człowieka, który został wskrzeszony w ramach tajemniczego eksperymentu związanego z urządzeniem zwanym Kołem Dusz. W czasie rozgrywki staramy się odkryć jaka intryga stoi za naszym powrotem na padół żywych i dlaczego nie posiadamy Przeznaczenia – wszyscy mieszkańcy Amalur mają bowiem z góry zapisaną przyszłość, której nie mogą zmienić.
Tytuł łączy cechy klasycznego RPG, z wielkim, otwartym światem wypełnionym postaciami, bogatą historią i rozbudowanym drzewkiem rozwoju oraz dynamicznej gry zręcznościowej przypominającej nieco serię God of War (głównie w zakresie walk). Twórcy poszli na pewne ustępstwa, ale nie zrezygnowali z oryginalnych rozwiązań – przykładowo klasy postaci nie wybieramy na początku zabawy, gdyż jest ona naturalną konsekwencją wyborów dokonywanych podczas przygody. Z drugiej strony o zwycięstwie w potyczkach decyduje nie tylko sprawność palców, ale przede wszystkim poziom bohatera. Na rozwój fabuły istotnie wpływa rozbudowany system dialogowy stworzony na wzór modułu znanego z Mass Effect, co pozwala w znacznej mierze decydować o kierunku, w którym podążamy.