Kierować sobą i innymi Psychologia dla kadry kierowniczej Kalin Karl, Muri Peter
Celem tej książki jest wykazanie, jak w owocny sposób można wykorzystać wspomniane wyżej teorie do analizy i usprawnienia stylu kierowania. Autorzy nie wybierają jednak drogi okrężnej, wiodącej poprzez teorię, tylko wychodzą od praktyki, stawiają konkretne cele i postępują pragmatycznie. Stale też zapraszają Czytelnika do obserwacji samego siebie i samooceny, a teoretyczne dywagacje zostały za ich sugestią nieco ożywione zabawnymi ilustracjami. Fakt, że autorzy traktują z uśmiechem swoje własne dzieło, świadczy o ich zaufaniu do własnych sił i zdrowym dystansie. Chcą oni tym samym wyraźnie dać Czytelnikowi do zrozumienia, że w tej dziedzinie nie można przedstawić ostatecznych recept, że wciąż trzeba szukać, próbować i dojrzewać do nowych rozwiązań. Bo ostatecznie kierowanie pozostaje - to również konkluzja tej książki - bardziej sztuką niż nauką.
Spis Treści: Przedmowa do dziewiątego wydania Przedmowa do pierwszego wydania Część I Rozwój osobisty - Sytuacyjno-kooperatywny styl kierowania
- Jak lepiej zrozumieć siebie i innych - Jak poznać własny styl kierowania - Kierowanie wymaga uzdolnień społecznych i umiejętności technicznych - Optymalny styl zarządzania jest adekwatny do sytuacji - Styl zarządzania a psychoterapia - Analiza transakcyjna na co dzień
- Cztery zakresy analizy transakcyjnej - Model osobowości wg analizy transakcyjnej - Moja własna struktura osobowości- egogram · Ankieta dotycząca analizy transakcyjnej · Wyniki i omówienie ankiety · Egogram a styl zarządzania - Zasadnicza postawa wobec siebie i innych - Kierowanie a motywacja - Kierunki rozwoju osobowości - Analiza transakcji - Nasza potrzeba uznania · Hierarchia uznania · Czy zbierasz psychologiczne znaczki z rabatem - Gry dorosłych · Rola prześladowcy · Rola wybawcy · Rola ofiary · Styl zarządzania a gry dorosłych · Przerwanie gry - Skrypt: Podświadomy plan życia · Motory napędowe naszej wyobraźni · Ankieta dotycząca małego skryptu - Czy potrafię zrozumieć moje postępowanie · Umowa z samym sobą - Kadra kierownicza z klasą
- Konieczne spojrzenie z dystansu - Małe sprawy przysłaniające zasadnicze zagadnienia - Ryzyko przedsiębiorcy nie będące już wcale ryzykiem - Wewnętrzne wyciszenie jest twórcze - Świadomość niewykorzystywanego potencjału - Nieustanne uczenie się - Odwaga jasnego stawiania sprawy - A tzw.” czynnik ludzki” Część II Rozwój zespołu - Funkcja i znaczenie zespołu w przedsiębiorstwie
- Grupa koniecznością egzystencjalną - Dynamika społeczno-psychologiczna w zespołach pracowniczych - Zespół a jednostka - Zalety pracy zespołowej · Zespół wie więcej · Zespół mobilizuje · Zespół łagodzi napięcia emocjonalne - Warunki lepszej wydajności zespołu · Zespół potrzebuje jasnego podziału obowiązków i ról · Zespół musi mieć wytyczone cele · W zespole musi istnieć komunikacja · Sukces w pracy zespołowej wymaga kierownictwa - Rozumienie procesów zespołowych - Wydajne i mało wydajne zespoły - Kontrola procesów zachodzących w grupie jako narzędzie kierowania
- Zagadnienia psychologiczne - Kierowanie dwupoziomowe - Analiza pracy zespołowej 3. Rozwój zespołu - Uwagi zasadnicze - Cele rozwoju zespołu · Rozpoczęcie na płaszczyźnie merytorycznej · Rozpoczęcie na płaszczyźnie metodologicznej · Rozpoczęcie na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich - Metody rozwoju zespołu - Zewnętrzny przebieg rozwoju zespołu - Systemy wczesnego ostrzegania przed problemami w grupie
- Konflikty · Ogólne symptomy konfliktów · Możliwe przyczyny tych symptomów - Brak zainteresowań · Ogólne symptomy braku zainteresowań · Możliwe przyczyny tych symptomów - Brak zdecydowania · Ogólne symptomy braku zainteresowań · Możliwe przyczyny tych symptomów - Zestaw pytań do analizy problemów w zespołach · Arkusz odpowiedzi na ankietę - Zwalczanie konfliktów na co dzień
- Wprowadzenie - Zależności między stosunkami interpersonalnymi a wydajnością pracy - Konfliktów nie można uniknąć - Reakcje obronne na konflikty są rozwiązaniami pozornymi - Myślenie w kategoriach zysku i straty w sytuacjach konfliktowych - Komunikacja jako zasadnicze narzędzie skutecznego zwalczania konfliktów - Warunki, granice i ryzyko w zastosowaniu metody obustronnego zysku - Dwustronne rozwiązywanie konfliktów jako podstawowy proces międzyludzki - Jak zmieniać własne nastawienie wobec konfliktów - Neurolingwistyczne programowanie w firmie
- Co oznacza neurolingwistyczne programowanie · Modele ekologicznej kultury firm i osób · Dziedziny zastosowania NPL · Przekonujące działanie zależy od postaw i wartości - Przykłady i zastosowania · Określenie celów · Strategia inwencji twórczej Walta Disneya Część III Rozwój organizacji - Rozwój organizacji. Nowa metoda kierowania zespołem.
- Rozwój przedsiębiorstwa jako połączenia rozwoju zarządzania i rozwoju osoby - Ekonomiczny i społeczny aspekt rozwoju - Poszerzone pojęcie organizacji - Obraz człowieka implicite - Bez niebezpiecznej jednostronności - Rozwój wzbudza opór - Myślenie w dwóch płaszczyznach - Posiąść umiejętność uczenia się podstawą rozwoju organizacji - Badanie aktywności – podstawowa metoda rozwoju organizacji - Rola doradcy - Rozwój organizacji a szkolenie menedżerów Czy zespół kierowniczy może się sam zreorganizować |