W książce zaprezentowano scenariusze wykorzystujące elementy Gimnastyki Mózgu (wg Dennisonów) – bazowego programu w ramach Kinezjologii Edukacyjnej. Propozycje w nich zawarte adresowane skierowane są do nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Proste i możliwe do wykonania w każdych warunkach ćwiczenia, mogą być zastosowane jako: relaksujące, w przerwie między zajęciami, wyciszające po zajęciach, koncentrujące przed wysiłkiem, usprawniające przed czynnościami pisania, czytania, zapamiętywania.
Scenariusze mogą być wykorzystane do pracy z dziećmi 6-7-letnimi. Zawierają one zestaw ćwiczeń nakierowanych na konkretny cel, taki jak: rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się
i koncentracji, wspomaganie uważnego słuchania i jasnego wypowiadania się, doskonalenie umiejętności czytania, pisania i rysowania, rozwijanie umiejętności matematycznych oraz kształtowanie postaw twórczych. W scenariuszach znalazły także zastosowanie techniki twórczego myślenia według Edwarda Nęcki. Połączenie ćwiczeń z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej i technik twórczego myślenia przynosi zaskakujące rezultaty w pracy z małymi dziećmi.
Spis treści
Wstęp
Opis ćwiczeń wstępnych „Gimnastyki Mózgu”
Opis ćwiczeń „Gimnastyki Mózgu” użytych w scenariuszach
Opis technik twórczego myślenia
Scenariusze zajęć
Biedronki
Już wiosna!
Wiosenne kwiaty
Kolorowe motyle
Już lato!
Zabawy z Panią Jesienią
Głodne ptaki
Smutna czy radosna dziewczynka z zapałkami?
Zimowe zabawy
Wybieramy się na świąteczne zakupy
Podróż Świętego Mikołaja
Hartujemy nasze ciało
Od ziarenka do bochenka
Widzę świat przez różowe okulary
Wycieczka do ZOO
Wiemy jak bezpiecznie poruszać się po drodze
W piernikowym domku Baby Jagi
Lubimy czytać
Bibliografia